Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Dočasné riešenia a oprava mosta budú stáť desiatky miliónov

Božčice/Parchovany - Dočasné riešenia ako aj oprava spadnutého mosta medzi obcou Parchovany a jej miestnou časťou Božčice si vyžiadajú desiatky

miliónov korún. Skonštatoval to po včerajšej obhliadke miesta a rozhovore s kompetentnými odborníkmi košický župan Rudolf Bauer. Na pracovnom stretnutí, ktorého cieľom bolo hľadanie najrýchlejšieho, ale aj najmenej finančne náročného riešenia, diskutoval s členmi okresného krízového štábu, Správy ciest Košického samosprávneho kraja a zástupcami Technickej údržby a obnovy železníc, s. r. o., ktorí promptne pricestovali z Bratislavy. Práve táto firma má totiž v správe štátne hmotné rezervy. V nich sa nachádza aj rozoberateľný železný most, ktorý krízový štáb v prvej etape považoval za najideálnejšiu náhradu do opravy poškodeného mosta, resp. výstavby nového.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ešte dnes správa ciest Trebišov začne na poľnú cestu, cez ktorú vedie obchádzka a je jedinou, ktorá dnes umožňuje styk Božčíc s okolitým svetom, navážať makadam, pomocou ktorého sa komunikácia spevní. „Je totiž v dezolátnom stave. Predpokladáme, že si to vyžiada asi 600 ton materiálu, odstrániť bude potrebné aj vegetáciu, ktorou je porastená a vytvoriť vyhýbacie ostrovčeky pre autá, lebo je široká len 3 metre. Náklady odhadujeme asi na milión korún," povedal riaditeľ Správy a údržby ciest KSK Pavol Šoltés. Keďže štvorkilometrový úsek cesty začína v Košickom, ale končí v Dlhom Klčove v Prešovskom kraji, Rudolf Bauer zvažuje požiadať o pomoc pri financovaní opravy aj prešovského župana Petra Chudíka. „Ide o havarijnú situáciu, keby sa v rovnakej situácii ocitol Prešovský kraj, my by sme im tiež pomohli," skonštatoval.

SkryťVypnúť reklamu

Oveľa ťažším a najmä drahším orieškom bude inštalácia železného mosta, oprava poškodeného, resp. výstavba nového. Podľa odhadov odborníkov z Technickej údržby a obnovy železníc, ktoré spravujú štátne hmotné rezervy a teda aj rozoberateľný železný most, by náklady na jeho prevoz a nainštalovanie v Božčiciach boli okolo 5-6 miliónov korún. „Existuje aj lacnejšie riešenie - tzv. Baily Bridge, ktorý majú zase Cestné stavby Košice, a. s., a v súčasnosti sa nachádza v Prešove. Možné sú aj kombinácie oboch druhov konštrukcií. Pri každej alternatíve je však potrebné vypracovať projektovú dokumentáciu, ktorej príprava potrvá minimálne 1 - 2 týždne," vysvetlil riaditeľ trebišovskej správy ciest Pavol Tereščak. Inštaláciu pontónového mosta krízový štáb zavrhol, v tejto časti toku Tople je totiž prúd rieky príliš silný a most by odnášalo. Zaineteresovaní napokon rozhodli o vypracovaní projektu dočasného mosta s viacerými alternatívami.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže poškodený most ďalej klesá, z oboch strán je naň zákaz vstupu. Peší ho napriek tomu používajú. „Je to riziko, pilier je totiž nielen spadnutý, ale aj posunutý asi o 15 - 20 stupňov," skonštatoval Bauer.

Od budúceho týždňa teda bude opravený kritický úsek obchádzkovej trasy, v krátkom čase most začnú rozoberať, súbežne sa bude spracúvať spomínaná projektová dokumentácia dočasného mosta a opravy starého. „V súčasnosti komunikujeme aj s HaZZ o požičaní plávajúceho transportéra z humenskej Hasičskej a záchrannej brigády, o tom však môže rozhodnúť len prezident HaZZ J. Paluš, ktorému priamo podliehajú. Žiaľ, v súčasnosti je na dovolenke, ale veríme, že začiatkom budúceho týždňa sa transportér podarí doviezť," vysvetlil starosta obce Parchovany Ján Hvozdík.

On aj košický župan priznali, že riešenia havarijného stavu v Božčiciach budú stáť nie milióny, ale desiatky miliónov korún. „Ide o krízovú situáciu, preto očakávame v tomto smere aj pomoc štátu pri refundácii nákladov. Do úvahy prichádza vyhlásenie mimoriadneho stavu v rámci okresu, resp. v rámci kraja z úrovne štátnych orgánov - obvodného a krajského úradu. V tom prípade môže do financovania vstúpiť aj štát. Myslím, že táto situácia si to zaslúži," dodal Rudolf Bauer.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 341
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 571
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 344
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 374
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 548
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 247
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 542
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu