Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Po zemetrasení v Iráne pomáhali aj humenskí záchranári

Pred necelým mesiacom, presnejšie 26. decembra, preletela svetom správa o tragickom zemetrasení na juhovýchode Iránu. Starobylé mesto Bam sa po

silnom zemetrasení za niekoľko sekúnd zmenilo na ruiny. Prišlo náhle, skoro ráno a tisíce Iráncov sa už zo svojho spánku neprebudili. V ruinách domov zostali zavalené celé rodiny. Hoci ešte nie je presne vyčíslený počet obetí jedného z najhorších zemetrasení posledných rokov, odhady hovoria, že počet mŕtvych presiahol 30-tisíc.

Okolité krajiny sa snažili čo najrýchlejšie zareagovať a pomôcť bolesťou zmietanému iránskemu ľudu. Slovensko vyslalo na pomoc špeciálny Záchranársky modul pre zahraničie, ktorý nasadzuje pri povodniach, zemetraseniach, kalamitách a iných katastrofách doma i v zahraničí. Súčasťou modulu sú aj brigády Hasičských a záchranárskych zborov (HaZZ) zo Žiliny, Malaciek a Humenného.

SkryťVypnúť reklamu

NEUSTÁLE V POHOTOVOSTI

Jedenásti príslušníci Humenskej brigády HaZZ sú stále pripravení vyštartovať na pomoc kdekoľvek na svete. Nebolo tomu inak ani v tomto prípade. "Po obdržaní správy, že našu jednotku potrebujú v Iráne, boli všetci členovia záchranného zboru pripravení na výjazd. Problém bol v tom, že záchranná akcia si vyžadovala len štyroch príslušníkov z Humenného. Rozhodnúť sa, kto pôjde a kto zostane nebolo ľahké, pretože všetci tvrdo pracujeme ako tím. Každý sa chcel zúčastniť na akcii, ktorá je zavŕšením niekoľko ročného tréningu a prípravy," vysvetľuje veliteľ skupiny Ing. František Džubák. Napokon spolu s veliteľom Džubákom odleteli záchranári Ľuboš Boško, Rastislav Havriľak a Slavomír Fedorko.

So špeciálne vybaveným záchranným vozidlom pricestovali 27. decembra na letisko do Bratislavy, odkiaľ ich malo do Iránu, spolu s ostatnými príslušníkmi slovenského záchranného tímu a technikou, transportovať prepravné lietadlo. "Pre technické problémy veľkého prepravného lietadla sme nakoniec leteli iným strojom, ktoré však transport nášho špeciálneho vozidla s prívesom neumožňovalo. Vybrali sme si preto len najdôležitejšie veci potrebné na záchrannú akciu po zemetrasení," vysvetľuje Ľuboš Boško. Tesne po polnoci 28. decembra, pristáli na letisku v iránskom Kermane. Na slovenských záchranárov už čakal autobus, ktorý ich zaviezol do Bamu. Mesta, v ktorom sa udomácnila smrť, žiaľ a bolesť.

SkryťVypnúť reklamu

NAŠLI 29 TIEL

"V krajine vládol výnimočný stav. Mali sme pridelený sektor, v ktorom naša jednotka vykonávala záchranné práce. K dispozícii pre medzinárodné zahraničné záchranné tímy boli súkromné autobusy. Na začiatku domorodý vodič dvakrát obišiel celé mesto, kým našiel naše stanovište. Počas cesty sme videli v prachu a ruinách pochované zvyšky mesta a jeho obyvateľov. Na cestách ležalo množstvo mŕtvych ľudí prikrytých plachtami," opisuje prvý kontakt s postihnutým mestom Slavomír Fedorko. Pri komunikácii s domácimi obyvateľmi im pomáhal pán Mortéz, Iránec žijúci na Slovensku.

Okrem dohodnutých sektorov prehľadávali aj zrútené domovy, o ktoré ich požiadali utrápení a zničení obyvatelia. Ako vyzeral systém práce záchranárov? Psy najprv označili miesto so zasypaným človekom a záchranári ho lokalizovali. Po vytiahnutí mŕtvych zo sutín miesto označili dohodnutým znakom, najčastejšie značkou na stene, alebo kameni. Uviedli tam, kto a kedy sektor kontroloval. Vycvičené psy dávali najavo, či je zavalený v ruinách mŕtvy alebo živý človek brechaním, alebo skučaním. Žiaľ, boli to už len mŕtve telá. Slovenskí záchranári vytiahli zo sutín 29 mŕtvych tiel. Asi najbolestivejší pohľad pre všetkých bol na mŕtvu tehotnú ženu. "Keď sme našli telo, príbuzní ho vytiahli pred ruiny, oplakávali ho a modlili sa," vysvetľuje Ľuboš Boško a vzápätí dodáva: "Iránci boli povďační aj za nájdenie mŕtvych, s ktorými sa mohli vo svojich modlitbách rozlúčiť a potom ich patrične pochovať."

SkryťVypnúť reklamu

OTRASY NA VLASTNEJ KOŽI

Koordináciu záchranných prác v rámci slovenskej jednotky zvládali veľmi dobre. Záchranné práce medzinárodných tímov koordinovalo Krízové centrum OSN, ktoré sídlilo v bývalých kasárňach v Bame. V týchto priestoroch mali Zemplínčania spolu s ostatnými rozložené stany, kde prespávali po celodennej záchranárskej akcii.

Bol deň, keď spolupracovali v pridelenom sektore s Rakúšanmi, Kórejčanmi, inokedy pracovala jednotka samostatne. Stávalo sa, že vznikali aj malé nedorozumenia. "Niekedy pri odstraňovaní ruín veľkou technikou si Iránci nevšimli označené miesto, kde už záchranári pracovali a značku nechtiac zničili. Potom sa nám stalo, že pes zacítil stopu, ale po vykopaní sme našli len zakrvavenú deku, z ktorej mŕtveho človeka vytiahli už pred nami," hovorí veliteľ skupiny Džubák.

Práca pri hľadaní zavalených osôb bola nebezpečná. "Niektoré budovy sa nezrútili úplne. Časti stien zničených domov, ktoré vydržali veľké zemetrasenie, padali aj počas záchranných prác. Bolo to spôsobené malými zemetraseniami a záchvevmi, ktorých bolo po našom príchode ešte asi päť," opisuje záchranár Slavomír Fedorko.

Okrem Iránu zasahovali humenskí záchranári predtým aj v Turecku. Tvrdia, že zemetrasenie v Iráne je najtragickejšia akcia, ktorej sa zúčastnili. "Po zemetrasení v Turecku, kde sme zasahovali v roku 1999, mali zavalení a zasypaní ľudia väčšiu šancu na prežitie, ako v Bame. Zničené budovy v Turecku boli prevažne panelové a po zrútení vytvárali v sutinách miesta, ktoré boli aspoň malou nádejou pre zavalených. Naopak Iránci mali po zemetrasení minimálne šance na prežitie, pretože ich domovy a budovy sa rozsypali na malé kusy, ktoré ich zavalili a udusili," konštatuje záchranár Fedorko.

PRÁCA MEDZI ŽIVOTOM A SMRŤOU

Pri svojej práci sa stretávajú s ľudským utrpením a smrťou. Pre bežného človeka je len ťažko predstaviteľné pohybovať sa medzi hromadou mŕtvych tiel a pritom sa ešte sústrediť na prácu. "Berieme to normálne, inak by sme to nemohli robiť. Samozrejme, tragický osud týchto ľudí vyvoláva v každom z nás ľútosť, ale zase nie natoľko, aby to ovplyvňovalo našu prácu," vysvetľuje Ľuboš Boško.

Práca v záchrannom zbore zasahuje nielen do súkromného života záchranárov, ale aj ich rodín, ktoré si museli zvyknúť, že ich otcovia musia byť pripravení vyraziť kedykoľvek a kamkoľvek na svete. "Manželka si už na moju prácu zvykla, ale ťažšie to znášajú deti. Mám dvoch chlapcov a jednu dcéru, najmä ona, keď som odchádzal do Iránu, preplakala skoro celú noc," hovorí František Džubák.

Hoci zatiaľ slobodní chlapci Slavomír a Ľuboš nemajú vlastné rodiny, tiež majú niekoho doma, kto na nich čaká a ich prácu prežíva spolu s nimi. "Pretože bývam vo Vranove nad Topľou, tak sa niekedy nestihnem so svojou priateľkou a rodičmi ani rozlúčiť. Potom im volám z krajiny, kde momentálne zasahujeme," vysvetľuje Slavomír Fedorko.

Slovenskí záchranári sa vrátili do vlasti na Nový rok. Najprv strávili jeden deň v karanténe v Malackách, kde absolvovali rôzne vyšetrenia a testy. Na druhý deň oslávili spolu s rodinami nielen nový rok, ale najmä šťastný návrat domov z krajiny, ktorá bude ešte dlho oplakávať tisícky obetí.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 33 305
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 267
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 017
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 5 937
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 5 761
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 024
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 551
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 483

Blogy SME

  1. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  2. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  3. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  4. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  5. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  7. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  8. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 161
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 184
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 589
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 032
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 848
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 697
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 691
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 563
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Polícia už Toyotu RAV4 skúšala v roku 2020, teraz ju podľa zadaných kritérií môže získať už s novým českým polepom.

Polícia nakupuje 607 plug-in hybridných SUV.


16. aug

Poznáme mená, ktoré by mohli nahradiť ministrov SaS.


16. aug
Andre (vľavo) a Victor, sa prehrabávajú troskami bytu po ruskom útoku na Nikopol.

Zamestnanci sú v neustálom nebezpečenstve.


a 3 ďalší 16. aug
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 21 h

Blogy SME

  1. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  2. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  3. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  4. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  5. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  7. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  8. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 161
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 184
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 589
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 032
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 848
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 697
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 691
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 563
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu