koridorov, podčiarkol svojou prítomnosťou v Palote v sobotu dopoludnia premiér Mikuláš Dzurinda. Spolu s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavlom Prokopovičom, veľvyslankyňou SR v Poľsku Magdou Vášáryovou a osobnosťami politického a verejného života slávnostne odovzdal do užívania cestu druhej triedy Palota štátna hranica Radoszyce.
Projekt rekonštrukcie cesty II/575 od slovenskej obce Palota po štátnu hranicu s Poľskom vychádzal z uzavretej medzištátnej dohody medzi vládami Slovenskej republiky a Poľskej republiky o hraničných
priechodoch z júla 1999. "Projekt je svedectvom toho, že sa Slovensko spája s Európou a že to neplatí iba pre Bratislavu či západ Slovenska, ale pre celú našu vlasť, teda aj pre jej najvýchodnejší a najsevernejší cíp," uviedol počas slávnostného ceremoniálu premiér. Ako dodal, veľmi mu záleží na tom, aby plody reforiem a smerovania Slovenska do Európy žali predovšetkým ľudia v krajoch, ktorí to najviac potrebujú, teda na východnom Slovensku. "Palota už v 19. storočí spájala Balt s Balkánom a ostáva veriť, že nová cesta regiónom na oboch stranách hranice prinesie oživenie hospodárskych a obchodných kontaktov a prispeje k rozvoju turistického ruchu," vyjadril sa Mikuláš Dzurinda.
Výstavba, resp. rekonštrukcia starej lesnej cesty v dĺžke necelých 3,6 kilometra bola relatívne nenáročnou stavbou, ktorá však prebiehala v mimoriadne náročných terénnych podmienkach. Problémy spôsoboval kopcovitý terén, ťažký ílovitý podklad, podzemné vody, zosúvanie svahov ale aj nepriazeň počasia najmä v druhej polovici roku 2002. Napriek tomu sa stavbárom podarilo dokončiť ju za devätnásť mesiacov, čiže s dvojmesačným predstihom. Celkové náklady dosiahli 202 miliónov korún, pričom 2 milióny eur pochádzali z fondu PHARE CBC. Táto cesta je vôbec prvou u nás, ktorú spolufinancoval tento európsky fond.
Pôvodne bola súčasťou projektu aj výstavba spoločnej colnice a vybavovacieho priestoru, ktorú mala realizovať slovenská strana, ale napokon sa neuskutočnila. Kvôli tomu cesta z Paloty do Radoszyc bude zatiaľ využívaná len pre malý pohraničný styk. Aj to je však prínos, lebo doteraz museli obyvatelia regiónu Medziloboriec cestovať do Poľska "skratkou" cez Duklu, čo bolo o cca 80 kilometrov viac ako po otvorení zrekonštruovanej cesty. Predpokladá sa, že po vstupe Slovenska do EÚ v máji budúceho roku priechod zmení charakter na cestný hraničný priechod pre všetky druhy osobných áut, autobusov a nákladných áut s hmotnosťou až do 7,5 tony.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín