Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Autokros pod Dargovom tento rok takmer zrušila sobotňajšia prietrž mračien

Desiatky stanov a osobných áut, servisáci behajúci okolo bugín a pretekárskych áut, bohato olepených reklamami každé s číslom a menom. Poza vežu

časomeračov sa prechádzajú pretekári v obtiahnutých červených overaloch, deti poskakujú pomedzi pestrú mätež. Takéto a mnoho iných obrázkov si počas víkendu mohli vychutnať všetci, ktorí namierili do autokrosového areálu Dargov Dubiny. Táto šanca sa na východe republiky núka len jediný raz v roku.

"Autokros má pod Dargovom bohatú tradíciu naši predchodcovia ho začali organizovať už od roku 1988 vždy išlo minimálne o Majstrovstvá Slovenska, neskôr tu bývali aj Majstrovstvá ČSFR a párkrát aj Majstrovstvá Strednej Európy, tzv. Zóna Európy. Tunajší autokrosový areál je jediným na východe republiky, na celom Slovensku sú vlastne len tri v Žitavanoch, Lučenci a tu," vysvetľuje už DKP autokrosových pretekov ich riaditeľ Adrián Kramer. K autokrosu sa dostal ešte ako dieťa a pred pár rokmi prebral štafetu po svojom otcovi Jaroslavovi, ktorý sa tomuto adrenalínovému športu upísal na celý svoj život. Zaujímavosťou je, že Kramerovci nikdy nestáli na trati v pozícii pretekárov. "Ja aj otec sme sa upísali organizácii a manažovaniu. Je to moja srdcová záležitosť, lebo profit z toho nie je. Rovnako z toho nezbohatnú ani desiatky zanietencov všetci to robia zadarmo. Zaplatené dostanú len rozhodcovia, komisári a časomerači," podotkne A. Kramer.

SkryťVypnúť reklamu

Každá z troch slovenských autokrosových tratí je iná. Tá dargovská je dlhá rovný kilometer, široká 12 až 16 metrov a prevýšenie na nej predstavuje 12 metrov. Pravdaže, ide o rýchlostný pretek, ale žiadna rallye to nie je priemernú rýchlosť, ktorú pod Dargovom väčšinou namerajú je okolo 60 kilometrov za hodinu. Do Dubín už roky rokúce prichádzajú bojovať pretekári v približne rovnakých kategóriách plechové autá a buginy, ktoré sú ešte podelené podľa kubatúry. Osobitnou skupinkou sú decká, resp. tínejdžri, ktorí súťažia na buginách - začínajú okolo 12 rokov a keď im uplynie osemnástka, prejdú do dospeláckej kategórie. Podobne ako iné adrenalínové športy aj tento je drogou keď ju raz ochutnáte, potrebujete pravidelnú dávku... a stále vyššiu súperiť, konfrontovať sa s inými. No a vyhrať...Ukážkou sú autokrosové famílie. Na východe hádam najznámejšou sú Vlasatí po otcovi Imrichovi autokros zdedil syn Igor, ktorý stál na štarte aj počas víkendu.

SkryťVypnúť reklamu

Tridsaťročný Košičan preteká rovných desať rokov a jeho autokrosový kalendár je beznádejne plný pretekať chodí nielen po Slovensku, ale aj v rámci Európy a väčšinou si prináša nejaký ten vavrínový veniec. Hoci pred jeho menom svieti inžiniersky titul, na nič iné ako šport zatiaľ nemá čas. "Nie je to len o pretekaní, ale aj o vylepšovaní mojej buginy Seat Ibiza (jednej z troch) ktorú mi navrhli pred rokmi a stále čosi pridávame aj tento rok je v nej niekoľko noviniek, ale aké nepoviem je to vlastný know- how, ktorý má každý z nás," pousmeje sa. Po prvých dvoch kvalifikačných jazdách má na úsmev dôvod - obe vyhral a keďže na postup do finále stačia dva najlepšie časy, tretiu neabsolvoval. Sila - napokon vyhral aj tento rok.

Autokrosová sezóna začína v apríli väčšinou v Lučenci a končí v septembri, opäť na rovnakom mieste. Počas roka na Slovensku možno neživo vidieť sedem autokrosových pretekov, ale pod Dargovom je len jediný. "Tomu, čo diváci vidia počas samotných pretekov, predchádzajú mesiace práce a príprav. Keď pretekári prichádzajú - celý kolotoč začína kontrolou licencií. Pretekárskej, ktorú každý dostane na základe lekárskej prehliadky a platí jeden rok. Rovnaký rituál, ale technický, musí ešte pred sezónou absolvovať jeho auto či bugina," vysvetľuje Kramer. Najdetailnejšie si komisári posvietia na parametre bezpečnostných prvkov pásov, sedadiel špeciálnych výsteliek v aute a mnoho iných detailov, ktoré bežný divák ani nevníma.

SkryťVypnúť reklamu

"Pretekár o nich vie práve ony ho chránia pred ťažkým úrazom - nie je výnimkou, že skončia na streche a to už nie je žiadna sranda aj to je adrenalín," smeje sa A. Kramer. Potom prichádzajú na rad voľné jazdy, ktorými si každý súťažiaci otestuje trať. "Predvečer pretekov sú povinné merané tréningy, od ktorých sa potom odvíja štartovacia pozícia pretekárov počas kvalifikačných jázd. Tento rok sme si užili, lebo sa spustila taká prietrž mračien, že všetko sa posúvalo. Namiesto o piatej sme začali po siedmej a skončili sme pred desiatou. Ešte chvíľu a budeme potrebovať baterky, lebo buginy svetlá nemajú," smeje sa Kramer. Nepretržitý dážď poriadne skomplikoval prácu technikom- celkom logicky to posunulo harmonogram celých pretekov. "Keďže nám konečne prestalo pršať a bolo tak trochu pod mrakom, napokon z toho všetkého vyliezlo ideálne počasie na autokros nemuseli sme totiž navlhčovať trať," dodáva riaditeľ pretekov.

O osude pretekárov rozhodujú komisári traja športoví a traja technickí a šesť časomeračov, ako aj ľudia, stojaci na siedmich stanovištiach, rozložených po trati, ktorí sledujú pohyb každého pretekára. Napriek tomu, že ide o adrenalín, isté veci sú zakázané vytláčanie z trate, úmyselné narážanie. Našťastie, tento rok sme nikoho nemuseli vylúčiť. Diváci nevidia ani dianie na veži, kde sedia časomerači. Oni aj pretekári vidia len semafor, na ktorom sa na sekundu rozsvieti červené svetlo a keď zhasne, autá môžu vyštartovať. Riadiaca veža je plná počítačovej techniky a špeciálnym meracích zariadení. "Všetko je riadené fotobunkou, ktoré prenáša informácie do nášho zariadenia - vďaka tomu monitorujeme pohyb každého pretekára a meriame jeho čas po každom kole. Údaje idú priamo do počítača a akonáhle sú všetci v cieli, hneď vyhodí poradie," vysvetľuje J. Margoč.

Zo strechy riadiacej veže sledujem celý areál je to skvelý výhľad. Po trati pobieha technický personál, napätie na veži stúpa. Desať bugín sa postaví na štart, celým údolím sa nesú zvuky štartujúcich motorov. Na semafore sa rozsvieti svetielko v momente, keď zhasne, sa desiatky kolies odpichnú a vzápätí spod nich na všetky strany začínajú odlietať kúsky hliny a blata...Každý taktizuje, manévruje v ostrých zákrutách a snaží sa získať čo najlepšiu pozíciu...Pri kaskadérskych kúskoch sa z publika, stojaceho v bezpečnej zóne, ozýva spontánny potlesk, ľudia revú a súbežne si chránia si hlavy pred lietajúcim marazmom...Kolobeh sa opakuje až do večera...Pokračovanie až o rok. Dovidenia...

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 33 913
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 330
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 916
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 053
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 5 240
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 047
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 605
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 483

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Diciplína ? O nej tu nemôže byť ani reči
  2. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  3. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  4. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  5. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  6. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  7. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 190
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 183
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 626
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 034
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 849
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 704
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 696
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 573
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Polícia už Toyotu RAV4 skúšala v roku 2020, teraz ju podľa zadaných kritérií môže získať už s novým českým polepom.

Polícia nakupuje 607 plug-in hybridných SUV.


16. aug

Poznáme mená, ktoré by mohli nahradiť ministrov SaS.


16. aug
Andre (vľavo) a Victor, sa prehrabávajú troskami bytu po ruskom útoku na Nikopol.

Zamestnanci sú v neustálom nebezpečenstve.


a 3 ďalší 16. aug
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 22 h

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Diciplína ? O nej tu nemôže byť ani reči
  2. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  3. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  4. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  5. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  6. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  7. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 190
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 183
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 626
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 034
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 849
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 704
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 696
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 573
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu