MILAN POTOCKÝ, milan.potockykorzar.sk
V obci zúri boj o žiakov
V obci Pavlovce nad Uhom v Michalovskom okrese dochádza k hromadnému odlivu žiakov základnej školy (ZŠ) do špeciálnej pre deti s mentálnym postihnutím. Podľa starostu obce Jozefa Kočana a riaditeľa ZŠ Júliusa Morovského tam mnohé nepatria.
PAVLOVCE NAD UHOM. Poukazujú na to, že neraz ide o žiakov s dobrým prospechom. Podľa ich názoru k presunom dochádza na základe prehovárania rómskych rodičov ľuďmi blízkymi vedeniu špeciálnej školy(ŠŠ). Podozrievajú jej vedenie, že odmenou za to je zaradenie nezamestnaných rodičov do aktivačných prác v areáli školy. Riaditeľ ŠŠ Ján Sabo to odmieta. Tvrdí, že zariadenie navštevujú len hendikepované deti.
Odišlo až 50 detí!
Základnú školu v Pavlovciach nad Uhom navštevuje 550 žiakov. Jej zriaďovateľom je samospráva, v tomto prípade obec. Riaditeľ ZŠ Július Morovský hovorí, že k čiastočnému odlivu žiakov do „špeciálky" dochádzalo aj v minulosti: „Ale nie v takom rozsahu, ako teraz. Tento školský rok je to enormné". Podľa jeho slov odišlo asi 50 detí! Riaditeľ je presvedčený, že odchádzajú aj žiaci, ktorí do školy so špeciálnym režimom nepatria: „Niektorí mali priemer z klasifikovaných predmetov 2,6 alebo 3,3." Za čudné považuje, že odchádzajú nielen žiaci z prvých ročníkov, ale aj zo štvrtého, dokonca aj deti, ktoré mali nastúpiť do školy prvýkrát. Počas zápisov začiatkom roka ich rodičia najskôr prihlásia na klasickú ZŠ: "Bez toho, aby nastúpili, sú ale od septembra hneď zaradení do špeciálnej". Vedenie školy sa o tom dozvedá na poslednú chvíľu - priamo od vedenia špeciálnej školy. O pohovoroch so špeciálnymi pedagógmi či psychológmi základná škola nie je informovaná.
Prehováranie rodičov?
Za presunmi je podľa riaditeľa ZŠ presviedčanie rodičov: „Máme od nich informácie, že ich navštevujú zástupcovia špeciálnej školy a prehovárajú ich, aby ich deti prešli k nim," dodáva Morovský. To, či sú odmenou aktivačné práce, nepotvrdil, ale ani nevylúčil. Navštevovanie domácností a prehováranie však potvrdil starosta Kočan. „Navštevujú rodičov. Matka a sestra pána riaditeľa," tvrdí. Dodáva, že rodičov, ktorí umiestnia deti do špeciálky, následne vedenie zamestnáva na aktivačných prácach. „Riaditeľ rodičov zamestnal na aktivačných prácach. Ide zhruba o 40 ľudí." Automatické zaraďovanie rómskych detí do špeciálnej školy je podľa Morovského nehorázne. „Vzdelávanie rómskych žiakov touto cestou rozhodne nevedie."
Riaditeľ: Je to nezmysel
Špeciálnu školu navštevuje vyše 200 detí. Jej zriaďovateľom je štát - konkrétne košický Krajský školský úrad. Tvrdenia o prehováraní rodičov považuje riaditeľ školy Ján Sabo za nepravdivé. „Je to nezmysel. Ak majú rodičia problémové dieťa, chodia za mnou sami. Deti sú k nám umiestnené na základe rozhodnutia špeciálno-pedagogickej poradne v Košiciach." Popiera, že rodičia zamestnaní na aktivačných prácach v škole, sú tam za odmenu. „Títo ľudia u nás pracujú na základe dohody a zmluvy uzatvorenej s úradom práce. Sú to občania, ktorí spĺňajú podmienky." Podľa Saba je za kritikou starostu snaha o likvidáciu ich školy a získanie objektu.
Kauzu vyšetruje kraj
Zriaďovateľ špeciálnej školy, Krajský školský úrad v Košiciach, vníma situáciu ako veľmi vážnu. „V tejto veci prebieha stále šetrenie. Ešte to nie je uzavreté. Prešetrujeme, či sú tam potvrdenia a posudky od psychológov, vyjadrenia rodičov atď.," vysvetlil prednosta úradu Jozef Vook. Situáciu podľa neho komplikujú vyostrené vzťahy medzi starostom a vedením základnej školy smerom k špeciálnej.
* * *
SPRÁVA AMNESTY INTERNATIONAL
(sita)
Stále segregovaní?
n Diskriminácia v prístupe Rómov k vzdelaniu na Slovensku stále pretrváva. Rómski žiaci "sú umiestňovaní do segregovaných škôl oddelene od majoritnej populácie a mnohokrát sú nesprávne zaraďovaní do špeciálnych tried a špeciálnych škôl v rámci slovenského vzdelávacieho systému". Za najzávažnejšie zistenia výskumu Amnesty International (AI) predstaveného vo včera zverejnenej správe to označil riaditeľ pobočky AI na Slovensku Branislav Tichý.
n Výskumníci AI počas minulého a tohto roka robili výskum v rómskych komunitách po celom Slovensku. Stretávali sa s predstaviteľmi Rómov, vlády, mimovládnych organizácií, úradníkmi z oblasti školstva a ďalšími.
n Najväčšie problémy zistili na východnom Slovensku. V správe "Stále segregovaní, stále v nerovnom postavení: Porušovanie práva na vzdelanie rómskych detí na Slovensku" sa preto zamerali na životné a vzdelávacie podmienky obyvateľov osád z východného Slovenska. Správu okrem Bratislavy zverejnila AI aj v Bruseli.
n AI víta opatrenia, ktoré na riešenie problémov vo vzdelávaní Rómov zaviedla slovenská vláda, ako sú prípravné triedy, zamestnávanie rómskych asistentov učiteľa alebo finančné motivovanie pre väčšinové školy, ktoré integrujú rómske deti. Ani jedno z uvedených opatrení však nie je povinné, upozorňuje.
n "Videli sme tisícku plánov, ale chceme vidieť výsledky," konštatoval na tlačovej besede jeden z členov výskumného tímu organizácie Rubén Barbado. Slovenskej vláde preto AI odporúča, aby "jasne stanovila svoj politický záväzok vyriešiť túto situáciu prostredníctvom jasných a dobre kontrolovateľných cieľov, ktoré majú byť vypracované po diskusii s rómskou komunitou," uviedol ďalej pre médiá Tichý.
n Európsku úniu AI vyzýva, aby finančne a technicky podporila snahy vlády SR na vyriešenie porušovania práva rómskych detí na vzdelanie. Zároveň úniu vyzýva na kontrolu použitia finančných prostriedkov, ktoré Slovensku poskytla na riešenie problémov Rómov.
n AI v správe okrem iného konštatuje, že takmer polovicu rómskych detí umiestnili do špeciálnych škôl alebo tried nesprávne. Rómskym deťom komplikuje prístup k vzdelaniu aj nevyhovujúce bývanie. Približne jedna tretina Rómov na Slovensku totiž žije v osadách, často bez tečúcej vody, elektriny, hygienických zariadení. AI okrem toho upozorňuje, že výsledkom možnosti rodičov vybrať školu, ktorú bude ich dieťa navštevovať, sú v niektorých prípadoch školy s prevažne rómskymi žiakmi.
n Podľa Rubéna sa stretli aj s inými formami segregácie rómskych žiakov. Napríklad na niektorých školách majú rómske triedy prestávky a obedy v inom čase, ako triedy s nerómskymi žiakmi. Na prevažne rómskych školách často vyučujú menej kvalifikovaní učitelia a tieto školy bývajú horšie vybavené, konštatoval.
n Ešte pred zverejnením správy sa predstavitelia AI stretli so splnomocnenkyňou vlády pre rómske komunity Aninou Botošovou, s predstaviteľmi úradu vicepremiéra pre ľudské práva a menšiny Dušana Čaploviča a ďalšími. Napriek opakovaným žiadostiam sa im nepodarilo stretnúť s predstaviteľmi ministerstva školstva. "Úrady tieto naše zistenia považujú za nedostatočne objektívne, s čím nemôžeme súhlasiť," povedal Tichý. AI chce s nimi spolupracovať a dosiahnuť, aby sa odporúčania uvedené v správe dostali do praxe.
n Podľa AI žije na Slovensku približne pol milióna Rómov, väčšinou na východe a juhu krajiny. Rómovia, ktorí sa však zväčša k svojej národnosti nehlásia, tak tvoria druhú najväčšiu národnostnú menšinu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín