železničnú stanicu.
S prácami sa začalo už v septembri 2001 na základe zmluvy medzi Železnicami Slovenskej republiky, a. s., a spoločnosťou Chemkostav HSV, a. s. Humenné o realizovaní rekonštrukcie. Celkový rozpočet stavby bol vo výške 33,5 milióna korún. Prečo bola humenská železničná stanica dokončená až v tomto roku a nie v minulom, sme sa od zástupcov ŽSR nedozvedeli. Že to spôsobil nedostatok peňazí nám prezradili zástupcovia firmy, ktorá rekonštrukčné práce realizovala.
„V októbri 2002 nám bolo povedané, že na to nie sú vyčlenené financie. ŽSR nám potom 1. júna 2003 oficiálne oznámili, že táto stavba je pozastavená," vysvetľuje generálny riaditeľ Chemkostavu HSV, Ing. Milan Mňahončák. Podľa jeho slov nebola pozastavená len stavba humenskej železničnej stanice, ale údajne všetky investičné akcie železníc.
V druhom polroku 2003, teda v čase nevykonávania prác, narástol dlh voči stavebnej firme na vyše 4 milióny korún. Ako nám vysvetlil Ing. Mňahončák, došlo k situácii, keď subdodávatelia mali objednávky hotové a vyrobený materiál museli exportovať a umiestniť. „Tie zásoby, ktoré už boli vyrobené a dodané k prvému júnu 2003, museli byť vyfakturované. Činilo to 4 milióny 80 tisíc korún," dodal generálny riaditeľ Chemkostavu.
Zastavenie prác postrehli aj obyvatelia mesta a cestujúci, ktorých vybavovali na nástupišti. Priestory osobných pokladní boli neprístupné, a tak pokladníčky presunuli do náhradných priestorov. Ako konštatoval Ing. Marián Križan, prednosta strediska osobnej prepravy v Humennom, „boli to naozaj bojové podmienky".
V októbri tohto roku sa Ing. Mňahončák rozhodol adresovať list predstaviteľom ŽSR, v ktorom konštatoval, že železničná stanica v Humennom nemôže slúžiť na pôvodné účely a dodal, že na jej dokončenie je stále potrebných 950-tisíc korún. Po následnom rokovaní, vedenie Chemkostavu obdržalo 21. novembra oficiálny list, v ktorom železnice udelili výnimku, a tak uvoľnili stavbu na železničnej stanici v Humennom.
„Podmienkou Chemkostavu na pokračovanie prác bolo, že nám ŽSR uhradia vzniknutý dlh, čo splnili. Termín ukončenia stavby sa stanovil na 19. decembra 2003. Zmluvný termín december 2003 teda bude dodržaný," dodal Mňahončák.
Autor: Daniela Džurbalová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín