obce Valéria Eľková vychádza zo skúsenosti z výletu do Raslavíc.
Vysvetľuje, že 10. októbra sa na základe letákov rozhodli urobiť si výlet do tejto obce. "Pôvodne nás malo ísť 25, následne nás kontaktoval pracovník spoločnosti, aby sme počet znížili. To som urobila a znížila počet na 15," spomína. Hovorí, že skoro ráno v daný deň čakali na zastávke. "Bolo nás 5 nerómov a 10 Rómov. Autobus prišiel trochu neskôr a bol prázdny. Keď nás vodič videl, tvrdil, že za ním ide ďalší autobus od obce Oborín a odišiel." Výprava Markovčanov čakala ďalej, ľudia boli zmrznutí a nahnevaní: "Napokon sme sa opýtali autobusára SAD, či v Oboríne stojí autobus spoločnosti. Povedal, že určite nie, tak sme odišli."
Ďalší deň sa stretla s dvoma rómskymi ženami, ktoré tiež chceli ísť na výlet s Műller Reisen. "Prihlášku do Krosna sme aj so svokrou poslali 2 týždne pred termínom, v daný deň ráno sme čakali na zastávke. Celkovo nás bolo asi desať, Rómky sme boli len my. Autobus prišiel, ľudia nastupovali, keď nás dve vodič videl, tvrdil, že je plný, hoci nebol. Povedal, aby sme počkali na ďalší. Ten šiel, ale ani nezastal," hovorí jedna z nich, Jana Adamová (na snímke): "Boli sme slušne oblečené, chceli sme si v Poľsku nakúpiť mäso. Vyzerá to, že spoločnosť Rómov diskriminuje."
Rovnaký názor má aj starostka obce, ktorá spoločnosti napísala sťažnosť: "Dodnes som nedostala odpoveď."
Takmer tri týždne sa snažil získať stanovisko spoločnosti aj KORZÁR. Najskôr tvrdili, že vedúci príslušného oddelenia je na služobnej ceste, potom čerpal dovolenku, napokon nebol k dispozícii príslušný dopravca. Odpoveď nám prišla 31. októbra.
Spoločnosť tvrdí, že "objednávka obce prišla 1 deň po uzávierke, trasa bola naplánovaná a pokyny pre dopravu odoslané." Jana Ivanovičová z Műller Reisen dopĺňa, že "pracovník dispečingu starostku obce upozornil, že občanov, ktorých prihlásila, autobus môže zobrať len v prípade, že sa niekto zo spomínaného zájazdu odhlási." Starostka obce hovorí, že "dispečer nič také nepovedal, hovoril len o znížení počtu ľudí."
Ivanovičová vylúčila, že by išlo o diskrimináciu. Cestovná kancelária podľa jej slov objednáva dopravu prostredníctvom sólo dopravcov. "V praxi sa stáva, že šofér autobusu, ak vidí viac ľudí na zastávke ako stanovený počet, ktorý má napísaný v pokynoch, nie je to jeho zastávka a preto tam omylom zastavil a oznámil, že príde ďalší autobus. (doslovný citát z písomného stanoviska - pozn. red.)"
Odpoveď na to, že autobus bol v čase príchodu do obce prázdny a pasažierov nezobral, Műller Reisen nedal. Nereagoval ani na otázku, prečo neprišiel "ten ďalší" ani na opakovanie problému s dvojicou Rómok, ktoré šli na zájazd v ďalšom termíne: Nebudeme sa k tomu vyjadrovať."
Jana Ivanovičová hovorí, že sťažnosť starostky vyhodnotili ako neopodstatnenú, pretože "návratka došla po uzávierke." K telefonickému upresňovaniu objednávky sa nevyjadrila.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín