Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Zlikvidovať lokálky za cenu diskutabilnej úspory je minimálne neuvážené

Nedávny štrajk železničiarov nastolil množstvo otázok a vyprovokoval k nebývalým polemikám a názorom, ktoré, žiaľ, prišli akosi neskoro. Celé to

prehadzovanie si zodpovednosti medzi vládou, ministerstvom a železničiarmi a vôbec spôsob, akým sa prikročilo k riešeniu problematiky regionálnych železníc, považujem za vrcholne neprofesionálne, nekoncepčné a zbytočné. Skutočnosť, že železnice a najmä ti menej významné, tzv. regionálne, sú väčšinou dlhodobo stratové, je totiž známa od počiatku ich výstavby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zodpovedný štát však vždy hľadal mechanizmy, ako ich prevádzku zabezpečiť aj napriek tomuto zásadnému "ekonomickému nezmyslu", pretože si uvedomuje všetky funkcie kvalitnej dopravy pre regióny a obyvateľstvo v nich žijúce a tým spätne pre celý štát. Zostáva len zodpovedať otázky, či "lokálky" sú skutočne aj v 21. storočí schopné efektívne plniť úlohu moderného regionálneho dopravného prostriedku. Rozvoj automobilizmu, verejne prístupná cestná doprava či konkurenčné prostredie veľa možností v tomto smere nedávajú. Zdanlivo. Existujú totiž príklady zo zahraničia, kde lokálky oživili a v súčasnosti tvoria funkčný a využívaný dopravný systém.

SkryťVypnúť reklamu

Ako na to? Štát musí v prvom rade definovať, čo je to verejný záujem v doprave, teda zákonom daná základná dopravná obslužnosť územia, ktorá umožňuje rovnomerne obývať celé územie štátu. Ministerstvo dopravy malo pôvodne pripraviť príslušnú legislatívu do júla minulého roka, ale vláda termín posunula o rok! Druhým dôležitým legislatívnym predpokladom je dôsledné zrovnoprávnenie jednotlivých druhov regionálnej dopravy. Poplatky za štátom udržiavanú dopravnú cestu je potrebné vyberať podľa rovnakého kľúča v cestnej aj železničnej doprave. Zrovnoprávnenie je dôležité aj v otázke výkonu štátneho dozoru a technicko- prevádzkových podmienkach pre prevádzkovateľov regionálnej verejnej osobnej dopravy. Pomery na väčšine lokálok sú totiž bližšie k prevádzke električiek ako k "veľkej železnici". Háčik je v tom, že súbor vyžadovaných technických podmienok, certifikátov, školení a skúšok v súčasnosti neporovnateľne znevýhodňuje železnice.

SkryťVypnúť reklamu

Vlastné prevádzkovanie regionálnej verejnej osobnej dopravy by potom malo v jasne a rovnoprávne danom zákonnom rámci byť už v právomoci regionálnych samospráv až po úroveň jednotlivých obcí, ktoré však musia mať k dispozícii dostatok financií na objednanie si výkonov vo verejnom záujme. Zvolenie si jednotlivých druhov dopravy zostáva tak už na ich voľbe a zodpovednosti, lebo v konečnom dôsledku bude ovplyvňovať kvalitu života predovšetkým ich občanov. Dlhé karpatské doliny Slovenska sú priam predurčené na prevádzkovanie kapacitnej údolnej železnice s napojením autobusovej, mikrobusovej a individuálnej dopravy v jednotlivých staniciach a zastávkach. Musí však ísť o taktovú dopravu, v ktorej bude zabezpečená absolútna nadväznosť všetkých spojov v uzlových staniciach aj na diaľkovú dopravu. Krajské samosprávy by zabezpečovali zosúladenie cestovných poriadkov a objednávali by výkony údolnej železnice, obce zase výkony prípojných autobusov, mikrobusov a taxíkov.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vhodných podmienkach prevádzkujú celý integrovaný regionálny dopravný systém spoločnosti s účasťou samospráv, inde jednotlivé súkromné spoločnosti. Existujú aj príklady transformácie štátnej železnice na malé regionálne spoločnosti z účasťou regiónu aj súkromného kapitálu. Možností je veľa, základom je však dobrý zákonný rámec. A ten zatiaľ na Slovensku chýba. Žiaľ, chýba aj vôľa civilizovane a koncepčne riešiť problém stratovosti železníc a úcta k vybudovaným hodnotám a múdrosti našich predkov a solidarita medzi regiónmi, čo vidiek diskriminuje. Mnohé dnes "regionálne" železnice získajú po vstupe Slovenska do EÚ úplne iný rozmer.

Z celoeurópskeho hľadiska totiž bude železnica predstavovať jednotnú dopravnú cestu, na ktorej budú operovať a konkurovať si rôzni dopravcovia. Celá myšlienka EÚ je založená na princípe solidarity - bohatšie regiónu pomáhajú slabším a to najmä v oblasti infraštruktúry. V tomto kontexte je možné očakávať aj určitý prísun financií. Zlikvidovať si preto dnes dobrú východiskovú pozíciu za cenu veľmi diskutabilnej úspory 450 miliónov korún, preto považujem za minimálne neuvážené.

(Autor je riaditeľom Čiernohrorskej železnice v Čiernom Balogu - pozn. red.)

Autor: Aleš BÍLEK

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 405
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 574
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 341
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 412
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 005
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 564
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 076
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu