Ondavou Humenné. Podľa primátorov zemplínskych miest tento dopravný handicap obmedzuje rozvoj celého regiónu.
"Vzdialenosť medzi Bratislavou i zahraničím a Humenným by sa po zelektrifikovaní trate z časového hľadiska "zmenšila". Potom by sme mohli začať rokovať aj so železnicami o premávaní IC vlaku z Bratislavy až do Humenného," myslí si humenský primátor Vladimír Kostilník. Na elektrifikáciu trate sa pýtajú aj potencionálni investori, pretože prevádzka vlakov na elektrický pohon je lacnejšia.
Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Kornélia Blašková hovorí, že pre projekty elektrifikácie je rozhodujúca intenzita dopravy. "Traťový úsek Bánovce nad OndavouHumenné nie je využitý natoľko, aby sme pristúpili k jeho elektrifikácii," tvrdí. Trať z Bánoviec nad Ondavou neuvažujú zmodernizovať najmä pre slabú nákladnú dopravu. Podľa železníc je z hľadiska priepustnosti využitá iba na 50 percent.
Pre štát v súčasnosti patrí k prioritám rozvoja železničnej infraštruktúry eurokoridor, ktorý sa cez územie Slovenska tiahne z Bratislavy cez Žilinu a Košice až do Čiernej nad Tisou. Výstavba začala v roku 2000, dokončenie je naplánované na rok 2007. Najskôr po tomto dátume by mohla prísť na rad aj trať z Bánoviec do Humenného. Okrem toho železnice začali s pomocou štrukturálnych fondov elektrifikáciu úseku Zvolen Banská Bystrica a pripravujú projekt ZvolenFiľakovo.
Neelektrifikovaná železničná trať z Bánoviec do Humenného je dlhá 34 kilometrov. Na jej začiatku vymenia elektrický rušeň za dieselový, čo trvá asi 15 minút. Okrem toho sú elektrické rušne oproti dieselovým výkonnejšie a pri premene energie na ťažnú silu účinnejšie. Elektrická trakcia je tiež oveľa ekologickejšia.
Slovensko má 3660 kilometrov tratí, z toho len 1557 je elektrifikovaných.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín