Budkovce Vzdelávaciu počítačovú hru pre 9- až 12-ročné deti vymýšľajú školáci zo ZŠ v Budkovciach. Spoločnosť Elfa, s. r. o., ktorú si vytvorila
Lýdia Vereščaková
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
košická Technická univerzita, si ju vybrala ako jednu z dvoch škôl na Slovensku. Medzinárodný projekt eMapps.com, ktorý začal v októbri 2005 a potrvá do augusta 2008, financuje Európska únia. Okrem Slovenska sú doň zapojené deti z Veľkej Británie, Španielska, Belgicka, Čiech, Litvy, Slovinska, Maďarska, Poľska a Lotyšska.
Podľa slov koordinátorky Kataríny Mrázovej informácie o projekte dostali mailom a reagovali ako mnohé iné slovenské školy. Do užšieho výberu sa dostalo 11, napokon si spoločnosť vybrala dve. Jednu z mesta (Košice), druhú obecnú (Budkovce). "U nás je do projektu zapojených 10 detí, ich úlohou je vymyslieť vzdelávaciu počítačovú hru, zameranú na rozšírenie vedomostí zo zemepisu a dejepisu. Ďalšou podmienkou je, že plán hry a jednotlivé levely musia byť viazané na náš región," vysvetľuje. Na rozdiel od bežných hier, v tej, ktorú budkovskí školáci vytvárajú s kamarátmi z Európskej únie, je prísne zakázané násilie, boj, agresivita a pod.
Naviac, podľa ďalšej koordinátorky Martiny Bajužikovej musia deti hru vytvoriť ako kombináciu virtuálnej reality so skutočnosťou: "Nebude individuálna, ale skupinová. Má byť založená na princípe vzájomnej koordinácie školáka pri počítači s deťmi, ktoré budú plniť úlohy jednotlivých levelov priamo v teréne. Celkovo ich máme vymyslieť 10."
Škola v súvislosti projektom dostala k dispozícii špičkovú počítačovú techniku, videokameru, fotoaparát či GPS lokalizátor, ktorým bude školák pri počítači navádzať kamarátov v teréne. "Naše deti hru vymyslia, ale jej samotnú tvorbu na počítači, programovanie atď. už zabezpečuje Technická univerzita. My ju následne budeme testovať ako prví," dodáva Katarína Mrázová.
"Je to super, aspoň sa naučíme lepšie pracovať s počítačmi a inou technikou. Naviac, pri štúdiu podkladov k hre sme sa naučili aj čosi o obci. Stretávame sa raz týždenne, takže sa to dá zvládnuť. Baví ma to," hovorí školáčka Kristína Kurcíková. Žiadnym počítačovým nováčikom nie je 14-ročný Lukáš Dermek: "Doma mám počítač aj internet, skúšal som už vytvárať aj rôzne prezentácie. Takú techniku ako tu ani také možnosti však nemám. Pre mňa je to výzva a možnosť sa niečo nové naučiť."
Zatiaľ sa deti dohodli na tom, že cieľom hry bude odklínadlo. Ním bude možné odkliať blúdiacu dušu Lucie, ktorá sa podľa starej legendy počas úteku pred Turkami ukryla vo veži budkovského kaštieľa. Turci ju našli, vyskočila z okna a jej duša dodnes blúdi v riečke Duša, ktorá tečie cez Budkovce. Jednotlivé písmená odklínadla budú na základe navigácie školáka pri počítači hľadať pri soche Jána Nepomuckého, v erbe Budkoviec, kostole, knižnici, na cintoríne a podobne.
Text k foto:
Budkovskí školáci vymýšľajú počítačovú hru na základe starej