Korzár logo Korzár Dolný zemplín
Streda, 26. september, 2018 | Meniny má Edita
Nájdete nás na webe

Prevádzkovanie stratových spojov je podľa "sadky" ekonomickým nezmyslom

Zemplín - V najbližších dňoch by väčšina zemplínskych obcí mala dostať nové zmluvy o príspevku na prepravu obyvateľov, ktoré im zasiela michalovská

SAD, a.s. Výška príspevkov sa pohybuje od 500 korún vyššie a neraz ide do tisícok korún. Starostovia a primátori sa pýtajú: Za čo to vlastne platíme, keď naši občania riadne hradia cestovné, ktoré pekne zdraželo? A prečo musíme platiť, keď SAD vykázala zisk?

"Platenie príspevkov má asi trojročnú tradíciu a už v tom čase som sa na stretnutiach ZMO regiónu pýtal, či vôbec starostovia vedia, za čo platia. Bezmocne krčili plecami s dovetkom, že keby tak neurobili, SAD im autobusy zruší," vyjadril sa primátor Veľkých Kapušian Tibor Bodnár. Ako dodal, vlani mesto mesačne uhrádzalo SAD okolo 600 korún za to, že žiacke autobusy zastavovali o niekoľko stoviek metrov bližšie ku škole, aby deti nemuseli chodiť cez cestu. "Tento rok nám bez vysvetlenia poslali návrh na 1000 korún plus 14% DPH, hoci v zmluve je napísané, že viac ako 10-percentný rozdiel musia konzultovať so samosprávou," povedal. Podobné skúsenosti majú aj Kráľovskochlmčania. "Za jediný spoj, ktorý premáva z Pribeníka do mesta, platí samospráva 1500 korún mesačne. Keď sme SAD požiadali, aby autobus 2-krát denne zachádzal aj na sídlisko Furča, vyčíslila nám to na 6 000 korún mesačne, čo sme odmietli," vyjadril sa asistent primátora Arpád Kalapoš.

Trojtisícové faktúry každý mesiac uhrádza aj sečovský magistrát, kde sme sa primátorky Moniky Bérešovej opýtali, prečo spoje nezastavujú aj na autobusových zastávkach mimo hlavnej stanice. "Nechápem, veď mesto SAD platí," skonštatovala. Za najkratší koniec ťahajú okrajové obce. Jedným príkladom za všetky je Slivník, ktorý bude mesačne platiť SAD-ke 2460 korún. "Chceli sme, aby autobusy zachádzali až ku nemocnici. Po novej úprave cestovných poriadkov však využívame len ranný spoj, lebo večerný prípoj z Kuzmíc nie je zladený s príchodom vlaku a rodičia chodia po deti autami," vyjadrila sa.

Podľa vedúceho dopravy michalovskej SAD,a.s., Jána Polačka, je pohľad obcí veľmi jednostranný. "Keďže výkony vo verejnom záujme, pokrývajú naše straty len na 56 percent, na niektorých spojoch si ich nemôžeme vykompenzovať sami. V tom prípade vstupujú do procesu obce prostredníctvom zmlúv o preprave. V každej je presne vyšpecifikované, za čo ktorá platí," vyjadril sa. Podľa jeho slov môže byť dôvodom príspevku buď služba nad rámec cestovného poriadku alebo stratovosť spoja. Ako dodal, ročná strata michalovskej SAD v prímestskej doprave činí okolo 12 miliónov korún. "Naproti tomu máme iné činnosti, ktoré sú ziskové, takže celkový hospodársky výsledok je pozitívny," povedal J. Polačko. Ako dodal, príspevky obcí sú len zlomkom skutočných nákladov. "Sú aj spoje, kde je strata 60-tisíc korún, ale obec platí len 1000. Pre nás je to ekonomický nelogizmus, najideálnejšie by bolo úplne ich zrušiť," uzavrel vedúci dopravy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 136
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 247
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 819
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 475
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 548
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 004
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 402
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 914
  9. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 3 488
  10. Najužitočnejšia appka 2 647

Neprehliadnite tiež

Skládkovanie asi zdražie. Košice odpad spaľujú, ako to zasiahne Prešov?

Ministerstvo chce na samosprávy pritlačiť. Tie, ktoré netriedia, si priplatia najviac.

Spor KSS vs. Smer. Kandidát na starostu nechápe, ako z neho urobili kandidáta na poslanca

Dali trestné oznámenie pre manipuláciu. On aj zapisovateľka komisie tvrdia každý čosi iné.

Iniciatíva Za slušné Slovensko pripravuje v Košiciach ďalší pochod

Požiadavky z protestov zo začiatku roka stále nie sú splnené.

Druhá liga Východ štartuje aj s Krotákom či Bartošom

Viaceré hokejové osobnosti budú nastupovať v najnižšej súťaži. Bardejov ulovil Vantrobu.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Rozprávať nestačí, Fico potrebuje niečo vyhrať

Na jeho minulosť volič tak ľahko nezabudne.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vietnamské bistrá u nás nie sú vietnamské

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop