odborných publikácií bola namaľovaná priamo na mieste v Topoli v čase výstavby kostolíka neznámym miestnym ľudovým ikonopiscom. Zvláštnosťou bolo, že ju zhotovil na ľanovom plátne a nie na dreve.
Karpatoznalec Miroslav Buraľ pri spracovaní histórie miestnej gréckokatolíckej farnosti narazil v Topoli na zaujímavý príbeh viažúci sa na ikonu. Zaznamenal rozprávanie starších obyvateľov, ktorí od svojich predkov vedeli, že vzácny obraz chcel získať aj grófsky rod Andrássyovcov.
Tí mali v Topoli rozsiahle pozemky, letnú kúriu a boli aj fundátormi dodnes stojacej drevenej cerkvi východného obradu. Podľa rozprávania ľudí chcela ikonu od obyvateľov obce kúpiť grófka Kiralyjka niekedy v 19. storočí. Buraľ predpokladá, že išlo buď o Františku Andrássyovú - manželku Júliusa IV. Andrássyho, alebo Františku Andrássyovú - manželku Dionýza Andrássyho. Veľký obraz (234 krát 207 centimetrov) sa však nedal vybrať von cez dvere. Grófka ľuďom sľúbila, že ak rozoberú drevený kostolík a ikonu jej predajú, tak im dá postaviť novú murovanú cerkov. „Po dlhých dohadoch ponuku dedinčania odmietli. Týmto gestom vlastne zachránili drevenú cerkov, ktorá je dnes najstaršou
v regióne Sniny," hovorí Buraľ.
Podľa jeho informácií ikonu vyniesli z kostola niekedy po roku 1960 tak, že ju rozrezali na dve polovice a potom ju zošili. Múzeum vo Svidníku dalo na jej miesto vyhotoviť veľmi nevhodný moderný obraz kľačiaceho Ježiša. „Aj kvôli tomuto nezvyčajnému príbehu si pôvodná cenná ikona určite zaslúži byť znova umiestnená tam, kde vznikla," dodáva Buraľ.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín