Choňkovce, Košice - Zrekonštruovanú cestu II. triedy včera predpoludním prestrihnutím pásky slávnostne otvorili za prítomnosti košického župana
Lýdia Vereščaková
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Rudolfa Bauera. Ide o jednu z prvých investičných akcií, ktoré sa na území Zemplína realizovali vďaka združeniu prostriedkov Košického samosprávneho kraja, obce a súkromnej spoločnosti. Leitmotívom investície v objeme takmer 4 milióny korún bolo zvýšenie bezpečnosti dopravy v tejto lokalite.
"V súvislosti s otvorením medzinárodného hraničného priechodu Ubľa - Malyj Bereznyj medzi Slovenskou republikou a Ukrajinou, ku ktorému komunikácia vedie, sa enormne zvýšila hustota premávky aj cez našu obec, čo so sebou zákonite prinieslo aj zvýšenie dopravnej nehodovosti. Aj vlani tam boli dve kolízie, ktorých obeťami sa stali chodci. Obec tento kritický úsek de facto rieši už od roku 1987, ale teraz sa situácia zhoršila natoľko, že úprava cesty sa stala nevyhnutnosťou," uviedol pre KORZÁR starosta obce Ján Skyba. Keďže obec na komplexnú rekonštrukciu a rozšírenie cesty peniaze nemala, požiadala o kofinancovanie akcie Košický samosprávny kraj. Od 1. januára sa totiž správcami ciest II. a III. triedy stali práve vyššie územné celky.
"KSK a osobne župan nám vyšli v ústrety. Rovnako aj Východoslovenská vodárenská spoločnosť, a.s., ktorá vykryla časť nákladov na prekládku inžinierskych sietí. Dodávateľom stavby bola Stavebná spoločnosť Sobrance s.r.o., ktorá rekonštrukciu úseku dlhého 420 metrov, urobila v rekordne krátkom čase začala koncom augusta a koncom novembra ju dokončila," vysvetlil Ján Skyba. Cieľom stavebnej úpravy komunikácie bolo vylepšenie jej šírkových parametrov ( rozšírila sa o 80 centimetrov), vrátane odvodnenia pozdĺž cesty a výstavba chodníkov. Rozpočet predstavoval 4 milióny korún, z čoho KSK dal na tento účel 1,6 milióna korún a obec 700-tisíc. Ďalšie peniaze samospráva investovala spolu s VVS, a.s. do prekládky vodovodu.
Ako počas otvorenia cesty zdôraznil Rudolf Bauer, prioritou KSK je znižovanie nezamestnanosti a starostlivosť o bezpečnosť občanov. "V tomto regióne sa otvorením hraničného prechodu v Ubli s Ukrajinou zvýšila hustota premávky viac ako trojnásobne, čo znamenalo pre miestnych občanov značné riziko dopravných nehôd. Preto bolo potrebné vykonať také úpravy komunikácie, ktorá by spĺňala náležité kritériá," poznamenal na záver župan.
Košický samosprávny kraj sa od januára 2004 stal vlastníkom ciest II. a III.triedy. Pod jeho správu prešlo 560 kilometrov ciest druhej a 1 381 kilometrov ciest tretej triedy.
Podľa Ľubomíra Lehotského z tlačového oddelenia samosprávny kraj v tomto roku realizoval rekonštrukcie niekoľkých exponovaných úsekov. Z kapitálových prostriedkov KSK sa na tento účel preinvestovalo spolu vyše 10,85 milióna korún. Ďalšie opravy našich ciest sa robili z bežných výdavkov organizácií Správy ciest KSK. Celkový objem financií na modernizáciu ciest a mostných objektov v rámci kraja za tento rok predstavuje takmer 70,2 milióna korún.
Pri stavebných úpravách ciest II. a III. triedy chce Košický samosprávny kraj naďalej používať model partnerstva súkromného a verejného sektora. Výhodou tohto modelu je, že v relatívne krátkom čase sa podarí vo väčšom rozsahu obnoviť cestnú sieť a to bez vysokého jednorazového finančného zaťaženia rozpočtu KSK. "Financovanie opráv ciest týmto spôsobom schválil košický regionálny parlament na rokovaní 30. augusta. V budúcnosti by sa takto mali realizovať úpravy ciest a mostných objektov s nákladom takmer 500 miliónov korún," prognózuje L. Lehotský.