nové výsledky.
TREBIŠOV. Vedenie mesta chce o nich ľudí informovať na verejnom zhromaždení. To sa koná dnes podvečer.
Izolovaní od mesta
Asi 1 200 Trebišovčanov, ktorí žijú v štvrti, oddelenej železničnou traťou od zvyšku mesta, má už roky obmedzené možnosti. Cez koľajnice neexistuje legálny priechod. Nezostáva im iné, ako obísť to cez nadjazd ponad trať alebo výpadovkou okolo mesta. V oboch prípadoch to znamená poriadnu obchádzku. Nadjazd pre peších nie je ideálny, ani po rekonštrukcii chodník nie je oplotený. Kedysi ľudia používali podchod za stanicou. Dnes je nefunkčný, zaplavila ho voda. Väčšina ľudí izolovanej štvrte to rieši svojsky - nelegálnym prechádzaním cez koľajište. Najčastejšie pod nadjazdom. Dokazuje to vychodený chodník. Železničná polícia si tu na previnilcov môže kedykoľvek počkať. Neprerobí. Skôr naopak. Nejeden obyvateľ izolovanej štvrte na to už doplatil. Každý prechod je za minimálne 200 korún. Za necelých 20 minút sme tu aj my narátali 10 ľudí. Peši aj na bicykloch. A všetci sú naštvaní.
Ani z voza, ani na voz
Prednosta a hovorca mestského úradu Rastislav Petrovič povedal, že v izolovanej štvrti je 278 domácností. Väčšinou v rodinných domoch, resp. šiestich bytovkách v blízkosti kasární. Priznal, že tunajší ľudia už mestu adresovali niekoľko petícií: "Na každej bolo asi 500-600 podpisov. Iniciovali sme rokovania so Železnicami SR."
Vysvetlil, že mesto sa vec v spolupráci so železničiarmi snažilo riešiť. Dalo rôzne návrhy. Prvou alternatívou bol úrovňový priechod, ten ale neumožňuje legislatíva ani normy. Druhou boli výťahy, o ktorých hovorili ľudia. Sám primátor ešte vlani v máji pripustil, že toto riešenie nie je vhodné. Treťou bolo predĺženie podchodu k vlakovým perónom stanice až po izolovanú štvrť. Dalo by sa to spojiť s prebiehajúcou rekonštrukciou stanice. Mesto bolo ochotné sa na investícii podieľať.
Petrovič potvrdil, že aj to sa ukázalo ako nepriechodné: "Počas rokovaní s vedením ŽSR sme zistili, že nie je možné, aby tým istým podchodom prechádzali cestujúci aj široká verejnosť. Podchod pre verejnosť by sa musel začínať na inom mieste a jeho vybudovanie až na opačnú stranu by muselo platiť mesto. Je to finančne veľmi náročné, táto možnosť padla."
Bude verejné zhromaždenie
Podľa prednostu mesto so ŽSR priebežne rokuje: "Aktuálne je najpriechodnejšou možnosťou predsa len vybudovanie normovaného priechodu pre chodcov so svetelnou signalizáciou cez koľajište. O mieste, ktorým by mal viesť, rozhodnú ŽSR. Na investícii sa chce podieľať aj mesto. Má sa to doriešiť do konca roka, aby sme to mohli zahrnúť do rozpočtu na rok 2009."
Želenice SR rokovania potvrdili. Hovorkyňa Martina Pavlíková uviedla, že posledné bolo začiatkom júla: "Obe strany sa dohodli, že popod železničný nadjazd sa vybuduje prechod pre chodcov s mechanickým (rampy) aj svetelný zabezpečovacím zíriadenim. V súčasnosti sa začína pracovať na projekte." Predbežným termínom výstavby prechodu je podľa Pavlíkovej budúc rok.
O výsledkoch rokovaní chce mesto informovať obyvateľov izolovanej štvrte na verejnom zhromaždení. To sa koná dnes o pol piatej v budove Veterinárnej a potravinovej správy na Bottovej ulici. Podľa Petroviča bude informatívne: "Tiež chceme zistiť názory ľudí a tlmočiť ich počas rokovaní."
NÁZORY
Obchádzka alebo porušenie zákona?
"A čo nám zostáva? Všetky vedenia mesta sľubovali riešenia, ale nikto nič neurobil. Už sa to ťahá 20 rokov. Aj súčasný primátor si to dal do volebného programu. Vymyslel výťahy z nadjazdu. Pekné, akurát to bolo len sci-fi. Robia si z nás dobrý deň mesto aj železnice," uľavil si 38-ročný Marián, ktorého sme "prichytili" ako si to šinie cez koľaje.
Väčšina ostatných hromžila na mesto. Cítia sa oproti ostatným Trebišovčanom diskriminovaní. Nejeden už na to doplatil pokutou. Majú pocit, že mesto na nich kašle.
Mnohí sú už unavení: "Spísali sme aj petície a nikdy sa nič nevyriešilo. Zvykli sme si. Buď musíme chodiť naokolo alebo porušovať zákon."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín