riaditeľ trebišovskej Správy a údržby Správy ciest KSK Pavol Tereščak: "Akonáhle získame povolenie na dočasné užívanie od cestného orgánu, dočasné premostenie sa rozoberie a vráti do pobočky Štátnych hmotných rezerv vo Vranove nad Topľou."
Božčický most v auguste 2005 podmyla voda, vozovka poklesla, stal sa neprejazdný a 150 obyvateľov Božčíc zostalo odrezaných od sveta. Krízový štáb v obci vyhlásil mimoriadnu situáciu, tá trvá až dodnes. Správa ciest KSK zabezpečila najprv spevnenie provizórnej obchádzkovej trasy, neskôr vybudovanie náhradného mostného prepojenia, ktoré priviezli zo Štátnych hmotných rezerv. Od januára poškodený most rekonštruujú Inžinierske stavby, a. s. Košice, závod Prešov. Celkové náklady na záchranné práce dosiahli 4, 2 milióna korún, oprava mosta stála asi 22,5 milióna korún - 14 poskytlo ministerstvo financií, zvyšných osem zo svojho rozpočtu rozhodnutím poslancov vyčlenil samosprávny kraj.
Stavbárov nedokázali zastaviť ani dve vlny povodní na Topli prvýkrát sa most "okúpal" v marci, čo spôsobilo časový sklz asi dva týždne. Oproti pôvodnému projektu ho napokon museli nadvihnúť o 4 centimetre. (Topľa vtedy dosiahla výšku 546 cm, čo sa rovnalo maximu nameranému v roku 1940.) Začiatkom júna sa situácia zopakovala. Rieka most "pokrstila" už druhýkrát, ale vydržal.
"Minulý piatok absolvoval zaťažkávajúcu skúšku. Pri nej na obe strany umiestnili meracie zariadenia, ktorými zisťovali jeho prehyb pri zaťažení stabilnou záťažou, napríklad plne naloženými nákladnými autami a pod. Podľa mojich informácií táto skúška dopadla dobre, most spĺňa všetky parametre tak, ako bol naprojektovaný," uviedol Pavol Tereščak.
Most svojou konštrukciou, ktorá váži asi 380 ton, nápadne pripomína bratislavské Apollo. Stavbári naň použili asi 300 ton betónu, podľa nich je však oveľa ľahší a zároveň stabilnejší ako pôvodný. Nemá stredný pilier, ktorý by Topľa mohla znova podmyť. Projektant sa vyhol riešeniu s pilierom. Zároveň ho navrhol tak, aby vydržal aj storočnú vodu. Údajne nebude mať žiadne obmedzenia, prejde po ňom tank aj kamión.
Termín kolaudácie a slávnostného odovzdania podľa Tereščaka zatiaľ nie je známy, ale 30. jún ako hraničný termín pre sprevádzkovanie mosta sa údajne dodrží: "V týchto dňoch nám dodávateľ most odovzdá, my ihneď požiadame o povolenie na dočasné užívanie. Do skúšobnej prevádzky ho chceme dať ešte do konca týždňa." Keďže dočasné premostenie majú od štátu bezplatne prenajaté len do konca júna, súbežne s otvorením nového začnú provizórny most rozoberať. Ak by to nestihli, mesačne by museli štátu platiť 50-tisíc korún.
Autor: lyv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín