Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Schengen nebude novou železnou oponou

Vyšné Nemecké - Nová schengenská hranica na slovensko-ukrajinskej nebude ďalšou železnou oponou. Cieľom koordinácie systému technického

zabezpečenia a mobilných prostriedkov s prácou polície nie je chrániť „čiaru", ale odhaľovať a zadržiavať kriminálne živly a zabrániť pašovaniu cigariet, alkoholu a ľudí. „Na druhej strane musí umožniť bežné kontakty samospráv, podnikateľov a ostatných ľudí," povedal počas svojej návštevy na hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom slovinský minister vnútra Dragutin Mate. Rovnaký cieľ majú všetky nové členské krajiny, ktoré sa pripravujú na vstup do Schengenského informačného systému All 4 one. Softvér k nemu dnes slávnostne preberie v Lisabone aj slovenský minister vnútra Róbert Kaliňák.

SkryťVypnúť reklamu

Kaliňák počas návštevy ministrov na hranici vysvetlil systém fungovania technického zabezpečenia, ktorý víťaz tendra Ericsson v týchto dňoch buduje. Riešenie zohľadňuje rozdielnosť hranice, dlhej asi 98 kilometrov. Od Vyšného Nemeckého na sever je hornatá a ťažko prístupná, smerom na juh rovinatá. Systém zistí každé jej narušenie. Údaje sa automaticky súbežne objavia na príslušnom oddelení hraničnej polície a v centrále na Odbore hraničnej polície v Sobranciach. Na jednom monitore sa objaví informácia o narušení, na druhom úsek, kde k nemu došlo. Na zabezpečenie ochrany hranice použijú viaceré druhy statických technických prostriedkov od mechanických zábran cez termokamery, infrakamery až po mobilné senzory, moderné mobilné prostriedky so špeciálnou výbavou a elektronické systémy zabezpečenia.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou Schengenu budú tri hraničné priechody. Najdôležitejším je Vyšné Nemecké, kade budú prechádzať všetky kategórie cestujúcich - peší, autobusy, osobné autá aj kamióny. V súčasnosti ho prestavujú podľa príslušných štandardov pre Schengen. „Peší budú oddelení od áut. Pre tie bude 5 pruhov, oddelene pre nákladnú, autobusy, resp. pre občanov EÚ a mimo nej. Dajú sa flexibilne meniť podľa vyťaženosti," dodal Kaliňák.

Každé auto pri vstupe prejde detektorom na RTG žiarenie a kamerovým systémom. Pätica pruhov bude aj pri priechode z Ukrajiny na Slovensko. Tu navyše pribudne hala na podrobnú kontrolu podozrivých áut. Podľa Kaliňáka rekonštrukcia umožní dôslednejšie, ale pritom rýchlejšie vybavovanie cestujúcich. Zo Schengenského prechodného fondu Slovensko čerpá na rekonštrukciu viac ako 800-tisíc eur, ďalších 153-tisíc sa uhradí z rozpočtu Colného riaditeľstva SR. Termínom dokončenia je koniec mája.

SkryťVypnúť reklamu

Cez Ubľu, kam je kvôli prestavbe presmerovaná časť dopravy, budú naďalej premávať osobné a nákladné autá. Z oboch strán ho bude chrániť 600-metrový kamerový pás. „Po dokončení Vyšného Nemeckého čaká modernizácia aj Ubľu," uviedol minister. Priechod Veľké Slemence si svoj charakter pešieho zachová. Monitorované budú všetky tri rovnako ako železničné priechody v Čiernej nad Tisou a Maťovských Vojkovciach. Chránené budú aj hraničné úseky riek Uh a Tisa.

Priechody aj hranicu bude monitorovať systém Ralen Epofat, ktorý reaguje na živú bytosť. Na priechodoch bude statický - dokáže určiť auto, resp. s presnosťou na konkrétny železničný vagón aj vlak, v ktorom niekto ilegálne prekračuje hranicu. Pohraničná polícia bude mať k dispozícii aj jeho prenosnú verziu. Systém technického zabezpečenia odhalí v dopravných prostriedkoch aj rôzne druhy skrytého kontrabandu.

Konečné nie je ani súčasné personálne zabezpečenie hranice. Aktuálne ju chráni 650 policajtov. K termínu ukončenia hraničnej kontroly na vnútorných hraniciach ku dňu vstupu Slovenska do Schengenu sa ich počet navýši na konečných 1 040.

Pred pár dňami experti urobili prvú opakovanú kontrolu, zameranú na prenos osobných údajov. Jej výsledky budú známe do dvoch týždňov. Najproblematickejšiu časť - pozemnú hranicu, prídu skontrolovať v júni a letiská v septembri. Po pozitívnych stanoviskách týchto kontrol bude Slovensku umožnený vstup do SIS All 4 One. Pre Slovákov to znamená voľný pohyb po celej EÚ. Termínom vstupu je 1. január 2008, kedy sa predsedníctva EÚ prvýkrát ujme nový člen - Slovinsko.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 15 265
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 333
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 251
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 955
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 082
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 049
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 893

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  2. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  3. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  4. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  5. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  6. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  7. Miroslav Sopko: Rodičia, nehádžme učiteľom polená pod nohy
  8. Andrea Raceková: Populizmus verzus slovenské médiá optikou Emily Maitlis
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 344
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 078
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 167
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 082
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 788
  6. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 261
  7. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 2 828
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 767
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Juraj Říha

Juraja Říhu obvinili v roku 2000 za to, že bránil skolaudovaniu bytovky M House.


4. okt
Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Šéfa OĽaNO nepodporili ani vlastní.


a 1 ďalší 16 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


19 h
Ukrajinskí vojaci medzi Iziumom a Lymanom.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  2. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  3. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  4. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  5. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  6. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  7. Miroslav Sopko: Rodičia, nehádžme učiteľom polená pod nohy
  8. Andrea Raceková: Populizmus verzus slovenské médiá optikou Emily Maitlis
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 344
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 078
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 167
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 082
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 788
  6. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 261
  7. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 2 828
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 767
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu