starosta zo sninskou spoločnosťou SUPTRANS G.T.M. s. r. o, predtým ju schválilo obecné zastupiteľstvo. Ťažbu kameňa začne firma v jari.
Podľa starosta Jozefa Gajdoša odovzdanie kameňolomu investorovi bolo jediným spôsobom ako v ňom začať ťažbu. "Do plnohodnotnej prevádzky je potrebné investovať okolo 20 miliónov korún. Obec si nemôže a ani nesmie zobrať takýto úver, lebo jeho výška podľa usmernenia ministerstva financií môže byť len šesťdesiat percent prostriedkov z ročného obratu obce. U nás je možné úverové zaťaženie do sedem a pol milióna korún," povedal.
SUPTRANS G.T.M. vybuduje linku na drvenia kameňa a vybaví lom technikou na nakladanie a odvoz kameňa. Manažér spoločnosti Daniel Andraško hovorí, že doteraz investovali desať miliónov korún. "Firma vlastní ťažkú techniku, ďalšie vozidlá je potrebné dokúpiť. Šesť frakcií na drvenie kameňa sme už zakúpili, nainštalované budú v jari. Dobudovať treba aj prevádzkovú budovu," povedal.
Technológia ťažby nevyžaduje veľa zamestnancov. V kameňolome dnes pracujú traja ľudia, konečný stav bude šesť až osem pracovníkov. Väčšina z nich by malo byť z obce.
Firma bude v Zemplínskych Hámroch ťažiť najmenej desať rokov. Za túto dobu by sa jej mali vrátiť investované prostriedky. Ložisko obsahuje ešte posledných 500-tisíc ton kameňa. Andráško povedal, že po jeho vyťažení by privítali rozšírenie dobývacieho priestoru ak s tým bude obec súhlasiť. Kameň chce firma dodávať menším odberateľom v regióne aj väčším na výstavby ciest.
Zemplínske Hámre získali kameňolom v máji. Obec zaplatila firme Eurovia kameňolomy, s. r. o. za zostatkový nehnuteľný majetok 400-tisíc korún, prevádzkový poriadok a plán rekultivácie stáli ďalších 400-tisíc. Francúzska spoločnosť budujúca cesty má jedenásť lomov po celom Slovensku. Keďže v Zemplíne sa nebudujú žiadne veľké stavby, kameňolom v tomto regióne pre ňu nemal opodstatnenie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín