autoškôl. Šokujúce je, že legislatíva, ktorá má tieto veci upraviť, ešte neexistuje.
Niektorí Zemplínčania sa snažia ešte pred jeho termínom využiť relatívne nízke ceny vodičských kurzov v našom regióne. Cena vodičáku skupiny B sa v súčasnosti pohybuje na hranici 8-tisíc korún. V porovnaní so západným Slovenskom je to o polovicu menej. Ku koncu minulého roku v súvislosti s avizovaným januárovým ekonomickým balíčkom zaznamenali majitelia autoškôl mierny nárast záujemcov o vodičské kurzy. " Pravdepodobnou príčinou bola obava ľudí z nárastu cien od nového roku. Nedá sa však hovoriť o rapídnom náraste klientov," povedal majiteľ súkromnej michalovskej autoškoly Ing. Pavol Dlugoš. Ako dodal, zatiaľ cenu kurzu nemenil, ale plánuje ju zvýšiť vo februári - rádovo o 500 korún.
Viacerí prevádzkovatelia autoškôl v Zemplíne zatiaľ nemali dôvod na zvýšenie cien. "Benzín nezdražel a nedošlo ani k zmene učebných osnov, od ktorých sa odvíja počet hodín a tým aj cena kurzu. My sme ceny nezvyšovali," povedal spolumajiteľ trebišovskej autoškoly M. Šuraba. Problém podľa neho skôr majú s blížiacim sa vstupom do EÚ. Nervózni sú najmä z toho, že ešte nemajú informácie, čo ich čaká. "Určite budeme postavení pred hotovú vec. Nemáme vytvorený dostatočný priestor, aby sme sa pripravili. Po vstupe musia školiace vozidlá spĺňať rovnaké podmienky ako autá v členských krajinách. Pre nás to znamená nákup nových vozidiel, čo nie je práve najlacnejšia záležitosť," povedal majiteľ michalovskej autoškoly V. Ženčák.
Háčik je v tom, že ich kolegovia na západnom Slovensku to pri investíciách majú podstatne jednoduchšie ceny a počet kurzov, resp. ich frekventantov im totiž dovoľuje kúpiť vozidlo už po jednom kurze. V Zemplíne musíme na jedno auto sporiť približne rok! "Najväčší problém je pri nákladných vozidlách, ktoré musia mať po vstupe do EÚ všetky bezpečnostné prvky ako ABS, airbag a iné vymoženosti. Väčšina autoškôl má staršie nákladné autá, ktoré tieto kritéria nespĺňajú. To bude pre autoškoly najdrahšia záležitosť, pretože nové nákladné auto stojí približne 2 milióny korún," povedal M. Šuraba.
Majitelia autoškôl dúfajú, že aj pre nich stanovia prechodné obdobie aspoň do konca roku 2004, aby sa stihli prispôsobiť legislatíve EÚ. Zaujímavé je, že v tejto oblasti ešte nemá jasno ani samo rezortné ministerstvo. "Legislatíva o autoškolách, ktorá bude platná po vstupe do EÚ, sa ešte len pripravuje. Bolo by predčasné informovať o niektorých zmenách, resp. návrhoch, ktoré nie sú úplné a môžu sa ešte dokonca zmeniť, " informoval nás pracovník sekcie cestnej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR Andrej Štefek. Nový zákon by mal podľa jeho slov prijať parlament začiatkom marca.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín