Emil Kráľ. Príčinou je enormne znížený objem objednaných výkonov na opravu vagónov zo strany Železničnej spoločnosti, a.s., a zatiaľ nejasná budúcnosť kontraktov s nemeckými odberateľmi kozubových piecok. Práve tieto dva programy v pomere asi 1:1 držali podnik nad hladinou.
"Na podobné situácie sme si už zvykli, ale nikdy to nebolo také zlé. Najťažšie na nás dopadla znížená objednávka Železničnej spoločnosti, a.s. Kým v minulých rokoch si u nás objednala výkony na opravy vozňov v hodnote okolo 140 miliónov, na tento rok je limit pri osobných len 14,4 a pri nákladných asi 20 miliónov korún. Práve my totiž robíme opravy vozňov, premávajúcich na regionálnych tratiach, z ktorých 25 od prvého februára zrušili. Takýto pokles sme nepredpokladali," uviedol pre náš denník generálny riaditeľ.
Ako dodal, firma sa už dlhšie pripravuje na naštartovanie alternatívnych výrobných programov, niektoré už aj spustila, ale zatiaľ len v malých objemoch. "Priebežne robíme menšie zákazky pre súkromné firmy, ďalším projektom sú rekonštrukcie nákladných vagónov, dovezených zo zahraničia a ich export do stredoeurópskeho priestoru. O konkrétnej zákazke na prvých 26 kusov budeme rokovať tento týždeň," vyjadril sa Emil Kráľ. V tejto súvislosti 40 vybraných zamestnancov zo 100, pracujúcich pri opravách vagónov, absolvovalo rekvalifikačné zváračské kurzy.
Podobne nelichotivý je aj stav v odbyte kozubových kachlí a piecok, kde pracuje asi 130 ľudí. Vlani ich Vagónka vyrobila asi 15-tisíc kusov, tento rok plánuje objem takmer zdvojnásobiť, ale objednávky zatiaľ chýbajú. "Tento výrobný program stále vykazoval sezónnosť, lebo zahraniční partneri zvyknú kontrakty uzatvárať až po výstavách prototypov. Našou šancou je kontrakt na cca 10-tisíc kusov, ale začne sa realizovať až od 20. marca," poznamenal generálny riaditeľ.
Nepoprel naše informácie, že v súvislosti s nedostatkom objednávok museli zamestnanci zostať doma na 60 percentách mzdy a vo februárových výplatách chýbala tradičná variabilná zložka. "Dorábame staré zákazky. Doma zostalo asi 100 ľudí, ktorí nemali čo robiť a prémie nedostal nikto, ani ja," dodal E. Kráľ. Nevylúčil, že ak neprídu nové objednávky, na 60 percent pôjdu ďalší zamestnanci. Bezpodmienečne zostanú len tí, ktorí vyrábajú prototypy.
Veľmi neisté sú aj objednávky na kontajnery, ktoré robí asi 40 ľudí. Podľa generálneho riaditeľa ich ročne opustí firmu asi 200 kusov, ale nejde o sériovú výrobu. "Pokiaľ ani jeden zo spomínaných projektov a kontraktov nevyjde, nevylučujeme, že dôjde k prepúšťaniu. Múdrejší budeme o dva týždne," uzavrel.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín