platných zákonov sa vo vojenských lesoch, ktorými vedie, nesmú túlať ani turisti a hubári. Stret záujmov v tejto lokalite vyrieši len zmena zákona.
PORÚBKA/VINNÉ. Začiatkom letnej turistickej sezóny odštartovali aj adrenalínové jazdy vodičov skratkou na Vinné a Šíravu od Porúbky cez Vihorlatské vrchy. Mnohých, aj napriek prejazdu popri značke zákaz vjazdu, na ceste zabrzdili kontroly a naštvali pokuty.
Verejnosť ňou nesmie, ale aj tak chodí
Podľa slov generálneho riaditeľa Vojenských lesov a majetkov (VLM SR) Štefana Drozda je lesná cesta Porúbka-Vinné účelová a neverejná. VLM SR, ako aj súkromným vlastníkom lesa slúži na ťažbu dreva a lesohospodárske práce. Povolenie na prejazd dostávajú len na tento účel. Je dlhá viac ako 7 kilometrov, široká len 4 metre a jej pozdĺžny spád je od 8 do 55 %0. Nemá parametre cesty 3. triedy. V oboch smeroch platí dopravná značka "B1" - zákaz vjazdu všetkých vozidiel. Pozemok pod cestou je v správe VLM SR, o. z., Kamenica nad Cirochou. Väčšinu pozemkov pri ceste vlastnia urbariáty, cirkev a súkromní majitelia. Menší úsek prechádza Vojenským obvodom (VO) Valaškovce. Podľa slov prednostu Obvodného úradu VO Valaškovce Jána Maguru je závora na ceste nezamknutá kvôli prístupu urbárnikov a majiteľov pozemkov. To nahráva šoférom z oboch strán Vihorlatu. Skratku uprednostňujú pred "legálnou" cestou cez Staré alebo Nacinu Ves a Michalovce. Argumentujú ušetrenými kilometrami a časom. O riziku chce počuť málokto.
Rizík je viac ako dosť
Riaditeľ dopravného inšpektorátu v Humennom Miroslav Stupák hovorí, že štátna a vojenská polícia úseku venuje v tomto období zvýšenú pozornosť. Porušením zákazu vjazdu pokutujú vodičov do výšky 2-tisíc korún. V hre je okrem dodržiavania zákonov aj obava o ich bezpečnosť. Skúsenosti už majú: "Šofér z Vinného, ktorý na ceste nemal čo hľadať, si po nehode počas ťažby dreva uplatňoval u VLM SR vyplatenie škody," uviedol Magura. Zdôraznil, že bezvýsledne. Stupák dodáva, že kontrolami obmedzujú aj možné riziká v členitom teréne. Na úzkej ceste hrozia strety áut, neočakávané vstupy chodcov, cyklistov, lesných mechanizmov a zvierat. Tvrdí, že reakcie vodičov sa rôznia. Jedni si priznajú, že porušili zákon. Iní reagujú podráždene, nepovažujú to za porušenie zákona, poukazujú na to, že cesta je kratšia, a že po nej jazdí mnoho ďalších vozidiel. Magura potvrdil, že hubárov či peších turistov riešia priestupkové komisie Obvodných úradov.
Komplikácie a financie kraje odrádzajú
Košický a Prešovský samosprávny kraj(KSK, PSK) viedli so správcom cesty spoločné rokovania. Naposledy vlani v júli. Drozd a Magura zhodne tvrdia, že sú prístupní zmene režimu jej využívania. Vedia si predstaviť, že po rozšírení by ju mohli využívať súbežne VLM a verejnosť. Hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková informovala, že v nezáväznej časti územnoplánovacej dokumentácie PSK sa cesta v súčasnosti navrhuje na turistické využitie: "Nie na zaradenie medzi cesty 3. triedy. V súvislosti s prípadnou realizáciou projektu Vtáčie údolie bude prehodnotený jej význam." PSK v tejto veci ďalej nevyvíjal iniciatívu. Sprejazdnenie cesty si pod svoju osobnú gesciu vzal podpredseda KSK Emil Ďurovčík. Hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková uviedla, že o využívaní cesty uvažujú predovšetkým v súvislosti s rozvojom cestovného ruchu: "Na Zemplínsku šíravu by mohla pritiahnuť viac návštevníkov z Prešovského kraja. Turistom by sa zlepšil prístup aj opačným smerom k lyžiarskym strediskám na severných svahoch Vihorlatu." Po opakovaných rokovaniach skonštatovali, že sprístupnenie cesty by si vyžiadalo rozsiahle investície: "Cesta by sa musela rozšíriť na 7,5 metra. S tým by súviseli aj zásahy do prírody. Bez vyriešenia vlastníckych vzťahov to nie je možné. Kto by do opravy investoval, nie je jasné."
Očakávajte závoru
Ján Magura potvrdil, že rokovania o prístupe verejnosti do lesov Vihorlatu sú stále aktuálne. Zábranou vstupu je ale zákon o vojenských obvodoch a § 30 zákona o lesoch. Podľa neho sú vojenské lesy neverejné, resp. pre verejnosť neprístupné. Poslednou šancou na zmenu situácie je zmena zákona. Tú musia iniciovať zákonodarci. Zmene musí predchdchádzať poslanecký prieskum. Ten by mal preukázať alebo vylúčiť potrebu zmeny zákona. Ak by k zmene došlo, zmenšilo by sa územie vojenského obvodu a upravili jeho hranice. Cesta by sa z neho už potom dala vyňať. Dovtedy sa VLM SR rozhodli konať. "Osadenú závoru zamknú. Kľúč budú mať len vlastníci pozemkov a urbárnici," avizuje Magura. Pripúšťa, že riešenie je možno pritvrdé, ale zároveň jediné, ktoré zabezpečí dodržiavanie zákona.
ANNA KORNAJOVÁ
*** RÁMEC
Do rámčeka: Čo s pešou turistikou na Vihorlat?
Minulý štvrtok prebehlo na OÚ VO Valaškovce v Kamenici nad Cirochou stretnutie ohľadom prechodom turistov cez VO na Vihorlat. "Ministra obrany oslovilo Regionálne zduženie turizmu Zemplín," uviedol Ján Magura. Podľa jeho slov chodiť turisti na Vihorlat chcú, chápu však, že platná legislatíva sa porušiť nedá. Na vrchol, ktorý je v 5.stupni ochrany prírody, sa tak nedostanú. Dvomi aktuálnymi turistickými chodníkmi z Remetských Hámrov a z Poruby pod Vihorlatom vyjdú len na Poľanu. Starý turistický chodník z Jovsy je pre nich uzatvorený. Pred septembrom 2005, keď vstúpil do platnosti zákon o lesoch, samotný zákon o vojenských obvodoch dovoľoval vydávanie povolení na individuálnu rekreáciu a zber lesných plodín. Nový zákon o lesoch to nepripúšťa. Turisti a miestne samosprávy teda musia priamo osloviť zákonodarcov. "Na základe poslaneckého prieskumu by sa prijali závery, či je toto územie s rozlohou 12-tisíc hektárov potrebné na obranu alebo sa niečo vypustí pre turizmus," uviedol Magura. Keďže lesy nie sú verejné, povolenie na vstup dostanú aj naďalej len ľudia, ktorých výkon povolania je na území VO, obvodné úrady a orgány štátnej správy a firmy, ktoré pracujú v prospech VLM SR a Ministerstva obrany.
Autor: kor
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín