Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Veľatčania chcú prehradiť problémovú cestu živou reťazou

Veľaty - Živou reťazou chcú upozorniť na problémy na Hlavnej ulici občania Veľat. V petícii, adresovanej ministerstvu dopravy, pôšt a

telekomunikácií, poukázali na preťaženosť dopravy na hlavnom prieťahu obcou, po ktorom denne prejdú tisícky áut na hranicu s Maďarskom a opačne na Ukrajinu a Poľsko. Petičný výbor požaduje pokrytie vozovky kvalitným asfaltom a zníženie rýchlosti na 40 km za hodinu. Zainteresované inštitúcie sa k veci postavili záporne, občania sa preto rozhodli osloviť verejnosť sériou otvorených protestov.

Podľa starostu obce Mikuláša Levkuta cestu najviac zaťažuje medzinárodná kamiónová preprava. „Jej frekvencia od vstupu Slovenska do EÚ enormne stúpla, čo sa prejavilo aj na stave vozovky," vysvetľuje. Cestu I/79 naposledy kompletne zrekonštruovali ešte pred nežnou revolúciou, odvtedy sa starostlivosť o ňu obmedzovala len na bežnú údržbu a výspravky. „Obyvatelia domov po oboch stranách cesty sa už dlhšie sťažovali na otrasy, ktoré spôsobujú v ich domoch trhliny, statické poruchy, nehovoriac o hluku. Situácia sa vyhrotila za posledné dva roky," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

„Vo vlastnom dome si nemôžeme pustiť televízor, taký hluk tam je. Keď po ceste ide kamión, celý dom sa trasie, vibrujú podlahy, nábytok aj to, čo je v poličkách a stenách, poháre rinčia. Je to hrôza, nedá sa tu žiť," hovorí Anna Capová, ktorá žije v dome č. 119 na Hlavnej ulici.

„Keby to boli len otrasy, ale aj bezohľadnosť vodičov, ktorým je obmedzená šesťdesiatka ukradnutá. Nejeden sa po ceste z kopca spúšťa rýchlosťou 80 a viac kilometrov za hodinu. Bojíme sa pustiť deti na dvor, aby ich nejaký šialenec nezrazil a čakáme, kedy nám vlastný dom padne na hlavu," dopĺňa Gizela Michaľanská, ktorá býva rovno na zákrute, pri ktorej je križovatka hlavnej a dvoch vedľajších ciest.

„To je ďalší dôvod - Veľaty sú prestupnou stanicou pre cestujúcich autobusov. Práve na tej nešťastnej ceste sú aj dve zastávky. Cestujúci, vrátane detí, sú ďalšou veľkou skupinou, ktorú tento problém ohrozuje. Stáť tam je takmer životu nebezpečné," dodáva Mikuláš Levkut.

SkryťVypnúť reklamu

Aj preto sa obec priklonila na stranu petície, ktorú pripravili Veľatčania koncom marca. Petičný výbor koncom apríla dostal z ministerstva zamietavú odpoveď. Rezort k nej dospel na základe šetrenia, ktorého sa zúčastnili aj zamestnanci Investičnej výstavby a správy ciest (IVSC) Slovenskej správy ciest Košice. V odpovedi sa píše: „V úseku cesty, vedúcej cez Veľaty, boli v januári až apríli 2006 vykonané výspravky, ktoré zabezpečili jeho prevádzkyschopnosť. Vzhľadom k dosahovanej intenzite dopravy - 3683 áut za 24 hodín - nie je zaradený do systému hospodárenia s vozovkou s návrhom na vykonanie vami požadovaného rozsahu opravy v roku 2006." Ohľadne zníženia rýchlosti rezort vec postúpil Krajskému úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Košiciach(KÚD).

SkryťVypnúť reklamu

Šetrenie za účasti zástupcov KÚD, IVSC, trebišovského Okresného dopravného inšpektorátu(ODI), obecného úradu a petičného výboru sa konalo začiatkom mája. Inšpektorát sa ohradil, že „prieťah nie je evidovaný ako nehodovostný úsek, dopravné značenie je doplnené tabuľou Rada kontrola a ODI tu pravidelne vykonáva meranie rýchlosti..." Jej obmedzenie nedoporučil, rovnaké stanovisko zaujal IVSC. KÚD pripustil nedodržiavanie rýchlosti i to, že otrasy spôsobuje preťaženie kamiónov. Petíciu vyhodnotil ako „čiastočne opodstatnenú", odporučil „prevádzanie častejších kontrol na meranie rýchlosti" a navrhol „opätovne zriadiť meranie nápravových tlakov kamiónov".

Obec aj petičný výbor na splnení požiadaviek trvajú. „V tejto lokalite žije 200 - 250 ľudí, čo je štvrtina občanov obce. Petícia nepriniesla efekt, rozhodli sme sa preto na problém upozorniť sériou protestov," vysvetľuje starosta. Prvý v podobe živej reťaze z občanov, ktorí prehradia cestu na oboch koncoch obce, sa uskutoční už tento týždeň. Petičný výbor ho načasoval na rannú a popoludňajšiu dopravnú špičku s tým, že bude trvať 15 minút. Ak protest neprinesie efekt, Veľatčania sú odhodlaní svoj nátlak stupňovať.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  1. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  2. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  6. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  7. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  8. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 942
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 10 682
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 566
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu 1 973
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 617
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 327
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 062

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Koniec duchovného tuláctva a duchovného bezdomovectva
  2. Irena Šimuneková: Keď sme na SME II.
  3. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  4. Anna Miľanová: Škriatok rodinný... 2022
  5. Ivan Iliev: Opustí Srbsko vzťahy s Ruskom v záujme členstva v EÚ?
  6. Ján Šeďo: Trojročného syna som musel od seba odtrhnúť násilím.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Spišská Kapitula (II)
  8. Rastislav Puchala: Znásilnil susedu a zabil jej syna
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 594
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 737
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 868
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 760
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 679
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 3 078
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 873
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 552
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Chrenko (3 ku 2)

Ivan Chrenko vybudoval najväčšieho slovenského developera, hoci nie všetky projekty mu vyšli.


6 h
Petra Vlhová.

Analyzuje česká expertka Eva Kurfürstová.


Nikola Baďová 42m
Peter Tkačenko

Zdá sa, že za zatvorenými dvermi hovorí to isté čo verejne.


2 h
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 17 h

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Koniec duchovného tuláctva a duchovného bezdomovectva
  2. Irena Šimuneková: Keď sme na SME II.
  3. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  4. Anna Miľanová: Škriatok rodinný... 2022
  5. Ivan Iliev: Opustí Srbsko vzťahy s Ruskom v záujme členstva v EÚ?
  6. Ján Šeďo: Trojročného syna som musel od seba odtrhnúť násilím.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Spišská Kapitula (II)
  8. Rastislav Puchala: Znásilnil susedu a zabil jej syna
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 594
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 737
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 868
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 760
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 679
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 3 078
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 873
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 552
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu