do roboty včas, nechodí.
Železničný stredovek?
"Je to zúfalé. Keď chcem ísť na rannú smenu, musím sa dostať do Kapušian, odtiaľ autobusom k závorám a potom peši. Žiadny spoj ďalej nejde," povedal nám pracovník prekládkovej stanice. Svoje meno v obave zo straty práce neuviedol: "Kedysi na prekládku chodili služobné vlaky v čase, keď sme šli na smeny. Zrušili ich! Už dva roky sľubujú ich obnovenie a stále nič." Zamestnanci dopravu riešiť svojsky - buď sa poskladajú na cestu na súkromnom aute či idú na bicykli: "Alebo peši, čo je riadna diaľka. Pripadá mi to ako stredovek!"
Začiatok smeny verzus spoj
Hovorkyňa Železníc SR Martina Pavlíková hovorí, že v Maťovciach aktuálne pracuje 92 zamestnancov podniku: "Nástupy na pracoviská sú rôzne, podľa turnusov - o šiestej ráno, resp. podvečer. Alebo 6:15, resp. 19:00." Nástup súvisí s pracovným zaradením. Uvádza, že "v čase začiatku a konca pracovnej smeny chodia spoje, ako je to uvedené." Zoznam služobných spojov s nimi ale vôbec neladí. "Ranný" do Maťoviec prichádza o 6:48, odchádza o 6:58. Popoludňajší prichádza o 14:24, odchádza o 14:34. Nič viac za celý deň.
Z kaluže pod odkvap
Z kaluže pod odkvap sa zamestnanci dostanú, ak využijú autobusy. Tie majú najbližšiu zastávku na závorách. "V pracovných dňoch 2 autobusy majú ráno príchod o 6,00 hod. a 6,03 hod. Pre nočnú smenu nie sú v takomto čase žiadne autobusové spoje," hovorí Pavlíková. Háčik je v tom, že závory sú vzdialené od pracovísk 1 - 3,5 km. Ako sa majú ľudia včas dostať do práce, ŽSR nevysvetlili...
Žiadne obnovenie
Pavlíková zrušenie "logickejších" spojov obhajuje tým, že " služobné vlaky boli veľmi nákladné, nerentabilné." O ich opätovnom zavedení ŽSR neuvažuje.
Štyri stovky ľudí v ofsajde
Hovorca Cargo Slovakia, a. s. Ján Tréger vysvetľuje, že okrem ich ľudí a zamestnancov ŽSR sem dochádzajú aj ľudia z Colného úradu, Hraničnej a Železničnej polície. Spolu ich tam pracuje 446, prevažne v turnusovom režime 12 / 24 / 48 hodín. Z toho 363 v nepretržitej prevádzke: "Je pravdou, že na striedanie zmien v nej nie sú zabezpečené vhodné vlakové spojenia."
Prečo?
Tréger vysvetľuje, že do 6.mája 2005 premával služobný motorový vlak na striedanie pracovných zmien denne - vždy na 06.00 a na 18.00: "Z dôvodov vysokých nákladov na používanie dopravnej cesty, Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. prestala objednávať dopravné trasy za uvedený úsek."
Čo bude ďalej
Hovorca dodáva, že problém riešia. Spoločnosť v rokoch 2005 a 2006 v spolupráci s odbormi rokovala s SAD, aby zabezpečila zvoz a odvoz zamestnancov "v danom uzle." Zavedenie autobusovej dopravy na zabezpečenie dochádzky zamestnancov na pracovisko Maťovce predpokladajú od polovice októbra 2007.
LÝDIA VEREŠČAKOVÁ
lydia.verescakovakorzar.sk
Autor: Extrémy
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín