Michalovce - Pedagógovia zo základných škôl z celého Michalovského okresu prejdú v najbližších dňoch školením, ktoré im pomôže včas odhaľovať prípady
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
sexuálneho zneužívania detí. Projekt s názvom Hranice podporilo Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny, Občianske združenie Pomoc rodine a Zemplínske osvetové stredisko. Približne stovka učiteľov vyučujúcich na prvom stupni základných škôl sa dozvie viac, ako vo svojich triedach odhaliť zneužívané deti a ako im podať pomocnú ruku. Po prvýkrát tento projekt otestovali psychológovia na školách už pred rokom. Úspešne sa ujal aj v Nemecku a Švajčiarsku. Jeho cieľom je nielen odhaľovať, ale aj preventívne pomáhať deťom pred rôznymi formami zneužívania.
Podľa odborníkov je sexuálne zneužívanie maloletých stále tabuizované. O obetiach, ktoré musia znášať toto násilie sa hovorí veľmi málo. Dôvodom je, že väčšina sexuálneho zneužívania sa deje priamo v rodinách, alebo sú páchatelia z jej najbližšieho okolia. Psychologička a organizátorka projektu Mária Hargašová (na snímke) tvrdí, že predstava, že zneužívajú maloletých cudzí ľudia, je mýtus. Často až v 60 percentách sú páchatelia z rodinného kruhu. Veľakrát blízki o tomto probléme vedia, alebo o ňom aspoň tušia, ale napriek tomu nedokážu dieťaťu pomôcť. Pomocnú ruku by preto mali podať pedagógovia. "Učiteľ prichádza do kontaktu s deťmi každý deň a vidí ako sa správajú. Vidí aj výsledky ich práce. Má šancu si všimnúť niektoré signály, ktoré tieto obete sexuálneho zneužívania vysielajú. Preto dokážu skôr identifikovať takéto dieťa," vysvetľuje psychologička Mária Hargašová. Najviac bývajú zneužívané deti vo veku 6 až 11 rokov. Preto sa program snaží osloviť najmä učiteľov prvého stupňa základných škôl.
Sexuálne zneužívanie detí je podľa odborníkov na rozdiel od telesného týrania ťažko odhaliteľné. Obete často nemajú jasné stigmy, znaky a viditeľné stopy. Dokazovanie je preto náročné. Prvé školenie absolvovala desiatka učiteľov začiatkom týždňa. Program má zároveň preventívny charakter. Okrem odhaľovania budú učitelia dodávať deťom silu, vedomosti a zručnosti aby sa pred prípadným násilím dokázali uchrániť aj samé. "Ak dieťa vie, na čo ma právo a to, kde sú jeho hranice, ubráni sa skôr akýmkoľvek formám násilia," dodal psychologička.