že krajská samospráva robí malým dopravcom prekážky v podnikaní a napriek doloženiu potrebnej dokumentácie nie je ani jej ochotná vydať licenciu na poskytovanie pravidelnej autobusovej dopravy. Svoj spor s krajom, ktorý jej za údajné porušenie zákona udelil 200-tisícovú pokutu, riešila súdnou cestou - žalovanou stranou bolo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktoré potvrdilo rozhodnutie KSK. Najvyšší súd z 31. mája 2005 rozhodol v jej prospech. Hoci spor nebol ukončený, KSK jej dal ďalšiu pokutu. Kačová sa zase obrátila na súd. "Pripadám si ako v Kocúrkove, súdim sa presne o to isté," hovorí.
Firma jej manžela začala v autobusovej doprave podnikať ešte v roku 2001 - vtedy SAD začala redukovať spoje. "Nás oslovili ľudia z regiónu, ktorí prišli o možnosť cestovať do práce. Manžel si na meno firmy KACOT vybavil formality, Krajský úrad mu pridelil licenciu na vykonávanie pravidelnej autobusovej dopravy (PAD). Po dvoch rokoch sa menila legislatíva, kompetencie prešli na samosprávny kraj a začali sa problémy," vysvetlila Kačová. Keďže jednou z podmienok zákona bola tzv. finančná spoľahlivosť, Tichomír Kačo celým predmetom podnikania vstúpil do firmy Holding Hold, s.r.o., ktorej konateľkou sa stala jeho manželka Terézia. Na získanie licencie bolo potrebné schváliť cestovný poriadok: "Hoci sme ho upravovali 7-krát, nikdy nebol dobrý. KSK sa odvolával na tzv. dotýkanie sa oprávnených záujmov iných dopravcov - keďže tu funguje SAD, mali sme sa jej prispôsobiť. Nepomohli kompromisy - licenciu sme napokon nedostali."
Firma preto využila zákonnú možnosť vykonávať tzv. nepravidelnú autobusovú dopravu na základe objednávky: "Urobili sme zmluvy s obcami a dohodli sa, že cestovné si bude platiť cestujúci sám. KSK nás obvinil, že vykonávame pravidelnú dopravu bez licencie a dal nám pokutu 200-tisíc korún, čo je horná hranica." Pokuta vyplývala z kontroly, podľa ktorej sa v autobuse vydávali lístky a prepravovali sa aj stojaci cestujúci. Napriek argumentom a dokladom pri odvolaní Holding Hold nepochodil, odvolal sa preto na Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií(MDPaT), ale to verdikt KSK potvrdilo. "Obrátili sme sa na súdy, spor sa ťahal dva roky, počas ktorých KSK začal vymáhať pokutu exekúciami, vlani nám zablokovali účty, jednoducho, nedali nám dýchať," myslí Terézia Kačová.
Najvyšší súd 31. mája 2005 rozhodol v prospech žalobcu. "Medzitým nám na základe kontroly KSK 27. januára udelil ďalšiu pokutu - za to isté - 27. septembra sme začali druhý súdny spor - na tú istú tému, s tými istými dokladmi a s tými istými ľuďmi," sucho konštatuje Terézia Kačová. Podľa jej názoru kraj účelovo bráni vstupu malých dopravcov na územie kraja, pred rokom 2002 ich bolo okolo deväť, dnes sú len traja s licenciami. Krátky pohľad na webové stránky susedného Prešovského kraja dokazuje, že čosi nie je v poriadku - licenciu tu má okrem podnikov SAD desať nedotovaných a jeden dotovaný dopravca. V ostatných slovenských krajoch je to podobné. "Kraj má zohľadňovať čo najefektívnejšie zabezpečenie potrieb občanov, ale robí opak - hoci sme schopní prepraviť ľudí s nižším cestovným aj bez štátnej dotácie, licenciu nedostaneme."
Podobný názor majú aj iní malí dopravcovia. "Ja som získal licenciu na dobu neurčitú ešte od Krajského úradu. Keď som chcel upraviť cestovné poriadky, nemal som šancu - vždy boli zlé. Napokon som to vzdal - štyri roky chodím podľa poriadku, ktorý ešte schválil KÚ, hoci by ich bolo potrebné upraviť podľa potrieb ľudí," povedal nám P. Krajňák z fi Speed Service v Spišskej Novej Vsi.
Čo na to KSK?
Ľubomír Lehotský z komunikačného odboru KSK tvrdí, že kraj udelil firme ďalšiu pokutu na základe kontroly z 5. novembra 2004. Kraj sa podľa neho riadil rozhodnutím ministerstva, ktoré potvrdilo rozhodnutie KSK o uložení pokuty.
Udelenie druhej pokuty odôvodňuje tým, že KSK neobdržal rozhodnutie Najvyššieho súdu: "Súdiacimi sa stranami sú MDPaT a Holding hold, s.r.o. Keďže sa riadime zákonom o správnom konaní, odstúpili sme naše rozhodnutie MDPT SR - odvolaciemu orgánu." Dôležité podľa neho je, že uznesenie NS je zdôvodnené tým, že MDPaT SR doručilo súdu neúplný spisový materiál a preto jeho rozhodnutie súd zrušil a vec vrátil na nové konanie. Lehotský hovorí, že pri udeľovaní dopravných licencií sa KSK riadi príslušným zákonom: "Každý kto splní stanovené podmienky, dostane licenciu. Tieto pravidlá nestanovil vyššie územné celky." Ako je možné, že zo všetkých krajov Slovenska je najmenej malých dopravcov práve v KSK? "Nie sme schopní zabezpečiť, aby v každom kraji bol rovnaký počet dopravcov, ktorí splnia podmienky zákona."
Lehotský dodáva, že Holding Hold má podľa predkladaných cestovných poriadkov záujem vykonávať iba dopravu počas dopravnej špičky a tesne pred inými dopravcami. Dôsledkom udelenia licencie by bol podľa neho "zvýšený nárok na úhradu straty z výkonov vo verejnom záujme." (lyv)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín