HUMENNÉ. Na poslednom mestskom zastupiteľstve sa poslanci postavili proti tomu, aby sa stala miestnou komunikáciou.
Odbremenili mesto
Mierová v minulosti slúžila ako hlavný tranzitný ťah na Sninu a Medzilaborce. Bola cestou I. triedy. Cez Slovenskú správu ciest (SSC) ju spravoval štát. "Preslávila sa" preťaženou premávkou, hlukom, znečistením a dopravnými nehodami so smrteľnými následkami. Nebezpečná bola najmä pre chodcov. Riešením bolo jej preloženie. Známe je ako malý južný obchvat. Aktuálne hlavný, 3 km dlhý tranzit cez Humenné vedie cez Družstevnú a Staničnú. Tie boli dovtedy miestnymi komunikáciami. Investičná výstavba a správa ciest(IVSC) Košice do preložky investovala 140 miliónov korún. Štát vystaval aj okružnú križovatku na Staničnej ulici za 12 miliónov. Opravil miestne cesty na Fidlíkovej a Tolstého ulici cez ne počas prekladania cesty viedla premávka.
Vybudovaním preložky cesta na Mierovej ulici stratila charakter "jednotky." Július Mojžiš z IVSC Košice hovorí, že ju navrhli preklasifikovať medzi cesty 3. triedy. Tie spravuje PSK: "Náklady na údržbu a správu cesty by tak prešli na samosprávny kraj." Jeho zástupcovia s tým ale nesúhlasili. Podľa PSK má Mierová ulica charakter miestnej komunikácie. Podobný názor zdieľa aj SSC. Cesta totiž prechádza intravilánom mesta a je obojstranne zastavaná. "Pri podobných preložkách v Košiciach, Poprade a iných mestách prešli podobné úseky pod mesto," tvrdia cestári.
Začiatkom októbra navrhli mestu Humenné cestu na Mierovej preklasifikovať na miestnu. Výhodou pre mesto by podľa nich bolo aj to, že by tu už bolo možné osadiť retardéry. Na ceste 1. triedy sa to nedalo.
Humenskí poslanci sú ale proti. Poslanec Ivan Hopta (Úsvit) si vysvetlil ponuku SSC ako výzvu "berte a starajte sa." SSC ponúka len vozovku a nie pozemky pod ňou. To sa vraj môže vypomstiť pri majetkovo-právnom vysporiadaní. Podľa Michala Kurťáka (KDH) zase hrozí, že po preklasifikovaní na miestnu komunikáciu by sa nedodržalo povinné zabezpečenie prepojenia ciest 2. a 3. triedy v smere na Ohradziansku dolinu.
"Prístup do Ohradzianskej doliny k cestám 2. triedy by bol zabezpečený z cesty 2. triedy od obce Košarovce, čo podľa zákona postačuje," uviedol Mojžiš.
Poslancom sa to aj tak nepozdáva. Obávajú sa aj zvýšených nákladov na zimnú údržbu Mierovej ulice. Muselo by ich znášať mesto. Andrej Semanco(HZDS) navrhol, aby mesto nesúhlasilo s vyňatím Mierovej zo siete štátnych ciest. Všetci 17 prítomní poslanci boli za.
Dohoda o správcovi cesty na Mierovej ovplyvňuje aj zatriedenie novej preložky. Kým sa neuzavrú zmluvy o budúcej zmluve o prevode vlastníckych vzťahov medzi SSC, PSK a mestom Humenné, nemôžu preložku zaradiť k cestám I. triedy.
Podľa Romana Šplíchala, námestníka IVSC Košice, "nie je momentálne zaradená nikam." Ministerstvo dopravy ju nezaradí, kým nebude vysporiadaná Mierová ulica.
Július Mojžiš pre Korzár uviedol, že cestárom nezostáva iné, ako opäť sa obrátiť na PSK: "Je to teraz jediné možné riešenie." Možné problémy so zimnou údržbou na oboch cestách zabezpečí štát podľa dohody so Správou a údržbou ciest PSK.