Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Zlikvidovať lokálky za cenu diskutabilnej úspory je minimálne neuvážené

Nedávny štrajk železničiarov nastolil množstvo otázok a vyprovokoval k nebývalým polemikám a názorom, ktoré, žiaľ, prišli akosi neskoro. Celé to

prehadzovanie si zodpovednosti medzi vládou, ministerstvom a železničiarmi a vôbec spôsob, akým sa prikročilo k riešeniu problematiky regionálnych železníc, považujem za vrcholne neprofesionálne, nekoncepčné a zbytočné. Skutočnosť, že železnice a najmä ti menej významné, tzv. regionálne, sú väčšinou dlhodobo stratové, je totiž známa od počiatku ich výstavby.

Zodpovedný štát však vždy hľadal mechanizmy, ako ich prevádzku zabezpečiť aj napriek tomuto zásadnému "ekonomickému nezmyslu", pretože si uvedomuje všetky funkcie kvalitnej dopravy pre regióny a obyvateľstvo v nich žijúce a tým spätne pre celý štát. Zostáva len zodpovedať otázky, či "lokálky" sú skutočne aj v 21. storočí schopné efektívne plniť úlohu moderného regionálneho dopravného prostriedku. Rozvoj automobilizmu, verejne prístupná cestná doprava či konkurenčné prostredie veľa možností v tomto smere nedávajú. Zdanlivo. Existujú totiž príklady zo zahraničia, kde lokálky oživili a v súčasnosti tvoria funkčný a využívaný dopravný systém.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako na to? Štát musí v prvom rade definovať, čo je to verejný záujem v doprave, teda zákonom daná základná dopravná obslužnosť územia, ktorá umožňuje rovnomerne obývať celé územie štátu. Ministerstvo dopravy malo pôvodne pripraviť príslušnú legislatívu do júla minulého roka, ale vláda termín posunula o rok! Druhým dôležitým legislatívnym predpokladom je dôsledné zrovnoprávnenie jednotlivých druhov regionálnej dopravy. Poplatky za štátom udržiavanú dopravnú cestu je potrebné vyberať podľa rovnakého kľúča v cestnej aj železničnej doprave. Zrovnoprávnenie je dôležité aj v otázke výkonu štátneho dozoru a technicko- prevádzkových podmienkach pre prevádzkovateľov regionálnej verejnej osobnej dopravy. Pomery na väčšine lokálok sú totiž bližšie k prevádzke električiek ako k "veľkej železnici". Háčik je v tom, že súbor vyžadovaných technických podmienok, certifikátov, školení a skúšok v súčasnosti neporovnateľne znevýhodňuje železnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlastné prevádzkovanie regionálnej verejnej osobnej dopravy by potom malo v jasne a rovnoprávne danom zákonnom rámci byť už v právomoci regionálnych samospráv až po úroveň jednotlivých obcí, ktoré však musia mať k dispozícii dostatok financií na objednanie si výkonov vo verejnom záujme. Zvolenie si jednotlivých druhov dopravy zostáva tak už na ich voľbe a zodpovednosti, lebo v konečnom dôsledku bude ovplyvňovať kvalitu života predovšetkým ich občanov. Dlhé karpatské doliny Slovenska sú priam predurčené na prevádzkovanie kapacitnej údolnej železnice s napojením autobusovej, mikrobusovej a individuálnej dopravy v jednotlivých staniciach a zastávkach. Musí však ísť o taktovú dopravu, v ktorej bude zabezpečená absolútna nadväznosť všetkých spojov v uzlových staniciach aj na diaľkovú dopravu. Krajské samosprávy by zabezpečovali zosúladenie cestovných poriadkov a objednávali by výkony údolnej železnice, obce zase výkony prípojných autobusov, mikrobusov a taxíkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri vhodných podmienkach prevádzkujú celý integrovaný regionálny dopravný systém spoločnosti s účasťou samospráv, inde jednotlivé súkromné spoločnosti. Existujú aj príklady transformácie štátnej železnice na malé regionálne spoločnosti z účasťou regiónu aj súkromného kapitálu. Možností je veľa, základom je však dobrý zákonný rámec. A ten zatiaľ na Slovensku chýba. Žiaľ, chýba aj vôľa civilizovane a koncepčne riešiť problém stratovosti železníc a úcta k vybudovaným hodnotám a múdrosti našich predkov a solidarita medzi regiónmi, čo vidiek diskriminuje. Mnohé dnes "regionálne" železnice získajú po vstupe Slovenska do EÚ úplne iný rozmer.

Z celoeurópskeho hľadiska totiž bude železnica predstavovať jednotnú dopravnú cestu, na ktorej budú operovať a konkurovať si rôzni dopravcovia. Celá myšlienka EÚ je založená na princípe solidarity - bohatšie regiónu pomáhajú slabším a to najmä v oblasti infraštruktúry. V tomto kontexte je možné očakávať aj určitý prísun financií. Zlikvidovať si preto dnes dobrú východiskovú pozíciu za cenu veľmi diskutabilnej úspory 450 miliónov korún, preto považujem za minimálne neuvážené.

(Autor je riaditeľom Čiernohrorskej železnice v Čiernom Balogu - pozn. red.)

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 262
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 607
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 370
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 16 669
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 147
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 813
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 407
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 351
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 176
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 039
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vodič ukázal policajtom SMS-ku.

Ľudia často tvrdia, že idú k lekárovi.

9 h
Mapa okresov, ktoré čaká ďalšie kolo testovania.

Primátor Kežmarku spochybňoval dáta, mal pravdu.

11 h
Jaroslav Polaček na brífingu.

Testovať sa bude od piatka.

5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič na stredajšej tlačovej konferencii.

Otázny je semafor aj školy.

2 h

Pretestovali takmer tri milióny ľudí.

4 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

5 h
Nemecko chce zastaviť lety, Belgicko a Fínsko sa už zatvorili.

Európske štáty obmedzujú cestovanie.

6 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop