od 15. novembra do 15. marca povinné používanie zimných pneumatík. Okrem motoristov, ktorí by v prípade, že zákon naozaj začne platiť, museli za kompletnú sadu pneumatík so zimným dezénom zaplatiť aj desaťtisíc korún, sa spomínaná povinnosť bude týkať aj takmer piatich stoviek autobusov, jazdiacich na linkách podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) v Humennom a Michalovciach. Predstavitelia oboch podnikov jednoznačne tvrdia: "Kompletné prezutie našich autobusov stojí milióny, ktoré nemáme!"
SAD Humenné v súčasnosti vlastní 250 autobusov a premáva na linkách najmä v okresoch Humenné, Snina a Medzilaborce. Kompetné prezutie celého autobusového parku by podľa prepočtov stálo 26 miliónov korún. "Odkiaľ ich ale máme vziať? Prezúvanie našich autobusov absolútne neprichádza do úvahy. Nie len kvôli finančnej náročnosti. Na skladovanie pneumatík nemáme priestory, okrem toho keby sme s prezúvaním začali v novembri, trvalo by to možno aj do jari," tvrdí riaditeľ SAD Humenné Ing. Jozef Lacký. Ako dodal, zimné pneumatiky na autobusy sa ani nevyrábajú, okrem toho ich autobusy na prímestských linkách v minulosti bez problémov premávali v kopcovitom teréne horného Zemplína aj na univerzálnych pneumatikách.
Milióny na prezúvanie autobusov nemajú ani v Michalovskej SAD-ke. "Spolu by sme potrebovali 1 502 pneumatík, no nemáme priestory na ich uskladnenie ani v Michalovciach, ani v Trebišove. Doteraz sme používali univerzálne plášte a nemali sme problémy ani v kopcoch," skonštatoval dopravno-technický námestník SAD Michalovce Ing. Milan Holoubek. Podľa väčšiny ľudí, pohybujúcich sa v doprave, ide o ďalší výmysel poslancov, mnohí za tým vidia lobing gumárenských firiem. Všetci ale počítajú s tým, že zákon buď novelizujú, alebo urobia výnimku pre autobusy.
Okrem problémov so zimnými gumami sa v zemplínskych SAD-kách pomaly pripravujú na avizované zvýšenie cien pohonných látok. V SAD Humenné mesačne spotrebujú 300- tisíc litrov nafty, čo pri predpokladanom zvýšení ceny o vyše 3 koruny za liter znamenalo zvýšené náklady o milión korún mesačne. SAD Michalovce bude na naftu do konca roka potrebovať o vyše 7 miliónov viac. "Nezostáva nám nič iné, len šetriť na iných miestach. Chceli sme opravovať strechu a kanalizáciu v závode, no bude to musieť počkať. S rušením liniek zatiaľ nepočítame, keďže v poslednom čase výrazne klesá frekvencia cestujúcich najmä v okolí Sobraniec a Kráľovského Chlmca, počas prázdnin asi obmedzíme niektoré spoje. Školských spojov sa to ale nedotkne," uzavrel Ing. Holoubek.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín