Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Veľatčania chcú prehradiť problémovú cestu živou reťazou

Veľaty - Živou reťazou chcú upozorniť na problémy na Hlavnej ulici občania Veľat. V petícii, adresovanej ministerstvu dopravy, pôšt a

telekomunikácií, poukázali na preťaženosť dopravy na hlavnom prieťahu obcou, po ktorom denne prejdú tisícky áut na hranicu s Maďarskom a opačne na Ukrajinu a Poľsko. Petičný výbor požaduje pokrytie vozovky kvalitným asfaltom a zníženie rýchlosti na 40 km za hodinu. Zainteresované inštitúcie sa k veci postavili záporne, občania sa preto rozhodli osloviť verejnosť sériou otvorených protestov.

Podľa starostu obce Mikuláša Levkuta cestu najviac zaťažuje medzinárodná kamiónová preprava. „Jej frekvencia od vstupu Slovenska do EÚ enormne stúpla, čo sa prejavilo aj na stave vozovky," vysvetľuje. Cestu I/79 naposledy kompletne zrekonštruovali ešte pred nežnou revolúciou, odvtedy sa starostlivosť o ňu obmedzovala len na bežnú údržbu a výspravky. „Obyvatelia domov po oboch stranách cesty sa už dlhšie sťažovali na otrasy, ktoré spôsobujú v ich domoch trhliny, statické poruchy, nehovoriac o hluku. Situácia sa vyhrotila za posledné dva roky," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

„Vo vlastnom dome si nemôžeme pustiť televízor, taký hluk tam je. Keď po ceste ide kamión, celý dom sa trasie, vibrujú podlahy, nábytok aj to, čo je v poličkách a stenách, poháre rinčia. Je to hrôza, nedá sa tu žiť," hovorí Anna Capová, ktorá žije v dome č. 119 na Hlavnej ulici.

„Keby to boli len otrasy, ale aj bezohľadnosť vodičov, ktorým je obmedzená šesťdesiatka ukradnutá. Nejeden sa po ceste z kopca spúšťa rýchlosťou 80 a viac kilometrov za hodinu. Bojíme sa pustiť deti na dvor, aby ich nejaký šialenec nezrazil a čakáme, kedy nám vlastný dom padne na hlavu," dopĺňa Gizela Michaľanská, ktorá býva rovno na zákrute, pri ktorej je križovatka hlavnej a dvoch vedľajších ciest.

„To je ďalší dôvod - Veľaty sú prestupnou stanicou pre cestujúcich autobusov. Práve na tej nešťastnej ceste sú aj dve zastávky. Cestujúci, vrátane detí, sú ďalšou veľkou skupinou, ktorú tento problém ohrozuje. Stáť tam je takmer životu nebezpečné," dodáva Mikuláš Levkut.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj preto sa obec priklonila na stranu petície, ktorú pripravili Veľatčania koncom marca. Petičný výbor koncom apríla dostal z ministerstva zamietavú odpoveď. Rezort k nej dospel na základe šetrenia, ktorého sa zúčastnili aj zamestnanci Investičnej výstavby a správy ciest (IVSC) Slovenskej správy ciest Košice. V odpovedi sa píše: „V úseku cesty, vedúcej cez Veľaty, boli v januári až apríli 2006 vykonané výspravky, ktoré zabezpečili jeho prevádzkyschopnosť. Vzhľadom k dosahovanej intenzite dopravy - 3683 áut za 24 hodín - nie je zaradený do systému hospodárenia s vozovkou s návrhom na vykonanie vami požadovaného rozsahu opravy v roku 2006." Ohľadne zníženia rýchlosti rezort vec postúpil Krajskému úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Košiciach(KÚD).

Skryť Vypnúť reklamu

Šetrenie za účasti zástupcov KÚD, IVSC, trebišovského Okresného dopravného inšpektorátu(ODI), obecného úradu a petičného výboru sa konalo začiatkom mája. Inšpektorát sa ohradil, že „prieťah nie je evidovaný ako nehodovostný úsek, dopravné značenie je doplnené tabuľou Rada kontrola a ODI tu pravidelne vykonáva meranie rýchlosti..." Jej obmedzenie nedoporučil, rovnaké stanovisko zaujal IVSC. KÚD pripustil nedodržiavanie rýchlosti i to, že otrasy spôsobuje preťaženie kamiónov. Petíciu vyhodnotil ako „čiastočne opodstatnenú", odporučil „prevádzanie častejších kontrol na meranie rýchlosti" a navrhol „opätovne zriadiť meranie nápravových tlakov kamiónov".

Obec aj petičný výbor na splnení požiadaviek trvajú. „V tejto lokalite žije 200 - 250 ľudí, čo je štvrtina občanov obce. Petícia nepriniesla efekt, rozhodli sme sa preto na problém upozorniť sériou protestov," vysvetľuje starosta. Prvý v podobe živej reťaze z občanov, ktorí prehradia cestu na oboch koncoch obce, sa uskutoční už tento týždeň. Petičný výbor ho načasoval na rannú a popoludňajšiu dopravnú špičku s tým, že bude trvať 15 minút. Ak protest neprinesie efekt, Veľatčania sú odhodlaní svoj nátlak stupňovať.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 778
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 794
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 877
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 269
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 848
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 392
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 967
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 805
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 524
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 159
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

U. S. Steel pripravuje odberné miesto. Testovať by chceli dlhšie

Doposiaľ mali 67 infikovaných zamestnancov.

U. S. Steel Košice.
Testovanie v Bardejove.
Musí ju odpúšťať. Peter Grondzi tvrdí, že vodárne síce čistia, ale nepomáha to.
Vodič škodovky mal obrovské šťastie.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Na veľké testovanie chýbajú zdravotníci

Celoštátne testovať bez toho, aby štát prikázal pracovnú povinnosť, je risk.

Ilustračné foto
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Koronavírus na Slovensku: Nitrianska nemocnica má už 115 nakazených zamestnancov (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Ilustračná fotografia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop