riskovať pokutu za porušenie dopravných predpisov. Hoci závoru na konci Porúbky obec neuzatvára, hneď za ňou je značka zakazujúca vjazd.
Cesta patrí štátnemu podniku Vojenské lesy Slovenskej republiky. Ten ju využíva na približovanie a odvoz dreva. Obecná samospráva už niekoľko rokov žiada, aby ju verejnosť mohla využívať aspoň v letných mesiacoch. So sprevádzkovaním komunikácie počíta aj nariadenie vlády z roku 1998, ktorým sa vyhlásila záväzná časť územného plánu Košického kraja. Dokument cestu zaraďuje medzi „verejnoprospešné stavby spojené s realizáciou záväzných regulatívov rozvoja v oblasti dopravnej infraštruktúry". Preto udáva, že by sa mala „upraviť a homogenizovať". Ako cestu tretej triedy túto komunikáciu eviduje aj Slovenská správa ciest vo svojej cestnej databanke.
Prechod cez Vihorlatské vrchy v minulosti bežne využívali ako skratku najmä rekreanti z humenského regiónu. Nemuseli tak cestovať na Vinné jazero cez Michalovce a ušetrili desiatky kilometrov. Starosta Porúbky Jozef Fedák hovorí, že skratka je dôležitá aj pre jeho obyvateľov, ktorí majú rodinných príbuzných v obci Vinné. „Závoru neuzatvárame, aby sa mohli navštevovať. Takto prejdú namiesto 44 kilometrov len 4. Vojenská polícia ich však pokutuje za porušenie zákazu vjazdu," povedal.
Štátny podnik Vojenské lesy tvrdí, že cesta je prísne účelovou komunikáciou a nikto preto nemôže vydať povolenie na jej prejazd. „Ak by došlo k úrazu, dopravnej nehode a podobne, zodpovednosť padá vyložene na osobu, ktorá tam napriek zákazu vstúpi," povedal generálny riaditeľ podniku Štefan Drozda.
Podľa neho by cestou mohli autá bez pokuty prechádzať len ak by prešla do správy obce. „V skutočnosti nie je ani v hraniciach vojenského obvodu," priznáva.
Fedák povedal, že obec sa o cestu usiluje už dlhšie, aj keď si uvedomuje, že ju ťažké nákladné autá značne poškodili. O jej prevzatí rokovali ešte s okresnými úradmi, s jej zaradením medzi cesty tretej triedy súhlasila aj Slovenská správa ciest. „Odvtedy to viazne. Myslím, že Vojenské lesy sa jej v skutočnosti nechcú vzdať," tvrdí.
Drozda to odmieta. Podľa neho sa ani Vojenské lesy ani ministerstvo obrany odovzdaniu cesty nebránia. „Tak ako využívame všetky štátne cesty pri hospodárení v lesoch, využívali by sme aj túto. Popritom by sme nemali žiadne náklady na jej údržbu, opravy a nemuseli by sme niesť zodpovednosť za je prevádzkyschopnosť," povedal.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín