Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky

Preťažené kamióny majú "červenú"

LÝDIA VEREŠČAKOVÁ, lydia.verescakovakorzar.skKvôli preťaženým kamiónom sa rapídne znížila priepustnosť slovenskoukrajinskej hranice vo Vyšnom

LÝDIA VEREŠČAKOVÁ, lydia.verescakovakorzar.sk

Kvôli preťaženým kamiónom sa rapídne znížila priepustnosť slovenskoukrajinskej hranice vo Vyšnom Nemeckom. Informovala o tom hovorkyňa Colného úradu v Michalovciach Klára Baloghová.

VYŠNÉ NEMECKÉ/ MICHALOVCE. Hovorkyňa povedala, že situácia sa zdramatizovala po spustení nového terminálu na ukrajinskej strane minulú sobotu. Kvôli komplikáciám sa vo štvrtok konalo mimoriadne stretnutie zástupcov colných a pasových orgánov oboch krajín s dopravnou firmou SMAP, riadenou vládou Ukrajiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Každý tretí prešvihne limit

Baloghová uviedla, že priepustnosť hranice bola kvôli výstavbe terminálu pre nákladnú dopravu znížená: "Po spustení sa očakávalo, že vybavovanie bude plynulejšie a rýchlejšie. Stal sa opak. Ukrajinci totiž každý kamión vážia. Trvajú na striktnom dodržiavaní limitu." Tie, ktoré ho prekročia, musia ich vodiči odstaviť v colnom priestore, kým nevybavia a nezaplatia sankcie. Baloghová uviedla, že povolený váhový limit je na Ukrajine 10,2 tony na jednu nápravu. "Platil aj predtým, keďže sa však kamióny nevážili, nedalo sa to dôsledne skontrolovať." Na novom termináli sú váhy súčasťou prechodu a nedajú sa obísť. Váženie musí absolvovať každý. Podľa týždennej štatistiky limit prekročí každý tretí!

Skryť Vypnúť reklamu

Čo kamionistov čaká...

Toho, kto prešvihne limit, čaká zdĺhavá vybavovacia tortúra. Dopravná spoločnosť SMAP, ktorú kontroluje štát, musí údaje o prekročení limitu poslať na ministerstvo do Kyjeva. To každému kamiónu určí individuálnu výšku pokuty a vydá povolenia, aby mohol vstúpiť na územie Ukrajiny. "Všetky údaje potom posiela naspäť spoločnosti SMAP. Toto sa opakuje pri každom kamióne - hranicu vodič opustí až po zaplatení pokuty. A to spôsobuje zníženie priepustnosti hranice," dodáva Baloghová.

Vybavenie sa natiahlo na 30 hodín!

Kým pred 14. júnom, kedy spustili terminál, za jednu dvanásťhodinovú zmenu colníci vybavili 70 až 110 kamiónov, potom to bolo už len 60-70: "Ukrajinci bez váženia a zaplatenia sankcie kamióny na ukrajinské cesty jednoducho nepustia." Kým aktuálne sa čakacie doby pre osobnú dopravu pohybujú okolo 120 minút, pre nákladnú dopravu je to 1 800 minút (30 hodín)! Kvôli patovej situácii sa colné orgány oboch krajín a zástupcovia SMAP vo štvrtok stretli. "SMAP deklaroval, že v spolupráci s ministerstvom vnútra nájdu spôsob na urýchlenie vybavovania povolení a sankcií."

Skryť Vypnúť reklamu

Baloghová zistila, že paradoxne najčastejšie váhový limit prekračujú ukrajinské kamióny! Slovenskí colníci údajne situáciu analyzovali, aby zistili, či chyba nie je na ich strane: "Nie je. Zistili sme, že oproti rovnakému obdobiu minulého roka sme vybavili takmer dvojnásobok kamiónov denne. Vlani to bolo asi 87, tento rok až do 150. Na druhej strane ale prudko vzrástol počet vybavovaných medziročne až o 70 percent."

* * *

Čo odporúčajú colníci

n Baloghová hovorí, že kamionisti by sa v prvom rade mali sústrediť na to, aby ich auto nebolo preťažené a vmestilo sa do váhového limitu, požadovaného Ukrajinou: "Ak sú už na ceste a nemôžu sa vrátiť, proces môžu urýchliť aspoň tým, že si pripravia pokutu v hrivnách. Výška ani kľúč na urýchlenie úradného vybavovania nie je známy. Vieme len, že výška pokuty sa odvíja od dĺžky cesty, ktorú ma ešte kamión absolvovať na Ukrajine do cieľa." Povedala, že efekt rokovaní medzi oboma stranami sa prejavil už včera: "Už bolo cítiť nárast vybavených kamiónov na 80-90. V piatok dopoludnia vybavili približne 40 kamiónov."

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  2. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  3. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  4. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  5. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  8. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 522
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 4 994
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 381
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 353
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 308
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 185
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 178
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 405
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 395
  10. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 1 998
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár počas tlačovej konferencie Sme rodina.

Bratislava sa ako jediná priblíži k 70-percentnej zaočkovanosti.


14 h
Plavkyňa Tatjana Schoenmakerová dosiahla na OH v Tokiu 2020 svetový rekord.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Najmä hrude odhaľujú muži politici na celom svete.


a 1 ďalší 7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop