hraničnom priechode Vyšné Nemecké pribudli pre kamióny nové jazdné pruhy, odstavné parkovisko, bezpečnostné systémy na zistenie radiácie a odhaľovanie nelegálnych migrantov.
VYŠNÉ NEMECKÉ. Rekonštrukcia colného pracoviska kamiónovej dopravy prebiehala za plnej prevádzky a trvala päť mesiacov. Náklady dosiahli takmer 50 miliónov korún. Na pracovisku sú kamióny podrobené váženiu náprav na novom technickom zariadení a kontrole systémom Ralen, ktorý odhalí človeka ukrytého v nákladnom priestore kamióna. "Po tejto kontrole je stopercentná istota, že nedochádza k preprave nelegálnych migrantov," vysvetlil riaditeľ Colného úradu v Michalovciach Ladislav Brada.
Namiesto jedného jazdného pruhu vybudovali v hraničnom priestore tri. Dva jazdné pruhy umožňujú colníkom kontrolovať pri vstupe na územie Slovenska a Európskej únie naraz dve autá. Tretí pruh je určený na prejazd kamiónov s nadrozmerným nákladom.
Prejazd cez hranicu sa zrýchli
Takmer 75 percent kamiónov, ktoré smerujú na Slovensko z Ukrajiny, sú naložené nákladom, zvyšok sú prázdne. Pravý jazdný pruh bude slúžiť na samostatné a rýchlejšie vybavenie prázdnych kamiónov. Dopravnú situáciu na hranici značne urýchli aj prevádzka tretieho jazdného pruhu na vstupe. "Boli značné problémy na vstupe nadrozmerného nákladu. Museli sme ho presmerovať mimo objekt, po vratnej komunikácii mimo skenovacieho zariadenia. Teraz tento tretí jazdný pruh bude slúžiť už pre autá, ktoré sú po fyzickej kontrole a po vykonaní skenovacieho zariadenia. Už sa len ukončí colná kontrola a odchádzajú z tohto priestoru preč," vysvetlil Brada. V prevádzke je aj záchytné parkovisko s kapacitou päť kamiónov. "Je to dostatočná kapacita, aby sme vedeli odstaviť kamióny, ktoré majú z určitých dôvodov nejaký problém či z pohľadu pasovej, colnej, veterinárnej, alebo fytokontroly," dodal riaditeľ colného úradu.
Vybavia viac kamiónov
Za necelé dva roky vzrástol počet kamiónov, ktoré prechádzajú cez Vyšné Nemecké až o 81 percent. "Je to dosť veľký nápor a výsledkom toho sú aj čakacie doby. Nemôžeme vylúčiť, že na tomto hraničnom priechode nebudú, ale sú tu vytvorené podmienky, aby čakacie doby boli maximálne eliminované a boli prijateľné z pohľadu prepravcov," vysvetlil Brada. V priebehu 12 hodín by mali na novom pracovisku vybaviť 150 kamiónov. Vlani vybavili priemerne za 12 hodín len okolo 70 až 80 kamiónov. "Vplyv na výkonnosť má aj otvorenie terminálu na ukrajinskej strane. Myslím, že po otvorení aj našej časti nákladnej dopravy tie čakacie doby by ozaj mali klesnúť," uzavrel colný riaditeľ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín