ešte neujalo cestovať na letnú dovolenku na sever. Prelomiť tradície ciest k moru je niekedy ťažké, odhaliť nepoznané časti nie tak vzdialenej Európy však stojí zato.
Už po 24 hodinách cesty osobným autom a trajektom môžete prespať na území Dánska. Kráľovská Kodaň s prístavom a Andersenovou malou morskou vílou zaujmú hádam každého, ale naším cieľom je Nórsko. Ďalší kratší trajekt a v diaľke sa objavuje Švédsko. Vďaka kvalitným švédskym cestám sme za pár hodín v prihraničnom Haldene. Počas troch nasledujúcich týždňov si štvorčlenná osádka nášho auta mohla vychutnávať fascinujúce prírodné scenérie a dozvedieť sa, prečo je ekonomicky najsilnejším štátom Európy. Krajina s piatimi miliónmi obyvateľov by sa azda so Slovenskom mohla porovnávať. Žiaľ, len v tomto jedinom ukazovateli. Rozlohou je totiž desaťkrát väčšia. Násobky výšok, hĺbok, diaľok.... Stovky vysokých štítov, desiatky hlbokých fjordov, kilometre údolí...
Opisovať krásy prírody je bezpredmetné, radšej pár zaujímavostí. Štát za ostatných osem-deväť rokov investoval do kvalitných ciest a zdá sa, že sa mu to vypláca. Okrem nemeckých turistov sme tu stretali Holanďanov, Angličanov a sem-tam Francúzov a Škandináviu začínajú objavovať aj Česi a Rakúšania. Vďaka tričku s nápisom Divočina zachráni svet sme neminuli žiadneho Slováka a stretli sme skupinky mladých mužov, ktorí si v Škandinávii privyrábajú na poľnohospodárskych farmách. Bežných turistov zo Slovenska tu však nevidieť. Tristo kilometrov za polárnym kruhom na súostroví Lofoty sme podľa zápisu v hlavnom informačnom centre boli dokonca jedinými Slovákmi v tomto roku.
Perličkou je, že na turistov asi vplýva mentalita Nórska a všetci zodpovedne dodržiavajú povolenú rýchlosť v obci 50 a mimo nej 80-90 km/hod. Policajt, ktorého sme svojou "nadpriemernou" rýchlosťou vytrhli z nudy, sa pokojne postavil a namiesto "stopky" nám pravačkou naznačil odporúčanie spomaliť. Pokoj, pohoda a vzájomná dôvera sú tu na dennom poriadku. Nóri sú milí, spoločenskí a pohostinní. Chcete prejsť súkromnou cestou? Zaplaťte za prejazd, ale nik neskontroluje, či ste to urobili, pretože od vás očakávajú, že to jednoducho urobíte. Nepoznajú príkazy, len odporúčania! Nehovoriac o bežne stojacich neuzamknutých bicykloch, autách, či dokonca domoch.
Veľká časť Nórov žije z farmárčiny, aj keď tento zdroj obživy už pomaly upadá. Krajina má množstvo nerastných surovín a veľké ložiská ropy v mori. Štát vypláca vysoké sociálne dávky a podpory. Takmer to pripomína socializmus( veď s.r.o.-čky tu nepoznajú). V celej zemi je jedna spoločnosť zaoberajúca sa spracovaním mlieka a dve, ktoré spracúvajú mäso. O výstavbu ciest a tunelov sa stará jedna firma. Monopol? Možno, ale efektívny a štátu sa vypláca. Možno nepriamo kritizujem Slovensko, chcem však oceniť Nórsko a hlavne inšpirovať čitateľov k úvahe objaviť netradičné oblasti Európy. Určite vás prekvapí príjemných 20 stupňov na severnom polárnom kruhu, nezapadajúce nočné slnko za ním, trblietajúce sa tisícročné ľadovce a fascinujúce azúrové pláže Golfského prúdu. Podobné prekvapenia a iste zaujímavo prežité dni tam určite čakajú aj na vás.
Viera Pakánová,
Michalovce
Autor: top
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín