Snina vybrala dopravcu bez súťaže, štát to odobril
Snina - Mestskú hromadnú dopravu v Snine v tomto roku zabezpečuje miestna firma Ejzatour - AD. Samospráva s ňou uzatvorila zmluvu bez toho, aby
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
vyhlásila verejnú súťaž. V liste primátorovi mesta a médiám to kritizuje riaditeľka SAD Humenné, a. s., Mária Drozdová. „Na rok 2006 sa už poslanci neunúvali vyhlásiť nijakú verejnú súťaž o hľadaní lacnejšieho dopravcu. Načo aj, svoj cieľ už dávno dosiahli," napísala.
Humenská SAD prevádzkovala v Snine mestskú dopravu do polovice minulého roka. Návrh na zrušenie dopravnej licencie dala po tom, čo samospráva odmietla akceptovať jej finančné požiadavky na vykrytie predpokladaných strát, pretože ich v takej výške nemala naplánované v rozpočte. V situácii, keď Snine hrozilo prerušenie MHD, magistrát zabezpečil ako náhradného dopravcu do konca roka firmu EJZATOUR. V novom roku plánoval vypísať verejnú súťaž.
Vedúca oddelenia správy majetku Mestského úradu v Snine Mária Kramolišová hovorí, že kvôli nejasnostiam zákona a nejednotnej praxi okolitých miest vznikli pochybnosti, či je súťaž naozaj potrebná. Magistrát preto požiadal o metodické usmernenie Úrad pre verejné obstarávanie. Ten rozhodol, že zmluva na prepravné služby môže byť uzavretá aj bez súťaže. „Takáto zmluva nemá charakter verejnej zmluvy podľa zákona o verejnom obstarávaní a preto pri jej uzatváraní sa neaplikujú metódy a postupy verejného obstarávania," stojí v stanovisku štátneho úradu.
Drozdová tiež tvrdí, že už pred prípravou rozpočtu na rok 2005 mesto listami upozorňovali, že ceny priamych nákladov sa zvýšia. Samospráva podľa nej túto situáciu podcenila. „Napriek tomu sme presvedčení, že ide len o prechodné obdobie, súhlasili s výkonom dopravných služieb v prvom polroku 2005 len za 166-tisíc," pokračuje.
Kramolišová reagovala tvrdením, že SAD v apríli 2005 predložila návrh zmluvy, v ktorej vyčíslila predpokladané straty do konca roka až na 520-tisíc. Mestu sa to zdalo priveľa. Zmluvu odmietlo navyše aj preto preto, lebo sa mylne nazdávalo, že ju môže uzavrieť len na základe verejného obstarávania. „Keď nám potom SAD vypovedala licenciu, boli sme v patovej situácií. Narýchlo sme sa preto dohodli s Ejzatour, ktorá bola ochotná prevádzkovať dopravu do konca roka len s náhradou 250-tisíc, čo je podľa zákona hranica, keď postačuje robiť prieskum trhu," povedala. Tejto firme neskôr mesto doplatilo ešte 43-tisíc.
Drozdová takýto postup nepovažuje za správny, mesto podľa nej uprednostnilo lacnejšieho dopravcu na úkor primeranej kvality a rozsahu dopravného spojenia. „My sme na rok 2005 najprv žiadali 700-tisíc, novému dopravcovi sa samospráva zaviazala v roku 2006 nahradiť stratu dotáciou vo výške 600-tisíc. Pritom vykonáva len 45 percent výkonov, ktoré uskutočňovala SAD Humenné," povedala.
Kramolišová trvá na tom, že samospráva vymenila dopravcu v snahe správať sa čo najviac ekonomicky. Pripomína, že k obmedzeniu rozsahu dopravy došlo na základe výsledkov monitoringu jej využívania. „Nemôžeme si dovoliť luxus uhrádzať straty v MHD tam, kde sa preváža iba niekoľko cestujúcich," hovorí.
Výhrady SAD Humenné odmieta aj primátor Marián Kníž. „SAD mala monopol, ktorému sme sa vzopreli. Teraz hľadá dôvody ako tento krok spochybniť," povedal.