Časopis bezdomovcov sa dostáva aj do menších miest
Michalovce - Známy časopis Nota Bene, ktorého pouličný predaj pomáha prežiť ľuďom, ktorí sa ocitli na okraji spoločnosti, budú ponúkať aj michalovskí
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
bezdomovci a sociálne odkázaní ľudia. Občianske združenie Proti prúdu a pobočka Arcidiecéznej košickej charity v Michalovciach včera rozdali štyrom predajcom prvé kusy tohto mesačníka. Oddnes ich budú ponúkať okoloidúcim na najfrekventovanejších uliciach mesta.
Medzi prvými odvážlivcami bol aj 25-ročný Ivan Kanči, ktorý je na ulici takmer rok. Momentálne našiel prechodné útočisko v azylovom dome na Staničnej ulici v Michalovciach. Pre predaj časopisu sa rozhodol bez váhania. „Viem, ako to funguje, pretože som tento časopis predával istý čas aj v Košiciach spolu s ďalšími, ktorí nemali strechu nad hlavou. Peniaze, ktoré získam z predaja, použijem na stravu a oblečenie," povedal spokojne Ivan. Obavy, že ľudia z menšieho mesta netradičných predajcov neprijmú, nemá. „K ľuďom sa budem správať slušne, nevidím dôvod, prečo by sa k nám mali neprimerane chovať alebo nás ignorovať," povedal.
Časopis Nota Bene predávajú stovky bezdomovcov a ľudí v núdzi v pätnástich mestách na Slovensku. Okrem Michaloviec sa do predaja zapojili včera aj mestá Lipany a Vranov nad Topľou. Podľa sociálneho pracovníka Petra Adama z OZ Proti prúdu sa táto pomoc pre ľudí na okraji spoločnosti uchytila aj v menších mestách. „Takmer polovica z 50-tisícového mesačného nákladu sa predá mimo Bratislavy," vysvetlil.
Časopis vychádza raz do mesiaca a stojí 30 korún. Okrem rozhovorov s populárnymi osobnosťami z oblasti kultúry a športu sú tam aj výpovede a životné osudy samotných ľudí z ulice. Polovicu peňazí z predaných kusov si nechávajú bezdomovci. Podľa Adama si predajom pomôžu nielen finančne, ale aj ľudsky. „Postupne strácajú status bezdomovca a stávajú sa z nich seriózni predavači. Nie sú až tak izolovaní a viac komunikujú s ľuďmi. Mnohým táto činnosť otvorila dvere k získaniu novej práce. Ľudia ich už neberú ako neznámeho bezdomovca, ktorý žobre na ulici, ale sa s ním aj porozprávajú. Pýtajú sa, ako sa dostal na ulicu a podobne," dodal Peter Adam.
Nota Bene sa predáva na Slovensku od roku 2001. Pre niektorých bezdomovcov sa pouličný predaj stal jediným zdrojom živobytia. Ide najmä o ľudí, ktorí okrem straty domova majú aj zdravotné problémy a nájsť si inú prácu je pre nich takmer nemožné. V metropole Zemplína je asi desať bezdomovcov. Podľa Jána Cenknera z arcidiecéznej charity udržiavajú pravidelný kontakt s centrom len traja. O predaj časopisu zatiaľ prejavili záujem klienti azylového domu.