riešiť okružnou križovatkou. Mesto presadzuje nainštalovanie svetelnej signalizácie.
Obyvateľov už roky trápia ranné zápchy na Vaľaškovskej ulici v smere od sídliska Pod Sokolejom do mesta, kde autá čakajú na prejazd križovatkou. V rannej špičke sa tu tvoria kolóny. Na moste v smere na Sninu sa pohybuje veľa áut aj chodcov, ktorí využívajú priechod v zákrute pred mostom - práve on je najrizikovejším miestom križovatky. Preťažená doprava najviac ohrozuje žiakov zo sídliska, ktorí navštevujú školy v meste. Chodci majú na rozbitých chodníkoch zlý prístup na vozovku po obidvoch stranách cesty. Vodiči zase často nerešpektujú vyhlášku a nedajú im prednosť. Najbezohľadnejší sú tí, ktorí idú z mosta od mesta, majú totiž zlý výhľad na cestu v zákrute.
„Navrhli sme to riešiť okružnou križovatkou. Jej výhody sú zjavné. Na celoročnú prevádzku nie sú žiadne náklady a riešenie je aj ekologicky prijateľnejšie," vysvetľuje riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Humennom Miroslav Stupák. Pripomína, že „ide o európsky trend, podporený nízkou alebo žiadnou nehodovosťou." Napriek tomu mesto navrhuje riešiť stav inštaláciou svetelnej signalizácie. „Situáciu to len skomplikuje. Argumentom mesta proti okružnej križovatke je problém s odpredajom domov na Vaľaškovskej ulici vedľa cesty," objasňuje Stupák.
Perspektívou predať dom kvôli okružnej križovatke zostali ich obyvatelia zaskočení. „Nikto nás z dôvodu riešenia križovatky doteraz neoslovil," reagoval syn Anny Sorokáčovej, ktorá tu býva. Dodal, že dom vedľa nich patrí mestu a bývajú v ňom nájomníci: „Ešte pred rokmi ho chcel odkúpiť od mesta Záchranný systém SOS, ale pre vysokú cenu, ktorú si mesto za nehnuteľnosť pýtalo, od kúpy upustili." Potvrdili to aj nájomníci: „Dom patrí mestu. O nejakom stavaní križovatky a našom sťahovaní sme doteraz od nikoho nepočuli."
Primátor mesta Vladimír Kostilník tvrdí, že riešenie neuralgického dopravného uzla nie je v kompetencii mesta: „Križovatka sa nachádza na cestách 1. a 2. triedy. Zaoberať sa tým musí Slovenská správa ciest a vyšší územný celok." Hovorí, že v minulosti mesto navrhlo riešiť situáciu. Vypracovalo projekt na dopravný rádius. Tvrdí, že súčasný priestor križovatky nespĺňa parametre na cesty 1. triedy: „Požiadame o vypracovanie projektu znovu. V záujme riešenia na to ponúkneme pozemok mesta pri križovatke." Dodal, že mesto nie je proti okružným križovatkám, v krátkom čase vyrastú na križovatkách Štefánikova -Staničná a Ševčenkova - Hrnčiarska.
Námestník Investičnej výstavby a správy ciest (IVSC) Košice Ľ. Adam potvrdil, že križovatka nie je v príprave stavieb, ktoré zabezpečuje Slovenská správa ciest na nasledujúce roky. Jej riešenie svetelnou signalizáciou je v kompetencii mesta. Adam dodáva, že v Humennom teraz cestári zabezpečujú dve veľké stavby - preložku cesty I/74", ktorú ukončia v septembri a okružnú križovatku na nej. „Stavať sa začne v marci, jej ukončenie je naplánované tiež na september," hovorí.
Na oboch akciách cestári preinvestujú viac ako 57 miliónov korún.
Autor: Anka Kornajová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín