Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Závorárske remeslo postupne vymiera

Čerhov - V malom domčeku vedľa železničnej trate na okraji Čerhova v Trebišovskom okrese zazvoní telefón. Po štyroch tónoch zmĺkne, mladá žena ako na

povel odistí kľúčom poistku závor nad stolom, vyjde ku kolesu vedľa domčeka a ručne zavrie závory. Vráti sa do domčeka, kým vlak prejde, zavolá do ďalšej stanice a po dvoch tónoch zloží. Keď vlak s asi 40 vagónmi prejde, vráti sa k závorám a točí kolesom opačne. Samozrejme, ručne. Je jednou z posledných „majsteriek" zanikajúceho remesla - závorár.

„Predtým som robila na železnici v Čiernej nad Tisou, kde aj bývam, ale moje miesto zrušili. Sem dochádzam každý deň autobusom už dva roky. Predtým tu bol nejaký starší pán, ale už odišiel na dôchodok," hovorí s úsmevom Sylvia Jaščegová a dodáva: „Tu sme vedľa seba tri takéto stanice - jedna je v Michaľanoch, druhá tu a tretia v Malej Tŕni. O prechode vlakov sa navzájom informujeme telefónom. Keď mi 4-krát zazvoní, viem, že pôjde vlak a stiahnem závory. Hneď potom dávam dvomi zvoneniami signál do Malej Tŕne."

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nej „závorárstvo" nie je ťažká robota, hoci uznáva, že v treťom tisícročí už nemá celkom svoje opodstatnenie: „Ale ja som rada, že mám aspoň takúto robotu. Keď to tu zmodernizujú, prídem o ňu."

Denne spomínaný scenár absolvuje asi 30-krát, ale zvykla si: „Ono to možno vyzerá ťažko, ale kľuka sa krúti ľahko, chodia ju premazávať. Len párkrát sa stalo, že sa zasekla a autá museli čakať." Nevadí jej mráz ani dážď, priznáva, že najhoršia je na práci závorára samota: „Občas ma tu boli pozrieť deti, ale už sú veľké a neláka ich to. Väčšinou som tu celé dni sama a pomedzi dvíhanie závor počúvam rádio a lúštim krížovky."

Podľa hovorkyne Železníc SR Kornélie Blaškovej je v rámci Slovenska ešte stále 124 železničných priecestí s tzv. mechanickým ovládaním, ďalších 2 237 je vybavených svetelnou signalizáciou, resp. výstražným krížom: „Pri každom mechanicky ovládanom je asi 5 ľudí, ktorí sa menia v 12-hodinových zmenách. Samozrejme, fyzicky je tam stále len jeden."

Skryť Vypnúť reklamu

Dodala, že tieto starodávne závory zostávajú najmä na vedľajších tratiach, kde nie je veľká frekvencia vlakov. „Niektoré majú aj okolo 100 rokov." Perličkou je, že dnes je už tieto archívne kúsky veľmi ťažké udržiavať, väčšina náhradných dielov sa totiž nedá v treťom tisícročí nikde zohnať. „Závorárstvo kedysi neodmysliteľne patrilo k železničiarskemu remeslu, ktoré je spojené s množstvom tradícií a často sa mu venovali celé rodiny, respektíve aj niekoľko generácií," dodala.

Rekordom sa na ručných závorách môže pochváliť manželský pár, ktorý pri nich prežil 30 rokov: „Obsluhovali závory v Pezinku, ale už sú na dôchodku."

Nepoprela, že toto remeslo je odsúdené na postupné odumieranie: „V súvislosti s intenzívnou modernizáciou železničnej infraštruktúry sa zabezpečovacie zariadenia na priecestiach postupne modernizujú alebo úplne odstraňujú, takže závorári časom nebudú potrební."

Skryť Vypnúť reklamu

Moderným spôsobom riešenia sú tzv. mimoúrovňové križovania, kde už cesta nebude pretínať železničnú trať, okrem toho sa to rieši aj stavbou nadjazdov, resp. podjazdov: „Je to dané snahou znížiť nehodovosť na priecestiach."

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  5. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 819
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 722
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 891
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 314
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 211
  6. Od Česka až po Jadran 3 970
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 054
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 873
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


5 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 4 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop