riaditeľa Colného úradu v Čiernej nad Tisou Vojtecha Tótha na stupňujúcu sa kritiku pomalého vybavovania na priechode vo Vyšnom Nemeckom. Ľudia, ktorí tadiaľ prechádzajú, však majú často iné skúsenosti.
Podľa Tótha to funguje na hranici tak, že slovenskí colníci skontrolujú ľudí a autá, ale kým ich neprijmú Ukrajinci, čakajú vybavení na našom území. „Preto nie je možné plynulé prijímanie ďalších dopravných prostriedkov do colného priestoru až do uvoľnenia výstupu z neho. Jeho kapacita je totiž malá. To má za následok zníženú priepustnosť hraničného priechodu, ktorá nie je spôsobená slovenskými colnými orgánmi," tvrdí riaditeľ.
Ľudia, ktorí prechádzajú cez Vyšné Nemecké pravidelne, tvrdia, že po absolvovaní colných formalít na slovenskej strane, ich Ukrajinci väčšinou vybavujú bez čakania. „Nie je pravidlom, aby sa čakalo pred ukrajinskou colnicou. Je to skôr naopak, zdržuje sa to najmä u nás," hovorí muž zo Sniny, ktorá často jazdí na Ukrajinu autom.
Podľa ďalších cestujúcich ak by prejazd cez hranicu zdržiavali Ukrajinci, nemala by byť problémom cesta z Ukrajiny na Slovensko. Týmto smerom sa však čaká až niekoľkonásobne dlhšie, ako opačným. „Ukrajinci vás vybavia normálne, slovenskí colníci nestíhajú alebo robia pomaly. Zdržujú sa pri kontrole colných vyhlásení o dovoze tovaru. Veď preto je medzipriestor medzi hranicami v smere na Slovensko vždy plný áut," hovorí podnikateľ z Michaloviec. „Kontrolu navyše robia selektívne - niekoho vybavia rýchlo bez formalít, niekto čaká hodiny," vraví ďalší Michalovčan.
Tóth povedal, že na pobočke colného úradu Vyšné Nemecké má službu toľko colníkov, ako určujú systemizované miesta pre tento útvar. Ich počet sa nemenil ani počas vianočných sviatkov. Podľa riaditeľa sa situácia na priechode zmení po jeho rekonštrukcii v priebehu roka 2007, kedy sa aj zvýši počet colníkov.
Nervozita medzi cestujúcimi na priechode vo Vyšnom Nemeckom vrcholila vo štvrtok. Kolóna dosahovala šesť kilometrov a autá stáli ďaleko za odbočkou do dediny. Vodič kamiónu Emil Kramár vypovedal, že sa na rad dostal až po dvoch dňoch. „Nikde nie sú také problémy, dokonca ani na jedinom maďarsko-ukrajinskom priechode," hovoril.
Podľa Tótha dlhé čakanie na vybavenie spôsobil výpadok elektriny v Užhorode. „Došlo k nemu ešte v stredu a trval od 11. do 17. hodiny," povedal.
O dlhom čakaní na hranici sa otvorene hovorilo aj na začiatkom decembra na zasadnutí slovensko-ukrajinskej medzivládnej komisie pre cezhraničnú spoluprácu v ukrajinskom Soločine. „Je potrebné zásadne zlepšiť infraštruktúru hraničných priechodov, ale tiež zlepšiť spoluprácu medzi službami polície a colníkmi na slovenskej i ukrajinskej strane," píše sa v protokole zo zasadnutia. Podpísal ho Vladimír Čečot, štátny tajomník ministerstva vnútra Slovenska a Serhij Romaňuk, prvý námestník ministra ekonomiky Ukrajiny.
Medzivládna komisia zaviazala colné orgány aj orgány hraničnej polície oboch krajín aby zostavili harmonogram úloh, ktoré zlepšia situáciu na hraničných priechodoch. Hotové majú byť už v januári, kedy sa prerokujú na mimoriadnom pracovnom rokovaní.
Podľa komisie by riešením mohli byť spoločné kontroly na hranici. Slovenská a ukrajinská vláda majú pripraviť dohodu o ich vykonávaní.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín