investorom zostavajúce akcie, ktoré ešte vlastní v týchto podnikoch. Vyplýva to z plánu fondu na budúci rok.
Pôvodne mali byť akcie ponúknuté krajským samosprávam, vláda však v priebehu roka rozhodla, že ich odpredá vo verejnej súťaži. V michalovskej SAD vlastní fond ešte 39,86 percent akcií, v humenskej 39,58. Podľa hovorkyne FNM Tatjany Lesajovej budú rozhodujúcimi kritériami pri doprivatizácii najmä cena a rýchlosť platby. Až potom bude nasledovať kvalita podnikateľského zámeru. Podľa nej totiž ak nejaký investor úplne ovládne podnik, fond už nebude mať žiadne nástroje, aby kontroloval plnenie deklarovaného podnikateľského plánu. Fond očakáva, že privatizácia minoritných podielov v autobusových podnikoch skončí v prvom štvrťroku 2006. Tender na ne by mal vyhlásiť do konca októbra.
Predpokladá sa, že o zvyšné akcie sa budú uchádzať terajší spolumajitelia autobusových spoločností, ktorí už majú skúsenosti s prevádzkovaním tejto dopravy. Štátny autobusový podnik v Michalovciach sprivatizovala v roku 2002 spoločnosť JM-Autodoprava Trebišov, teda firma bývalých pracovníkov SAD. Získala 49-percentný balík akcií s predkupným právom na ďalších sedemnásť. Neskôr previedla svoj podiel na Eurobus Invest Komárno. Štruktúru akcionárov humenskej SAD tvorí okrem FNM Autobusová dopravná spoločnosť, s. r. o. Vranov nad Topľou. Ide o manažérsku spoločnosť, tvorenú vedúcimi pracovníkmi SAD Humenné.
Vedenie obidvoch zemplínskych SAD sa nechcelo zatiaľ k doprivatizácii vyjadrovať. Či sa budú o zostávajúce podiely FNM uchádzať, bude podľa nich závisieť od konečnej podoby pravidiel financovania výkonov vo verejnom záujme zo strany štátu a od stanoviska majiteľov spoločnosti.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín