že súbežne rezort rieši ďalší technický nepodarok, mobilnú monitorovaciu techniku za 80 miliónov korún!
Terénne Landrovery, ktoré boli súčasťou dovybavovania budúcej Schengenskej hranice, odovzdával ešte exminister Vladimír Palko. Po krátkom čase sa na viac ako polovici zo 60 novučkých tereňákov prejavila skrytá vada, nafta tiekla do oleja. Po pár odjazdených kilometroch museli putovať na reklamáciu. Kaliňák si napriek tomu nemyslí, že Landrovery sú na hranicu nevhodné. Uviedol, že "išlo o výrobnú vadu, ktorá bola len v určitej výrobnej skupine a dnes sú už všetky funkčné." Vysvetlil, že pri výbere áut do ťažkého, mimoriadne členitého terénu na 98-kilometrovej slovensko-ukrajinskej hranici nie je veľa alternatív. Landrovery alebo Mercedesy G, ktoré "sú podstatne drahšie". Po odstránení problémov dnes hraniční policajti disponujú 60 Landrovermi a 30 Mercedesmi.
Minister pripustil, že problémy neboli len s terénnymi autami, ale aj s monitorovacími. "Za 80 miliónov sme kúpili monitorovacie autá, ktoré 1,5 roka stáli vo Vyšnom Nemeckom nevyužité a nepoužiteľné. Pritom jedno stálo 20 miliónov korún a ich dosah bol len 500 metrov." Kaliňák povedal, že privysokú cenu dokazuje aj výstava slovenských výrobcov, ktorú nedávno absolvoval: "Podobné monitorovacie auto s dosahom až 700 metrov a plnou výbavou dokáže slovenský výrobca dodať za 8 miliónov." Skonštatoval, že všetky 4 nepoužiteľné autá už opustili Slovensko. Dodali ich zo Slovinska, ich problémovosť Kaliňák rozobral s rezortným kolegom Dragutinom Matem počas návštevy v tejto krajine: "Po úprave a s kamerami s adekvátnym dosahom by ich mali dodať do konca mája. Celkovo bude na hranici 14-15 kusov monitorovacích áut."
Mobilná technika je len jednou z nášľapných mín, ktoré musí Slovensko v časovom strese odstrániť do príchodu hodnotiacej komisie EÚ, naplánovanej na jún. Kaliňák skonštatoval, že z asi 160 výhrad komisie voči (ne)pripravenosti Slovenska na vstup do Schengenu z jesene 2006 vzišlo 189 opatrení. "Z nich je tretina splnená, druhá v plnení a tretia bude splnená do návštevy komisie v septembri."
Prvé hodnotenie v marci, zamerané na ochranu osobných údajov, dopadlo v prospech Slovenska. Ako je známe, vstup do SIS I All for one prinesie aj možnosť výmeny citlivých osobných údajov v rámci databáz EÚ a každá krajina musí deklarovať ich zabezpečenie. Slovensku na uzavretie tejto kapitoly chýba už len novela zákona o Policajnom zbore. Parlament by ju mal schváliť do konca mája. V júni Slovensko čaká kontrola na pripravenosť pozemnej hranice. Tretia kontrola v septembri bude zameraná na ochranu vzdušného priestoru.
Rezort sa teraz sústredí na pripravenosť pozemnej hranice. Aktuálne tu dopĺňa nové komunikačné a hliadkovacie zariadenia, pokračuje rekonštrukcia hraničného priechodu vo Vyšnom Nemeckom či budovanie kamerového pásu pozdĺž hranice. Má byť spustený v júni a do plnej prevádzky uvedený v jeseni. Konečný počet policajtov na hranici by mal dosiahnuť 736, v prípade potreby sa po našom vstupe do Schengenu navýši na viac ako tisíc. V nadväznosti na nový systém ochrany štátnej hranice bude celá hranica monitorovaná technicky aj fyzicky. Kaliňák povedal, že na rozdiel do minulosti budú "hliadky plávajúce, tzn. ich pozícia sa bude meniť podľa potreby." O ich umiestnení a pohybe budú vedieť v srdci hranice, na riaditeľstve v Sobranciach. Kaliňák zopakoval, že hranica nebude novou železnou oponou, jej filozofiou je ochrana a zachytenie kriminálnych živlov do hĺbky 30-40 kilometrov. Na rozdiel od minulosti by v nej nemali byť biele miesta...
Kaliňák priznal, že v súlade s modernizáciou hranice sa "modernizuje aj moderný zločin". Prevádzačské skupiny už na komunikáciu nepoužívajú mobily, ale krátkovlnné vysielačky. Zaujímavosťou je, že v skupinách čoraz viac figurujú občania Ukrajiny, ktorí nelegálnych migrantov dovezú až na "miesto odovzdávky". Vysvetlenie je jednoduché. Kým na Slovensku za prevádzačstvo hrozí väzenie, na Ukrajine sú tresty miernejšie. Kaliňák pripustil, že súbežne s lepšou ochranou hranice sa časť tlaku nelegálnych migrantov "presťahovala" k našim susedom - Poľsko a Maďarsko evidujú nárast.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín