Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Zlikvidovať lokálky za cenu diskutabilnej úspory je minimálne neuvážené

Nedávny štrajk železničiarov nastolil množstvo otázok a vyprovokoval k nebývalým polemikám a názorom, ktoré, žiaľ, prišli akosi neskoro. Celé to

prehadzovanie si zodpovednosti medzi vládou, ministerstvom a železničiarmi a vôbec spôsob, akým sa prikročilo k riešeniu problematiky regionálnych železníc, považujem za vrcholne neprofesionálne, nekoncepčné a zbytočné. Skutočnosť, že železnice a najmä ti menej významné, tzv. regionálne, sú väčšinou dlhodobo stratové, je totiž známa od počiatku ich výstavby.

Zodpovedný štát však vždy hľadal mechanizmy, ako ich prevádzku zabezpečiť aj napriek tomuto zásadnému "ekonomickému nezmyslu", pretože si uvedomuje všetky funkcie kvalitnej dopravy pre regióny a obyvateľstvo v nich žijúce a tým spätne pre celý štát. Zostáva len zodpovedať otázky, či "lokálky" sú skutočne aj v 21. storočí schopné efektívne plniť úlohu moderného regionálneho dopravného prostriedku. Rozvoj automobilizmu, verejne prístupná cestná doprava či konkurenčné prostredie veľa možností v tomto smere nedávajú. Zdanlivo. Existujú totiž príklady zo zahraničia, kde lokálky oživili a v súčasnosti tvoria funkčný a využívaný dopravný systém.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako na to? Štát musí v prvom rade definovať, čo je to verejný záujem v doprave, teda zákonom daná základná dopravná obslužnosť územia, ktorá umožňuje rovnomerne obývať celé územie štátu. Ministerstvo dopravy malo pôvodne pripraviť príslušnú legislatívu do júla minulého roka, ale vláda termín posunula o rok! Druhým dôležitým legislatívnym predpokladom je dôsledné zrovnoprávnenie jednotlivých druhov regionálnej dopravy. Poplatky za štátom udržiavanú dopravnú cestu je potrebné vyberať podľa rovnakého kľúča v cestnej aj železničnej doprave. Zrovnoprávnenie je dôležité aj v otázke výkonu štátneho dozoru a technicko- prevádzkových podmienkach pre prevádzkovateľov regionálnej verejnej osobnej dopravy. Pomery na väčšine lokálok sú totiž bližšie k prevádzke električiek ako k "veľkej železnici". Háčik je v tom, že súbor vyžadovaných technických podmienok, certifikátov, školení a skúšok v súčasnosti neporovnateľne znevýhodňuje železnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlastné prevádzkovanie regionálnej verejnej osobnej dopravy by potom malo v jasne a rovnoprávne danom zákonnom rámci byť už v právomoci regionálnych samospráv až po úroveň jednotlivých obcí, ktoré však musia mať k dispozícii dostatok financií na objednanie si výkonov vo verejnom záujme. Zvolenie si jednotlivých druhov dopravy zostáva tak už na ich voľbe a zodpovednosti, lebo v konečnom dôsledku bude ovplyvňovať kvalitu života predovšetkým ich občanov. Dlhé karpatské doliny Slovenska sú priam predurčené na prevádzkovanie kapacitnej údolnej železnice s napojením autobusovej, mikrobusovej a individuálnej dopravy v jednotlivých staniciach a zastávkach. Musí však ísť o taktovú dopravu, v ktorej bude zabezpečená absolútna nadväznosť všetkých spojov v uzlových staniciach aj na diaľkovú dopravu. Krajské samosprávy by zabezpečovali zosúladenie cestovných poriadkov a objednávali by výkony údolnej železnice, obce zase výkony prípojných autobusov, mikrobusov a taxíkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri vhodných podmienkach prevádzkujú celý integrovaný regionálny dopravný systém spoločnosti s účasťou samospráv, inde jednotlivé súkromné spoločnosti. Existujú aj príklady transformácie štátnej železnice na malé regionálne spoločnosti z účasťou regiónu aj súkromného kapitálu. Možností je veľa, základom je však dobrý zákonný rámec. A ten zatiaľ na Slovensku chýba. Žiaľ, chýba aj vôľa civilizovane a koncepčne riešiť problém stratovosti železníc a úcta k vybudovaným hodnotám a múdrosti našich predkov a solidarita medzi regiónmi, čo vidiek diskriminuje. Mnohé dnes "regionálne" železnice získajú po vstupe Slovenska do EÚ úplne iný rozmer.

Z celoeurópskeho hľadiska totiž bude železnica predstavovať jednotnú dopravnú cestu, na ktorej budú operovať a konkurovať si rôzni dopravcovia. Celá myšlienka EÚ je založená na princípe solidarity - bohatšie regiónu pomáhajú slabším a to najmä v oblasti infraštruktúry. V tomto kontexte je možné očakávať aj určitý prísun financií. Zlikvidovať si preto dnes dobrú východiskovú pozíciu za cenu veľmi diskutabilnej úspory 450 miliónov korún, preto považujem za minimálne neuvážené.

(Autor je riaditeľom Čiernohrorskej železnice v Čiernom Balogu - pozn. red.)

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 431
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 795
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 046
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 023
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 893
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 253
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 476
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 727
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 623
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 586
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba i test.

Ilustračné foto.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop