Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Preložiť cestu za Sninou by stálo dve miliardy

Snina - Približne za osem rokov by sa do dedín za Stakčínom v okrese Snina mohlo jazdiť novou trasou bez toho aby na nej hrozili zosuvy. Odklonenie

cesty prvej triedy v dĺžke asi deväť kilometrov by však stálo asi dve miliardy korún. Vyplýva to z technickej štúdie Slovenskej správy ciest.

Preloženie jedinej dopravnej spojnice z okresného mesta do prihraničného regiónu začala správa ciest reálne zvažovať po masívnych zosuvoch v máji 2005. Odrezaných od sveta vtedy zostalo 24 obcí v Ublianskej a Uličskej doline. Podľa analýzy bratislavskej firmy Dopravoprojekt, a. s z júna 2005 je veľmi pravdepodobné, že zosuv bude pokračovať vo väčšom rozsahu a môže k nemu dôjsť aj na iných úsekoch cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Gabriela Mareková z Investičnej výstavby a správy ciest Košice vysvetľuje, že cesta prvej triedy zo Sniny až do Kolonice vedie priamo aktívnym zosuvným územím v údolí rieky Cirocha a potoka Kolonička. "Preto boli už viackrát cesta aj železničná trať poškodené a prerušilo sa jediné možné spojenie mesta Snina s obcami regiónu," hovorí.

Frekventovaná cesta má navyše nevyhovujúce technické parametre. V niektorých miestach je totiž veľmi úzka, sú na nej dve nechránené železničné priecestia a viacero takzvaných bodových závad. To so spôsobuje nehody. Komunikácie tiež vedie zastaveným územím Stakčína a Kolonice. "Odklon trasy by vyriešil tieto problémy," vraví Mareková.

Investičný zámer počíta s dvoma variantmi. Pri obidvoch by nová cesta začínala na východnom okraji Sniny za závodom Vihorlat. Tu by sa postavila kruhová križovatka. Podľa prvej verzie by mala križovatka tri ramená - jestvujúcu a novú cestu, a komunikáciu na Sninské Rybníky. Trasa by pokračovala svahmi pri rieke Cirocha západne od Kolonice bolo by na nej niekoľko mostov.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa druhého návrhu by cesta viedla viac členitým terénom východne od Kolonice. Počíta sa preto s vybudovaním zárubných múrov, drenáže a odvodňovacích vrtov. Za Stakčínom by trasa preťala jestvujúcu cestu a za Kolonicou by sa na ňu znova napojila.

Tú majú oba varianty spoločný koniec. Cestovanie zo Sniny do Kolonice by sa skrátilo o viac ako tri kilometre. Obec Stakčín má s preloženou cestou spojiť viac ako kilometrová spojnicou.

O tom, ktorý spôsob sa nakoniec zrealizuje rozhodne Obvodný úrad životného prostredia. Cesta by totiž v oboch prípadoch prechádzala aj cez biotopy národného a európskeho významu a bude sa preto posudzovať jej vplyv na životné prostredie.

Správa Národného parku Poloniny už vydala stanovisko, že prijateľnejší je prvý variant. Aj ten navrhuje pozmeniť tak, aby v prvých kilometroch viedla cesta južnejšie a v piatom kilometri naľavo od potoka Rakovec. Pre spojnicu do Stakčína by sa zase mal využiť existujúc brod cez Cirochu.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý variant cesty by stál približne 1,6 miliardy korún, na výstavbu druhého treba ešte o 400 miliónov viac. Mareková povedala, že projekt môže byť financovaný zo štátneho rozpočtu alebo európskych fondov. "Ešte nie je o tom rozhodnuté," vraví.

Slovenská správa ciest tvrdí, že ak by sa cesta nepreložila, bude treba určite sanovať aspoň najviac nebezpečné zosuvy pred Stakčínom a kvôli bezpečnosti šoférov zmeniť výšky a smer vedenia cesty. Na to treba asi 262 miliónov korún. Aj tak by to však neriešilo problémový prejazd ťažkej nákladnej dopravy týmto územím.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  1. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  3. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  4. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  5. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  6. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 672
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 286
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 3 937
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 700
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 252
  6. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 653
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 590
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 434

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  5. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  6. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  7. Miriam Studeničová: Je čas poznať pravdu o astrálnom svete
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 492
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 953
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 516
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 171
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 574
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 468
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 216
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 851
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  5. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  6. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  7. Miriam Studeničová: Je čas poznať pravdu o astrálnom svete
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 492
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 953
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 516
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 171
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 574
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 468
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 216
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 851
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu