Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Veľatčania chcú prehradiť problémovú cestu živou reťazou

Veľaty - Živou reťazou chcú upozorniť na problémy na Hlavnej ulici občania Veľat. V petícii, adresovanej ministerstvu dopravy, pôšt a

telekomunikácií, poukázali na preťaženosť dopravy na hlavnom prieťahu obcou, po ktorom denne prejdú tisícky áut na hranicu s Maďarskom a opačne na Ukrajinu a Poľsko. Petičný výbor požaduje pokrytie vozovky kvalitným asfaltom a zníženie rýchlosti na 40 km za hodinu. Zainteresované inštitúcie sa k veci postavili záporne, občania sa preto rozhodli osloviť verejnosť sériou otvorených protestov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa starostu obce Mikuláša Levkuta cestu najviac zaťažuje medzinárodná kamiónová preprava. „Jej frekvencia od vstupu Slovenska do EÚ enormne stúpla, čo sa prejavilo aj na stave vozovky," vysvetľuje. Cestu I/79 naposledy kompletne zrekonštruovali ešte pred nežnou revolúciou, odvtedy sa starostlivosť o ňu obmedzovala len na bežnú údržbu a výspravky. „Obyvatelia domov po oboch stranách cesty sa už dlhšie sťažovali na otrasy, ktoré spôsobujú v ich domoch trhliny, statické poruchy, nehovoriac o hluku. Situácia sa vyhrotila za posledné dva roky," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

„Vo vlastnom dome si nemôžeme pustiť televízor, taký hluk tam je. Keď po ceste ide kamión, celý dom sa trasie, vibrujú podlahy, nábytok aj to, čo je v poličkách a stenách, poháre rinčia. Je to hrôza, nedá sa tu žiť," hovorí Anna Capová, ktorá žije v dome č. 119 na Hlavnej ulici.

„Keby to boli len otrasy, ale aj bezohľadnosť vodičov, ktorým je obmedzená šesťdesiatka ukradnutá. Nejeden sa po ceste z kopca spúšťa rýchlosťou 80 a viac kilometrov za hodinu. Bojíme sa pustiť deti na dvor, aby ich nejaký šialenec nezrazil a čakáme, kedy nám vlastný dom padne na hlavu," dopĺňa Gizela Michaľanská, ktorá býva rovno na zákrute, pri ktorej je križovatka hlavnej a dvoch vedľajších ciest.

„To je ďalší dôvod - Veľaty sú prestupnou stanicou pre cestujúcich autobusov. Práve na tej nešťastnej ceste sú aj dve zastávky. Cestujúci, vrátane detí, sú ďalšou veľkou skupinou, ktorú tento problém ohrozuje. Stáť tam je takmer životu nebezpečné," dodáva Mikuláš Levkut.

SkryťVypnúť reklamu

Aj preto sa obec priklonila na stranu petície, ktorú pripravili Veľatčania koncom marca. Petičný výbor koncom apríla dostal z ministerstva zamietavú odpoveď. Rezort k nej dospel na základe šetrenia, ktorého sa zúčastnili aj zamestnanci Investičnej výstavby a správy ciest (IVSC) Slovenskej správy ciest Košice. V odpovedi sa píše: „V úseku cesty, vedúcej cez Veľaty, boli v januári až apríli 2006 vykonané výspravky, ktoré zabezpečili jeho prevádzkyschopnosť. Vzhľadom k dosahovanej intenzite dopravy - 3683 áut za 24 hodín - nie je zaradený do systému hospodárenia s vozovkou s návrhom na vykonanie vami požadovaného rozsahu opravy v roku 2006." Ohľadne zníženia rýchlosti rezort vec postúpil Krajskému úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Košiciach(KÚD).

SkryťVypnúť reklamu

Šetrenie za účasti zástupcov KÚD, IVSC, trebišovského Okresného dopravného inšpektorátu(ODI), obecného úradu a petičného výboru sa konalo začiatkom mája. Inšpektorát sa ohradil, že „prieťah nie je evidovaný ako nehodovostný úsek, dopravné značenie je doplnené tabuľou Rada kontrola a ODI tu pravidelne vykonáva meranie rýchlosti..." Jej obmedzenie nedoporučil, rovnaké stanovisko zaujal IVSC. KÚD pripustil nedodržiavanie rýchlosti i to, že otrasy spôsobuje preťaženie kamiónov. Petíciu vyhodnotil ako „čiastočne opodstatnenú", odporučil „prevádzanie častejších kontrol na meranie rýchlosti" a navrhol „opätovne zriadiť meranie nápravových tlakov kamiónov".

Obec aj petičný výbor na splnení požiadaviek trvajú. „V tejto lokalite žije 200 - 250 ľudí, čo je štvrtina občanov obce. Petícia nepriniesla efekt, rozhodli sme sa preto na problém upozorniť sériou protestov," vysvetľuje starosta. Prvý v podobe živej reťaze z občanov, ktorí prehradia cestu na oboch koncoch obce, sa uskutoční už tento týždeň. Petičný výbor ho načasoval na rannú a popoludňajšiu dopravnú špičku s tým, že bude trvať 15 minút. Ak protest neprinesie efekt, Veľatčania sú odhodlaní svoj nátlak stupňovať.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 995
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 983
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 801
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 919
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 608
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 598
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 920
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 533
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu