SAD, a.s. Výška príspevkov sa pohybuje od 500 korún vyššie a neraz ide do tisícok korún. Starostovia a primátori sa pýtajú: Za čo to vlastne platíme, keď naši občania riadne hradia cestovné, ktoré pekne zdraželo? A prečo musíme platiť, keď SAD vykázala zisk?
"Platenie príspevkov má asi trojročnú tradíciu a už v tom čase som sa na stretnutiach ZMO regiónu pýtal, či vôbec starostovia vedia, za čo platia. Bezmocne krčili plecami s dovetkom, že keby tak neurobili, SAD im autobusy zruší," vyjadril sa primátor Veľkých Kapušian Tibor Bodnár. Ako dodal, vlani mesto mesačne uhrádzalo SAD okolo 600 korún za to, že žiacke autobusy zastavovali o niekoľko stoviek metrov bližšie ku škole, aby deti nemuseli chodiť cez cestu. "Tento rok nám bez vysvetlenia poslali návrh na 1000 korún plus 14% DPH, hoci v zmluve je napísané, že viac ako 10-percentný rozdiel musia konzultovať so samosprávou," povedal. Podobné skúsenosti majú aj Kráľovskochlmčania. "Za jediný spoj, ktorý premáva z Pribeníka do mesta, platí samospráva 1500 korún mesačne. Keď sme SAD požiadali, aby autobus 2-krát denne zachádzal aj na sídlisko Furča, vyčíslila nám to na 6 000 korún mesačne, čo sme odmietli," vyjadril sa asistent primátora Arpád Kalapoš.
Trojtisícové faktúry každý mesiac uhrádza aj sečovský magistrát, kde sme sa primátorky Moniky Bérešovej opýtali, prečo spoje nezastavujú aj na autobusových zastávkach mimo hlavnej stanice. "Nechápem, veď mesto SAD platí," skonštatovala. Za najkratší koniec ťahajú okrajové obce. Jedným príkladom za všetky je Slivník, ktorý bude mesačne platiť SAD-ke 2460 korún. "Chceli sme, aby autobusy zachádzali až ku nemocnici. Po novej úprave cestovných poriadkov však využívame len ranný spoj, lebo večerný prípoj z Kuzmíc nie je zladený s príchodom vlaku a rodičia chodia po deti autami," vyjadrila sa.
Podľa vedúceho dopravy michalovskej SAD,a.s., Jána Polačka, je pohľad obcí veľmi jednostranný. "Keďže výkony vo verejnom záujme, pokrývajú naše straty len na 56 percent, na niektorých spojoch si ich nemôžeme vykompenzovať sami. V tom prípade vstupujú do procesu obce prostredníctvom zmlúv o preprave. V každej je presne vyšpecifikované, za čo ktorá platí," vyjadril sa. Podľa jeho slov môže byť dôvodom príspevku buď služba nad rámec cestovného poriadku alebo stratovosť spoja. Ako dodal, ročná strata michalovskej SAD v prímestskej doprave činí okolo 12 miliónov korún. "Naproti tomu máme iné činnosti, ktoré sú ziskové, takže celkový hospodársky výsledok je pozitívny," povedal J. Polačko. Ako dodal, príspevky obcí sú len zlomkom skutočných nákladov. "Sú aj spoje, kde je strata 60-tisíc korún, ale obec platí len 1000. Pre nás je to ekonomický nelogizmus, najideálnejšie by bolo úplne ich zrušiť," uzavrel vedúci dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín