dopravného značenia presadila miestna samospráva. Chce tým dosiahnuť, aby priechody pre chodcov na najfrekventovanejších komunikáciách v meste boli bezpečnejšie.
Strážske je križovatkou dvoch štátnych ciest prvej triedy. Rovný úsek tu láka vodičov k rýchlemu prejazdu mestom, ktorí tak často nerešpektujú predpísanú šesťdesiatku. Preto tu dochádza k vážnym dopravným nehodám. Z analýzy, ktorú si dal vypracovať mestský úrad, vyplýva, že len na krátkom úseku od začiatku Strážskeho po výjazd z mesta smerom do Michaloviec, sa stane každoročne najmenej desať nehôd. Väčšinou ide o strety áut s chodcami. „Každý tretí rok pri nich vyhasne ľudský život a každý rok sa jeden človek zraní ťažko a dvaja ľudia utrpia ľahšie zranenia," píše sa v správe.
K zníženiu nehodovosti nedošlo ani pred troma rokmi, kedy na kolíznych miestach nainštalovali zväčšené dopravné značky, upozorňujúce na priechod pre chodcov, ktoré boli vybavené aj výstražnou svetelnou signalizáciou. Samospráva sa preto pokúšala presvedčiť okresný dopravný inšpektorát, aby na nehodových úsekoch znížil rýchlosť na štyridsiatku. Inšpektorát s tým nesúhlasil, mesto preto hľadalo iný spôsob, ako zvýšiť bezpečnosť chodcov.
Dalo si teda vypracovať projekt, na základe ktorého Slovenská správa ciest v miestach priechodov nainštalovala takzvané opticko-psychologické brzdy. Ide o priečne biele pruhy z plastickej látky, ktoré sú naťahané v stále sa zmenšujúcich rozostupoch. „Tieto brzdy klamlivým dojmom nútia vodiča spomaliť v domnienke zvyšovania rýchlosti pri skracovaní rozostupov priečnych čiar na vozovke," vysvetľuje vedúci oddelenia výstavby na Mestskom úrade v Strážskom Miroslav Kačur.
Pruhy sú pred šiestimi priechodmi v blízkosti križujúcich sa ciest prvej triedy. Celková plocha týchto vodorovných dopravných značiek je viac ako 65 metrov štvorcových. Pred jedným priechodom je najviac dvanásť a najmenej deväť pruhov. „Sú viditeľné aj za dažďa a pri kontakte s pneumatikou spôsobujú zvukovú výstrahu," hovorí Kačur.
Okrem týchto bŕzd v niektorých úsekoch pribudla pozdĺžna súvislá stredová čiara, ktorá ma zabrániť predbiehaniu áut na prechode. V mieste autobusovej stanice zase osadili oceľové zábradlie, aby ľudia neprebiehali cez cestu mimo priechodu pre chodcov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín