Trebišov - Obyvatelia Trebišova, ktorí žijú v mestskej štvrti izolovanej od zvyšku mesta železničnými koľajami, si musia na riešenie počkať. Spojiť
Lýdia Vereščaková
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
túto časť s mestom priechodom cez koľaje neumožňuje legislatíva. Na problém na zastupiteľstve opätovne upozornil poslanec Miroslav Halapin (SDKÚ-DS). Podľa primátora Vladimíra Anďala mesto vidí šancu na rýchlejšie riešenie v druhej alternatíve - predĺžiť podchod od železničnej stanice ku perónom až na druhú stranu.
Asi 1 200 Trebišovčanov, ktorí žijú alebo pracujú v tejto časti mesta, každodenne rieši dilemu. Cez koľajnice neexistuje priechod. Majú možnosť obísť trať cez nadjazd alebo výpadovkou okolo mesta. V oboch prípadoch to znamená poriadnu obchádzku. Ani nadjazd pre peších nie je ideálny - ani po rekonštrukcii chodník nie je oplotený. Kedysi ľudia používali podchod za stanicou, ním sa do mesta dostávali zamestnanci Vagónky. Dnes je nefunkčný, zaplavila ho voda.
Väčšina ľudí to preto rieši inak - nelegálne prechádajú cez koľaje. Železničná polícia ich za to pokutuje. Počas krátkeho monitoringu toto „riešenie" použilo asi 20 ľudí - peši, na bicykloch, individuálne aj v skupinkách. V obytných domoch a bytovkách tu žije asi 600 ľudí, rovnaký počet pracuje v tunajších firmách alebo v kasárňach. Ak nemajú autá, majú smolu, buď obchádzka, alebo pokuta.
Riešením chronického problému, ktorý obyvateľov trápi minimálne 20 rokov, sa už mesto zaoberalo. Poslanec Mikuláš Kopka (Smer-SD) pripúšťa, že napriek intenzívnym rokovaniam je termín definitívneho riešenia stále neznámy: „Koľajisko patrí Železniciam SR. Rokovali sme o možnosti úrovňového priechodu. Bránia tomu predpisy, ktoré neumožňujú, aby bol v blízkosti návestidiel. Potrebovali sme výnimku."
Dodáva, že spolu so železničiarmi a odborníkmi aj vytypovali miesto, kde je koľajisko najužšie: „Presne to, ktoré teraz ľudia používajú nezákonne. Ako sa zistilo, je nemožné, aby sa dal vstup skoordinovať s dopravou na oboch typoch tratí - široko aj úzkorozchodnej. Vec sa dostala až na úroveň generálneho riaditeľa ŽSR. Napokon to zablokovali negatívne stanoviská odborníkov kvôli technickým a bezpečnostným bariéram."
Kopka pripúšťa, že zaujímavé bolo aj riešenie výťahmi, ktoré pred voľbami navrhol súčasný primátor mesta Vladimír Anďal. V praxi je však nevhodné, začiatkom mája to pre KORZÁR ppriznal aj sám primátor. Na riešenie však po voľbách tlačili občania, keď spísali petíciu. Mesto opäť iniciovalo rokovania so ŽSR. Navrhlo ŽSR spojiť rekonštrukciu stanice s prepojením na izolovanú štvrť. Chce, aby sa podchod k vlakovým nástupištiam predĺžil popod trať na druhú stranu. Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková to síce potvrdila, ale pripustila, že tento rok to určite nebude: „Je zaradený do etapy do roku 2010."
Podľa primátora mesta sa veci trochu pohli. V reakcii na interpeláciu Miroslava Halapina uviedol, že Železnice SR robia v tejto časti koľajiska banský a geologický prieskum. Tento rok do neho investujú asi 5 miliónov korún: „Na budúci rok do toho ŽSR chce vložiť 17 miliónov korún. My by sme sa k investícii mali časom pridať. Treba vykúpiť pozemky na druhej strane a urobiť bezbariérový vstup do podchodu."
Odhadovaných 2,5 milióna korún na tento účel musí mesto naplánovať v rozpočte na rok 2008: „Iné riešenia sú legislatívne dlhšie, ale nie sú vylúčené. Ešte raz s tým môžeme ísť do komisie Národnej rady SR a získať na ministerstve výnimku."
Kopka dodáva, že k „výnimkovému" priechodu cez koľaje existuje aj projektová dokumentácia. Mesto do nej investovalo 200-tisíc korún.