pre bežného Európana netradične umiestnený volant, sa domov vracajú Zemplínčania, ktorí pred časom odišli za prácou do Anglicka. Na luxusných limuzínach teraz jazdia po východnom Slovensku aj tí, ktorí boli pred odchodom do zahraničia niekoľko rokov bez práce. V ich autoparku nechýbajú dokonca ani autá vyššej strednej triedy ako je Opel Omega, Mercedes triedy E, staršie BMW radu 5, ale aj džípy či rôzne výkonné športiaky.
Ide o ojazdené autá, ktoré sú v priemere staršie ako päť rokov. Ich kúpu si môže dovoliť aj bežný Slovák, ktorý pracuje vo Veľkej Británii len niekoľko mesiacov. Ojazdený päťročný Opel Omega vás vyjde na 390 libier, čo je v prepočte len 23-tisíc korún. „Ojazdené autá tam nemajú veľkú cenu, ale ich prevádzka je drahá. Platenie poistky vás vyjde mesačne až na 78 libier (4500 korún). Drahý je aj benzín, cena jedného litra sa pohybuje v priemere okolo 56 korún," povedal Michalovčan Erik, ktorý žije v malom mestečku neďaleko Londýna už dva roky. Najlacnejšie sú tam údajne francúzske a talianske značky.
Nie je žiadnym tajomstvom, že na autách sa vracajú najmä Rómovia. Podľa jedného z nich tak chcú svojmu okoliu ukázať, ako sa im vonku darí, a že si nežijú zle. Na šoférovanie s volantom na pravej strane si vraj po slovenských cestách zvykli. „Riešime to tak, že keď sme doma, jazdíme väčšinou po dvaja. Ťažko sa predbieha, keď nevidím, čo mi letí v ľavom pruhu," dodal muž, ktorý domov prišiel na aute Opel Vectra. Na platenie poistného a benzínu sa tam skladajú viacerí, ktorí spoločne cestujú autom do práce.
Podľa ministerstva dopravy používanie áut, ktoré sú evidované vo Veľkej Británii, na slovenských cestách upravujú medzinárodné dohody. Na ich základe vozidlo, ktoré má platný registračný dokument Veľkej Británie, môže majiteľ používať v premávke aj u nás, ale jeho prihlásenie a zaregistrovanie nie je možné. „Podľa zákona Obvodný úrad dopravy nesmie schváliť jednotlivo dovezené vozidlo s riadením na pravej strane alebo v strede vozidla. Neplatí to iba vtedy, ak ide o vozidlá jednoúčelového využitia, ktoré vyžadujú takéto umiestnenie riadenia. Ide napríklad o špeciálne zametacie vozidlo," uviedla Dana Pajdhauserová z tlačového oddelenia ministerstva dopravy.
Jednotlivo dovezené vozidlo je možné schváliť jedine s ľavostranným riadením.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín