Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga
Nájdete nás na webe

Preložiť cestu za Sninou by stálo dve miliardy

Snina - Približne za osem rokov by sa do dedín za Stakčínom v okrese Snina mohlo jazdiť novou trasou bez toho aby na nej hrozili zosuvy. Odklonenie

cesty prvej triedy v dĺžke asi deväť kilometrov by však stálo asi dve miliardy korún. Vyplýva to z technickej štúdie Slovenskej správy ciest.

Preloženie jedinej dopravnej spojnice z okresného mesta do prihraničného regiónu začala správa ciest reálne zvažovať po masívnych zosuvoch v máji 2005. Odrezaných od sveta vtedy zostalo 24 obcí v Ublianskej a Uličskej doline. Podľa analýzy bratislavskej firmy Dopravoprojekt, a. s z júna 2005 je veľmi pravdepodobné, že zosuv bude pokračovať vo väčšom rozsahu a môže k nemu dôjsť aj na iných úsekoch cesty.

Gabriela Mareková z Investičnej výstavby a správy ciest Košice vysvetľuje, že cesta prvej triedy zo Sniny až do Kolonice vedie priamo aktívnym zosuvným územím v údolí rieky Cirocha a potoka Kolonička. "Preto boli už viackrát cesta aj železničná trať poškodené a prerušilo sa jediné možné spojenie mesta Snina s obcami regiónu," hovorí.

Frekventovaná cesta má navyše nevyhovujúce technické parametre. V niektorých miestach je totiž veľmi úzka, sú na nej dve nechránené železničné priecestia a viacero takzvaných bodových závad. To so spôsobuje nehody. Komunikácie tiež vedie zastaveným územím Stakčína a Kolonice. "Odklon trasy by vyriešil tieto problémy," vraví Mareková.

Investičný zámer počíta s dvoma variantmi. Pri obidvoch by nová cesta začínala na východnom okraji Sniny za závodom Vihorlat. Tu by sa postavila kruhová križovatka. Podľa prvej verzie by mala križovatka tri ramená - jestvujúcu a novú cestu, a komunikáciu na Sninské Rybníky. Trasa by pokračovala svahmi pri rieke Cirocha západne od Kolonice bolo by na nej niekoľko mostov.

Podľa druhého návrhu by cesta viedla viac členitým terénom východne od Kolonice. Počíta sa preto s vybudovaním zárubných múrov, drenáže a odvodňovacích vrtov. Za Stakčínom by trasa preťala jestvujúcu cestu a za Kolonicou by sa na ňu znova napojila.

Tú majú oba varianty spoločný koniec. Cestovanie zo Sniny do Kolonice by sa skrátilo o viac ako tri kilometre. Obec Stakčín má s preloženou cestou spojiť viac ako kilometrová spojnicou.

O tom, ktorý spôsob sa nakoniec zrealizuje rozhodne Obvodný úrad životného prostredia. Cesta by totiž v oboch prípadoch prechádzala aj cez biotopy národného a európskeho významu a bude sa preto posudzovať jej vplyv na životné prostredie.

Správa Národného parku Poloniny už vydala stanovisko, že prijateľnejší je prvý variant. Aj ten navrhuje pozmeniť tak, aby v prvých kilometroch viedla cesta južnejšie a v piatom kilometri naľavo od potoka Rakovec. Pre spojnicu do Stakčína by sa zase mal využiť existujúc brod cez Cirochu.

Prvý variant cesty by stál približne 1,6 miliardy korún, na výstavbu druhého treba ešte o 400 miliónov viac. Mareková povedala, že projekt môže byť financovaný zo štátneho rozpočtu alebo európskych fondov. "Ešte nie je o tom rozhodnuté," vraví.

Slovenská správa ciest tvrdí, že ak by sa cesta nepreložila, bude treba určite sanovať aspoň najviac nebezpečné zosuvy pred Stakčínom a kvôli bezpečnosti šoférov zmeniť výšky a smer vedenia cesty. Na to treba asi 262 miliónov korún. Aj tak by to však neriešilo problémový prejazd ťažkej nákladnej dopravy týmto územím.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  2. Slováci sú chlebovým národom
  3. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  4. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  5. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  6. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  8. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  9. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  10. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 048
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 394
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 321
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 10 654
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 523
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 155
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 802
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 781
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 607
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 944

Neprehliadnite tiež

František Oravec po incidente na poli.

Košice zinkasovali za pozemky pod obchvatom milióny. O poslednom rokujú

Posledné peniaze za výkup čaká magistrát do konca roka.

Po dokončení má nový obchvat odľahčiť Košice od tranzitu smerujúceho na Ukrajinu, na Maďarsko, Prešov i Rožňavu.
Takto zastavil autobus po tom, čo sa samovoľne spustil.

Vnuk trénera Kozáka si rozsudok za nehodu vypočuje v januári

Mladý Košičan čelí obvineniu z prečinu ublíženia na zdraví.

Jánovi Lesniakovi hrozí päťročný trest.

Hlavné správy zo Sme.sk

Tom Nicholson počas protestov Gorila
Pavol Rusko na súde.
Kosti bojovníkov, ktorí padli v bitke pri rieke Tollense pred približne 3300 rokmi. V Európe predstavuje vôbec prvý dôkaz o prehistorickom bojisku.
Podcast Dobré Ráno
Cynická obluda

Dokonalá synergia

Čítaš si Gorilu a cítiš nevoľno v žalúdku, závrate, alebo sa ti nebezpečne zvyšuje tlak? V Pente na to mysleli už dávno.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop