regióne ničím zvláštnym. "Vodiči si už na to zvykli a snažia sa byť diplomatmi, ale niekedy je to ťažké," otvorene hovorí riaditeľ michalovského SAD, a. s. Gejza Sačko a námestník humenskej SAD Albert Dzemjan to potvrdzuje: "Mali sme aj prípad, keď cestujúci doslovne terorizovali vodiča na diaľkovej linke." Najproblémovejšími sú diaľkové a večerné spoje, konflikty najčastejšie vyvolávajú podgurážení cestujúci, početné skupinky s deťmi či ľudia s nákladom, ktorý do autobusu nepatrí. Vodič je neraz v ťažkej pozícii. Má dodržať prepravný poriadok, ktorý isté veci zakazuje a riskovať otvorený konflikt s nespokojným cestujúcim? Alebo sa mu vyhnúť vyššou toleranciou, ale...?
Cesta večerným autobusom z Michaloviec do Košíc dáva vedeniam "sadiek" za pravdu. V Trhovišti do autobusu nastupovali štyria cestujúcia. Prvý bol evidentne opitý a bolo jasné, že sa schyľuje ku konfliktu. Ešte pokojný vodič mu vysvetlil, že opitých neberie a požiadal ho, aby vystúpil. Nasledovala hádka, pri ktorej si muž nedával servítku pred ústa a vodič znervóznel. Napätie sa dalo krájať, plný autobus sledoval divadlo, ale nespratník napokon vystúpil. Medzičasom sa do hádky zapojili aj jeho spoločníci, ktorí sa tlačili do autobusu za ním, navyše s nákladom železa. Vodič im už podráždene povedal, že tieto veci do autobusu nepatria a celá dráma nabrala druhé dejstvo. "Rozhovor" sa skončil ich vykázaním. Agresori ešte vodičovi "zapriali" poriadne horúcu cestu a oblúkom ho opľuli. "Nie je to nič mimoriadne, stretávam sa s tým pri večerných spojoch. Pozriem na človeka a viem, že s ním budú problémy. Už sa mi stalo aj to, že ma chceli zbiť," povedal nám tesne po incidente. Rovnaké skúsenosti má aj ďalší, ktorý premáva na rovnakej trase. "Zvykli sme si. A Trhovište je problémové, tam sa to stáva častejšie ako inde. Ľudia ťažko chápu, že isté veci sa jednoducho nedajú tolerovať," povedal.
Rastúcu agresivitu cestujúcich priznávajú aj obe zemplínske SAD. "Vodiči sú na podobné záťažové situácie školení. Musia byť aj diplomatmi, neraz sa snažia vyhnúť konfliktu, ale niekedy je to na hranici možností. Mnohí ľudia žiadajú prepravu aj vtedy, keď to prepravný poriadok zakazuje. Asi nevedia, že vodič má právo nezobrať do autobusu človeka pod vplyvom alkoholu. Takisto je samozrejmosťou, že sa dôchodca nad 70 rokov preukáže občianskym preukazom alebo dieťa žiackym. Do 6 rokov sa deti prepravujú s 50-percentnou zľavou a na tú istú má nárok aj ich sprievodca a od 6 do 15 rokov platí polovičná zľava len pre dieťa. Práve elementárna neznalosť základných pravidiel je zdrojom konfliktov. To, ako sa zachovajú, závisí od cestujúcich, vodič je v práve," vysvetlil vedúci dopravy michalovskej SAD Ján Poľačko. Ako dodal, s agresívnymi cestujúcimi sa vodiči stretávajú takmer denne, ale už si na to natoľko zvykli, že o tom málokedy hovoria. "Skôr naopak, sťažovať sa chodia cestujúci, ktorým vodič v niečom nevyhovel," hovorí. Priznáva, že niektoré konflikty musia vodiči riešiť aj za asistencie polície: "Stáva sa to raz, dvakrát ročne, našťastie, že sídlo polície je hneď pri autobusovej stanici a policajti sú do minúty pri autobuse, kde sa vyskytol problém."
Podľa Gejzu Sačka agresivita súvisí s celkovým sociálnym napätím v regióne. Dokazujú to nielen vyjadrenia vodičov, ale aj to, že tento fenomén nechýba na medzinárodných linkách, na ktorých sa prepravujú ľudia, cestujúci za prácou: "Na linkách do Čiech je dlhá cesta neraz spojená s alkoholom a potom prídu na rad aj ostrejšie výmeny názorov."
Podobné skúsenosti majú aj Humenčania. "Na prímestských linkách sa to sporadicky stáva, ale nie je to viazané len na konkrétne miesto. Pri diaľkových sú agresívni najmä robotníci. Stalo sa už aj to, že celou cestou svojimi požiadavkami doslovne terorizovali vodiča," dodal na záver námestník humenskej SAD Albert Dzemjan.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín