Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Malí dopravcovia nemajú šancu

Trebišov, Košice - Za vopred prehratý boj označuje snahu podnikať na území Košického kraja v autobusovej doprave Terézia Kačová z Trebišova. Tvrdí,

že krajská samospráva robí malým dopravcom prekážky v podnikaní a napriek doloženiu potrebnej dokumentácie nie je ani jej ochotná vydať licenciu na poskytovanie pravidelnej autobusovej dopravy. Svoj spor s krajom, ktorý jej za údajné porušenie zákona udelil 200-tisícovú pokutu, riešila súdnou cestou - žalovanou stranou bolo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktoré potvrdilo rozhodnutie KSK. Najvyšší súd z 31. mája 2005 rozhodol v jej prospech. Hoci spor nebol ukončený, KSK jej dal ďalšiu pokutu. Kačová sa zase obrátila na súd. "Pripadám si ako v Kocúrkove, súdim sa presne o to isté," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Firma jej manžela začala v autobusovej doprave podnikať ešte v roku 2001 - vtedy SAD začala redukovať spoje. "Nás oslovili ľudia z regiónu, ktorí prišli o možnosť cestovať do práce. Manžel si na meno firmy KACOT vybavil formality, Krajský úrad mu pridelil licenciu na vykonávanie pravidelnej autobusovej dopravy (PAD). Po dvoch rokoch sa menila legislatíva, kompetencie prešli na samosprávny kraj a začali sa problémy," vysvetlila Kačová. Keďže jednou z podmienok zákona bola tzv. finančná spoľahlivosť, Tichomír Kačo celým predmetom podnikania vstúpil do firmy Holding Hold, s.r.o., ktorej konateľkou sa stala jeho manželka Terézia. Na získanie licencie bolo potrebné schváliť cestovný poriadok: "Hoci sme ho upravovali 7-krát, nikdy nebol dobrý. KSK sa odvolával na tzv. dotýkanie sa oprávnených záujmov iných dopravcov - keďže tu funguje SAD, mali sme sa jej prispôsobiť. Nepomohli kompromisy - licenciu sme napokon nedostali."

SkryťVypnúť reklamu

Firma preto využila zákonnú možnosť vykonávať tzv. nepravidelnú autobusovú dopravu na základe objednávky: "Urobili sme zmluvy s obcami a dohodli sa, že cestovné si bude platiť cestujúci sám. KSK nás obvinil, že vykonávame pravidelnú dopravu bez licencie a dal nám pokutu 200-tisíc korún, čo je horná hranica." Pokuta vyplývala z kontroly, podľa ktorej sa v autobuse vydávali lístky a prepravovali sa aj stojaci cestujúci. Napriek argumentom a dokladom pri odvolaní Holding Hold nepochodil, odvolal sa preto na Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií(MDPaT), ale to verdikt KSK potvrdilo. "Obrátili sme sa na súdy, spor sa ťahal dva roky, počas ktorých KSK začal vymáhať pokutu exekúciami, vlani nám zablokovali účty, jednoducho, nedali nám dýchať," myslí Terézia Kačová.

SkryťVypnúť reklamu

Najvyšší súd 31. mája 2005 rozhodol v prospech žalobcu. "Medzitým nám na základe kontroly KSK 27. januára udelil ďalšiu pokutu - za to isté - 27. septembra sme začali druhý súdny spor - na tú istú tému, s tými istými dokladmi a s tými istými ľuďmi," sucho konštatuje Terézia Kačová. Podľa jej názoru kraj účelovo bráni vstupu malých dopravcov na územie kraja, pred rokom 2002 ich bolo okolo deväť, dnes sú len traja s licenciami. Krátky pohľad na webové stránky susedného Prešovského kraja dokazuje, že čosi nie je v poriadku - licenciu tu má okrem podnikov SAD desať nedotovaných a jeden dotovaný dopravca. V ostatných slovenských krajoch je to podobné. "Kraj má zohľadňovať čo najefektívnejšie zabezpečenie potrieb občanov, ale robí opak - hoci sme schopní prepraviť ľudí s nižším cestovným aj bez štátnej dotácie, licenciu nedostaneme."

Podobný názor majú aj iní malí dopravcovia. "Ja som získal licenciu na dobu neurčitú ešte od Krajského úradu. Keď som chcel upraviť cestovné poriadky, nemal som šancu - vždy boli zlé. Napokon som to vzdal - štyri roky chodím podľa poriadku, ktorý ešte schválil KÚ, hoci by ich bolo potrebné upraviť podľa potrieb ľudí," povedal nám P. Krajňák z fi Speed Service v Spišskej Novej Vsi.

Čo na to KSK?

Ľubomír Lehotský z komunikačného odboru KSK tvrdí, že kraj udelil firme ďalšiu pokutu na základe kontroly z 5. novembra 2004. Kraj sa podľa neho riadil rozhodnutím ministerstva, ktoré potvrdilo rozhodnutie KSK o uložení pokuty.

Udelenie druhej pokuty odôvodňuje tým, že KSK neobdržal rozhodnutie Najvyššieho súdu: "Súdiacimi sa stranami sú MDPaT a Holding hold, s.r.o. Keďže sa riadime zákonom o správnom konaní, odstúpili sme naše rozhodnutie MDPT SR - odvolaciemu orgánu." Dôležité podľa neho je, že uznesenie NS je zdôvodnené tým, že MDPaT SR doručilo súdu neúplný spisový materiál a preto jeho rozhodnutie súd zrušil a vec vrátil na nové konanie. Lehotský hovorí, že pri udeľovaní dopravných licencií sa KSK riadi príslušným zákonom: "Každý kto splní stanovené podmienky, dostane licenciu. Tieto pravidlá nestanovil vyššie územné celky." Ako je možné, že zo všetkých krajov Slovenska je najmenej malých dopravcov práve v KSK? "Nie sme schopní zabezpečiť, aby v každom kraji bol rovnaký počet dopravcov, ktorí splnia podmienky zákona."

Lehotský dodáva, že Holding Hold má podľa predkladaných cestovných poriadkov záujem vykonávať iba dopravu počas dopravnej špičky a tesne pred inými dopravcami. Dôsledkom udelenia licencie by bol podľa neho "zvýšený nárok na úhradu straty z výkonov vo verejnom záujme." (lyv)

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Appka, ktorá hľadá predražené platby, je už v slovenskej verzii
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 548
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 789
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 306
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 940
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 845
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 750
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 2 693
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 2 044

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Morálna dilema: Drogy, prostitúcia a surogačné materstvo. Zdaniť a legalizovať alebo zachovať status quo?
  3. Ján Škerko: Putin to povedal jasne, správy z frontu
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Slané parené i smažené osie hniezda
  5. Rastislav Profant: Putin čaká na americkú pomoc, a ak nie možno použije nukleárne zbrane
  6. Štefan Vidlár: Afohryzmy deda Peja
  7. Elena Antalová: Vďaka za zákaz interrupcií, Američania
  8. Anna Miľanová: Ďalšia moja tvorba záložiek do kníh, čať 3.
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 775
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 223
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 782
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 883
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 812
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 618
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 700
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 2 752
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Morálna dilema: Drogy, prostitúcia a surogačné materstvo. Zdaniť a legalizovať alebo zachovať status quo?
  3. Ján Škerko: Putin to povedal jasne, správy z frontu
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Slané parené i smažené osie hniezda
  5. Rastislav Profant: Putin čaká na americkú pomoc, a ak nie možno použije nukleárne zbrane
  6. Štefan Vidlár: Afohryzmy deda Peja
  7. Elena Antalová: Vďaka za zákaz interrupcií, Američania
  8. Anna Miľanová: Ďalšia moja tvorba záložiek do kníh, čať 3.
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 775
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 223
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 782
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 883
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 812
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 618
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 700
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 2 752
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu