Niektorým obciam sa nepozdáva vykrývanie strát podniku SAD, a.s. Okrajové sa pri rušení spojov cítia diskriminované.
MICHALOVCE. Do konca októbra musia s dopravcom nájsť spoločnú reč. Od 9. decembra začne platiť nový cestovný poriadok.
Napäté rokovania
Kameňom úrazu sú obavy z rušenia spojov, dôležitých pre občanov. SAD sa snaží neefektívne linky znížiť na minimum. Cenou za ich udržanie je prispievanie na tzv. krytie strát dopravcu. Podľa niektorých starostov sú príspevky vysoké. "Aktuálne ročne asi 30-tisíc korún. Pre obec je to dosť. Ale keby sa zrušili, ľudia by sa sťažovali u mňa," komentuje starosta Lekároviec Ján Gajdoš.
Snahou obcí je vyjednať zachovanie spojov pri čo najnižšom príspevku. Za nátlakové považujú návrhy na rušenie žiackych: "Vlani hrozilo rušenie spoja s 25 až 30 deťmi do Kapušian. To už nie je fér." Podľa prepočtov starostov podniku ročne zaplatia asi 3 milióny.
Je to kvapka v mori
Dopravný riaditeľ SAD Michalovce Milan Kučma dôvodí, že najstratovejšou aktivitou sú prímestské linky: "Stratu v rámci podniku kompenzujú iné ziskové činnosti. Na prímestských stratu vykrýva Košický samosprávny kraj, ale nie úplne. Preto sa na zachovaní dopravy musia finančne podieľať aj obce."
Podľa neho je ich podiel minimálny: "Kvapka v mori. Je to symbolické, aby zvážili, ktoré spoje potrebujú a ktoré nie."
Porušujú zákon?
Starosta Baján František Genco verí, že nájdu konsenzus. Podľa neho ale zmluvy so SAD treba právne ošetriť: "Zákon nám neumožňuje prispievať na krytie strát súkromníka. Tým, že SAD platíme v záujme občanov, vlastne už roky porušujeme zákon."
Starostovia sa obávajú kontroly NKÚ. Ten totiž už môže kontrolovať aj samosprávy: "Asi by sa to vysvetľovalo ťažko." Nateraz dohodli, že príspevok bude súčasťou podmienok zmlúv medzi obcami a SAD. Podobne tak urobili už obce Medzibodrožia.
Sme diskriminovaní
Za diskriminačné považujú, že okrajové obce platiť musia a tie, ktoré sú po trase, nie alebo menej: "Je to diskriminačné. Spravodlivé by bolo, aby sa to rozpočítalo na všetky," tvrdia viacerí starostovia.
Kučma argumentuje, že takýchto obcí je v dolnom Zemplíne veľmi málo: "Princíp solidarity je vo väčšine regiónu." Rušenie stratových spojov, resp. výška príspevkov je stále otvorená. Zatiaľ nie je jasné, koľko podniku prispeje KSK. S obcami sa ale musí dohodnúť do konca októbra: "Potom návrh posielame KSK na schválenie. Nový poriadok začne platiť od 9. decembra."
Obce by privítali, keby sa všetky spoje zachovali a KSK vykryl všetky straty: "Je to tak napríklad na Orave, tak prečo nie tu?", pýtajú sa starostovia.
Pokiaľ so SAD nenájdu konsenzus, sú pripravení intervenovať u vicepredsedu KSK.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín