doteraz fungoval len pre malý pohraničný styk, riadny režim. Podnikatelia v Medzilaborciach očakávajú, že to prinesie oživenie cestovného ruchu.
Zmena pohraničného režimu znamená, že cez Palotu už môžu nepretržite prechádzať osobné automobily, autobusy aj nákladné autá s obmedzením do 7,5 tony. Využívať priechod taktiež už môže ktokoľvek, nielen obyvatelia s trvalým alebo prechodným pobytom v prihraničných obciach, ktoré boli súčasťou dohody o prekračovaní spoločnej hranice.
Palotský hraničný priechod dokončili s nákladmi viac ako 200 miliónov korún v novembri 2003. Začal fungovať s režimom malého pohraničného styku s tým, že sa čo najskôr prekategorizuje na riadny cestný priechod. Vznikli však problémy s jeho technickým zabezpečením. Chýbali telekomunikačné siete i výpočtová technika. Celý proces sa spomalil aj kvôli počiatočnému nesúhlasu palotského obecného zastupiteľstva s výstavbou objektov hraničnej polície v dedine. Až po vyriešení týchto problémov došlo medzi oboma vládami k výmene diplomatický nôt a priechod mohol začať fungovať až teraz.
Medzilaborskí podnikatelia v cestovnom ruchu si od otvorenia priechodu sľubujú, že ho budú čo najviac využívať turisti z Poľska. „Spoliehame sa na tento hraničný priechod. Keď po vstupe do únie bol na krátky čas možný voľný pohyb osôb, zaznamenali sme výrazný prílev turistov. Po opätovnej zmene na režim malého pohraničného styku sa podľa mojich informácií z hraníc denne muselo vrátiť aj tristo áut," hovorí Alexander Černega, majiteľ Eurohotela a lyžiarskych vlekov na Danovej. Podľa neho Poliaci budú vďaka priechodu chodiť do Medzilaboriec na jednodňové výlety, aj dlhšie pobyty. Okrem dobrých podmienok na lyžovanie je pre nich magnetom aj Warholove múzeum.
Podobne zmýšľa aj medzilaborský poslanec Michal Kaliňák, ktorý sa kvôli prieťahom so zmenou režimu na palotskom priechode obrátil so žiadosťou o informácie na prednostu prešovského Krajského úradu i štátneho tajomníka ministerstva vnútra. „Miestni podnikatelia prichádzajú rádovo o tisíce korún na svojich potenciálnych ziskoch, čo sa odzrkadľuje na celkovej nízkej životnej úrovni nášho regiónu, na zvyšovaní nezamestnanosti i celkovej opätovnej izolácii Laborecka," napísal im pred časom v liste.
Palotský priechod bude teda prínosom aj pre všetkých obyvateľov medzilaborského regiónu. Doteraz totiž museli chodiť do Poľska cez Duklu, čo predlžovalo cestu o 80 kilometrov. Spolu s Palotou sa včera na medzinárodné cestné priechody zmenili aj tie v obciach Podspády - Jurgów a Kurov-Muszynka.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín