obyvateľov Božčíc v súčasnosti používa náhradné premostenie, postavené asi 70 metrov po prúde rieky. Nevýhodou je jediný jazdný pruh, podľa Božčičanov však zásobovanie, pošta aj autobusy fungujú normálne. "Je to lepšie ako byť odrezaní od sveta ako tomu bolo v auguste," hovoria unisono. Privítali by však, keby už bol hotový "normálny". "Stavbári na ňom robia, ale v jari tu bývajú záplavy. Len aby im to nespadlo," zapochybovala staršia Božčičanka.
K zosunu mosta a jeho následnému uzavretiu došlo začiatkom augusta kvôli podmytiu stredného piliera. Keďže po ňom viedla jediná prístupová cesta, od okolitého sveta zostali odrezaní všetci Božčičania. Krízový štáb rozhodol o promptnej úprave jedinej obchádzkovej trasy, dlhej 25 kilometrov, ktorá viedla cez poľnú cestu. KSK do spevnenia povrchu investoval 1,5 milióna korún. Súbežne začal rokovať o dočasnom riešení. V septembri pod zosunutým mostom vyrástla mostná konštrukcia, ktorú obci požičala vláda zo štátnych hmotných rezerv. Celkové náklady na jej prevoz a inštaláciu sa vyšplhali na 4,5 milióna korún. Súbežne projektanti začali pripravovať dokumentáciu k rekonštrukcii "starého" mosta.
"Celkový rozpočet predstavuje 22 miliónov korún. Vláda na tento účel po návšteve premiéra v jeseni vyčlenila 14 miliónov, ďalších 8 miliónov mal poskytnúť Košický samosprávny kraj ako správca cesty. Noví poslanci krajskej samosprávy túto investíciu schválili, takže s financovaním nie je problém. Jediným háčikom je šibeničný termín dokončenia mosta. Musí byť hotový do 30. júna 2006. Inak, kým nebude sprevádzkovaný, v Parchovanoch stále platí mimoriadna situácia," vysvetlil starosta obce Ján Hvozdík. Hlavným dodávateľom stavby sú Inžinierske stavby Košice. Most cez subdodávateľa začali rozoberať 15. decembra. "Demontovali podmytý stredný pilier, ktorý už nebude súčasťou nového mosta. Samotné práce na rekonštrukcii začali v januári," dodáva starosta.
Rizikom, ktoré môže stanovený termín ohroziť, sú záplavy, ktoré sú podľa Hvozdíka v Parchovanoch v čase topenia snehu takmer pravidelné. "Pokiaľ ho nedodržíme, budeme musieť začať platiť nájomné za náhradný most správcovi štátnych hmotných rezerv. Máme ho len zapožičaný zadarmo presne do spomínaného termínu." Mesačné nájomné za most predstavuje 300-tisíc korún.
Podľa stavbyvedúceho Ondreja Šuťáka dodávateľa nezastavia ani záplavy: "Stavali sme mosty po celom Slovensku a stretli sa s podobnými problémami. Sme na ne pripravení, v prípade potreby na stavbe bude robiť viac ľudí," uviedol pre KORZÁR.
V súčasnosti začínajú mostári s inštaláciou podperných skruží typu Peiner E 2000, ktorými spoja obe strany rozobratého mosta. Nad ním vyrastie kovová konštrukcia v tvare oblúka. Na 26 skruží naukladaných po výške tesne vedľa seba následne nalejú hrubú betónovú vrstvu. "Skruže po dokončení mosta demontujeme, jeho konečná podoba je bez stredného piliera. Ľuďom pripomína bratislavský most Apollo, len bude podstatne menší," dodal na záver Ondrej Šuťák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín