Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Slovenský Schengen je pod drobnohľadom celej Európy

Vzhľadom na značný časový posun pri plnení podmienok, ktoré musí SR splniť, aby Slováci mohli od januára 2008 voľne prekračovať hranice v rámci

štátov EÚ, rezort vnútra deklaruje, že zrýchlil tempo príprav. Má ambíciu splniť všetky podmienky na naše pripojenie sa na Schengenský informačný systém All for one (alternatíva SIS I, navrhnutá Portulgalskom) do konca roka. Šéf rezortu Róbert Kaliňák a splnomocnenec pre Schengen Jozef Buček o tom hovorili počas inšpekčnej cesty na východnej hranici.

Ktorú podmienku považuje súčasné vedenie rezortu za splnenú?

- Jediným zdravým základom budúcej Schengenskej hranice sú ľudia z Úradu hraničnej a cudzineckej polície (ÚHCP) - tí, ktorí aj v tejto chvíli chránia hranicu. Do tejto chvíle im ministerstvo pripravilo len veľmi málo pomôcok na uľahčenie ich práce a na to, aby ju mohli robiť čo najefektívnejšie a najmä, aby spĺňala schengenské štandardy.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako chce rezort riešiť nahromadené problémy a dosiahnuť splnenie podmienok na náš vstup do SIS I?

- Pripravili sme Schengenský akčný plán, ktorý reflektuje na nedostatky a odporúčania zo šiestich hodnotiacich správ Európskej komisie. Identifikuje úlohy, ktoré musíme splniť. Verím, že komisie, ktoré na Slovensko prídu v júni, septembri a januári 2008 budú mať dojem, že tu ešte neboli a poslednú hodnotiacu správu asi robili o „inej" krajine.

Aké sú v tomto pláne priority?

- Zabezpečenie východnej hranice, aby cez ňu neprechádzali nebezpeční ľudia, ďalej zabezpečenie letísk, plne funkčné informačné a databázové systémy pri ochrane hraníc. Začali sme so zmenou organizačného postavenia ÚHCP, opatrenia sú už v legislatívnom procese. Intenzívne sa pracuje na vzdelávaní policajtov, najmä na jazykovej príprave, ktorá nám bola vytýkaná.

Skryť Vypnúť reklamu

Absolvovali ste „exkurziu" po hranici. Čo vám dala?

- Bola veľmi krátka, ale náročnosťou a problémami „vydá" za 1000 kilometrov napr. na severe Európy. Na 80 percentách miest nie je dostupná automobilovou technikou, niekde dokonca ani pešo kvôli zrázom. Výškové rozdiely sú 800 - 900 metrov. Výhoda je, že tu ju nedokážu prejsť ani prevádzači. Prevýšenie medzi dvoma znakmi je obrovské, policajt ich v rámci demarkácie terénu musí za deň prejsť niekoľko... Na ostatných úsekoch pracujeme na už spomenutom systéme fyzickej a technickej ochrany. Naším cieľom je, aby sme ho v júni 2007 mohli odprezentovať pilotne, postupne ho do jesene dobudovať a spustiť ho s tým, že od 1. januára 2008 bude plne funkčný. Môj kolega zo Slovinska, ktorý je nepísaným lídrom krajín vstupujúcich do Schengenu, považuje náš úsek hranice za najťažší spomedzi 10 krajín.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako chceme dokázať pripravenosť ostatným štátom únie?

- S Ericssonom, ktorý vyhral tender na dodávku systému, sme už urobili obhliadku terénu na projekt technického a fyzického zabezpečenia, máme akčný plán, ktorý je preložený do angličtiny. V spolupráci so Slovinskom sme vytvorili expertnú skupinu, stretneme sa už v túto stredu na slovinskej ambasáde v Bruseli, kde začneme rokovať. Každé tri týždne budeme dávať v anglickom jazyku na všetky ambasády EÚ správy, ako sa veci pohýnajú dopredu. Koncom januára sa uskutoční prelet s 25 ambasádormi európskych krajín nad hranicou, aby videli skutkový stav. Následne budeme pravidelne na podobnú obhliadku pozývať ministrov vnútra jednotlivých krajín, aby videli pokrok...

Už ste sa viackrát vyjadrili, že v minulosti sa pri prípravách nepostupovalo dosť razantne... Čo sa zanedbalo?

- Stačí detail, že colnicu vo Vyšnom Nemeckom v katastrálnej mape nenájdete, v podstate ide o čiernu stavbu. Tento priechod navyše nespĺňa tzv. kódex schengenských hraníc - musí mať osobitne pruhy pre autobusy, peších, Schengen pasažierov, vízových turistov atď. Dodnes sa priamo na hranici vydáva 10 - 15 percent víz, hoci kódex dovoľuje maximálne jedno! Podobne je to na ostatných priechodoch...

Eurokomisári nám vytýkali aj veci, ktoré sa neurobili, hoci by nestáli zásadné peniaze. Myslím tým organizačnú štruktúru a riadenie hraníc, pritom stačilo dohodnúť rokovanie hraničnej polície s colnými orgánmi o spoločnom pôsobení. Rovnako nám vyčítali napojenie hraničnej polície na kraj, stačilo rozhodnutie ministra, že bude napojená na centrálnu sekciu ekonomiky ministerstva, takže nebude závislá od priorít, o ktorých rozhodne krajský riaditeľ... Ďalej chýba rekonštrukcia lesných ciest, aby po nich mohla jazdiť naša technika. Toto predošlé vlády nedoriešili a nestojí to takmer nič...

Aké úlohy sú rozpracované teraz?

- Prebiehajú rekonštrukcie šiestich oddelení hraničnej kontroly pozdĺž hranice za asi 14 miliónov eur, stavebne je takmer hotový Odbor hraničnej polície v Sobranciach za asi 4 milióny eur, chýba vnútorné vybavenie. Do konca januára bude pripravený na realizáciu projekt technickej a fyzickej kontroly od Ericssona, začať chceme vo februári. Už len tento miliardový tender bol náročný, robil sa štyri roky. Vždy tam boli námietky, súdne spory a pod., až teraz konečne ani jedna... Rekonštrukcia čaká hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom atď. Okrem financií z eurofondov si rezort vytvoril vlastnú 300-miliónovú rezervu, z ktorej v prípade potreby bude čerpať.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 819
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 813
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 934
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 258
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 216
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 635
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 958
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 686
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 640
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ľubomír Šarník, nový riaditeľ prešovskej nemocnice.

Súdia ho za nezaplatené dane a odvody.

1 h
Finančník Dávid Gedeon si na slobodu musí počkať.

Najvyšší súd predĺžil košickému podnikateľovi väzbu o ďalšie mesiace.

1 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

3 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

2 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop