Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Výstavba južného obchvatu Humenného

ANNA KORNAJOVÁ, anna.kornajovakorzar.skDva z troch navrhnutých variantov plánovanej výstavby preložky cesty I/74 Humenné-Brekov rátajú s trasou,

ANNA KORNAJOVÁ, anna.kornajovakorzar.sk

Dva z troch navrhnutých variantov plánovanej výstavby preložky cesty I/74 Humenné-Brekov rátajú s trasou, ktorá by viedla v blízkosti rodinných domov na Jasenovskej ulici v Humennom a nových domov na sídlisku Pod Sokolejom. Niektorých majiteľov domov to znepokojilo, zhoršili by sa vraj ich životné podmienky. Obec Jasenov by prišla o pozemky na výstavbu bytov, hoci kvôli plánovanému obchvatu je v Humennom v dotknutých lokalitách stavebný uzáver.

HUMENNÉ. Korzár oslovili obyvatelia rodinných domov na Jasenovskej ulici v Humennom. Sú nespokojní s návrhmi projektantov. Tí vypracovali tri varianty budúcej preložky cesty. Podľa dvoch z nich by im frčali autá rovno pred domami.

Skryť Vypnúť reklamu

Znepokojení

Čitatelia nás požiadali, aby sme ich mená nezverejnili. Priznávajú, že ich šokovalo, keď z projektovej dokumentácie vyčítali, že podľa variantu B a C by nová cesta mohla viesť od futbalového ihriska v Jasenove popri domoch na Jasenovskej, smerom na sídlisko Pod Sokolejom. "Je to len niekoľko metrov od našich domov. Mala by viesť aj tesne za novou rodinnou výstavbou na sídlisku Pod Sokolejom. Tesne pod lesom. Ak by o tom ľudia vedeli, tak by si tam pred rokmi pozemky nekúpili. Svoje domy len teraz dostavali. My by sme mali mať pred domom akýsi nadjazd," vyrozumeli nás. Sú za to, aby sa cesta budovala podľa variantu A.

Návrhy

Podľa informácií na internete by mal obchvat začínať severne od Strážskeho pri železničnom nadjazde. Podľa variantu A by sa tu mal vybudovať most a cesta by mala pokračovať súbežne so železničnou traťou k poľnohospodárskemu družstvu a futbalovému ihrisku v Brekove. Odtiaľ ku križovatke v Humennom, kde by sa dalo odbočiť do Závadky a Vranova nad Topľou. Cesta by potom smerovala k čističke odpadových vôd a premostila by Laborec. Po jeho ľavom brehu pri priemyselnej zóne by smerovala ku križovatke Jasenovská-Sninská. Tu by podľa plánov mala vyrásť okružná križovatka a cesta by pokračovala smerom na Krámovú, kde by sa napojila na existujúcu hlavnú cestu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa variantov B a C by zmeny nastali za mostom cez Laborec. Cesta by viedla na križovatku, z ktorej by sa dalo odbočiť do Jasenova a k futbalovému ihrisku. Pokračovala by medzi Jasenovom a domami na Jasenovskej ulici k sídlisku Pod Sokolejom. Existujúcu cestu do obce by premostili a autá by v smere na Ptičie alebo Sninu prechádzali popod les za rodinnými novostavbami. Obišla by križovatku Jasenovská Sninská a končila by zhruba v rovnakom mieste ako podľa variantu A.

Jasenov tiež nesúhlasí s variantmi B a C

Jozef Čurilla, starosta obce Jasenov, pre Korzár uviedol, že obecné zastupiteľstvo varianty B a C jednomyseľne zamietlo. Obáva sa o budúcnosť futbalového ihriska. Rovnako by obec prišla o pozemky na individuálnu bytovú výstavbu. "Zamietnutý variant by veľmi negatívne vplýval na urbanizmus celej obce a priľahlého územia. Okrem obrábania poľnohospodárskej pôdy je využívané aj na turistiku," zhodli sa poslanci. Podľa nich variant A menej zaťaží životné prostredie a rozumnejšie vyrieši dopravnú situáciu nielen Jasenova, ale aj na sídlisku Pod Sokolejm - hlavne v dopravných špičkách.

Skryť Vypnúť reklamu

Humenné je takisto za variant A

Navrhovaná trasa podľa variantu A je v súlade s územnými plánmi Prešovského samosprávneho kraja a mesta Humenné. Marián Šalata, vedúci oddelenia výstavby a územného plánu mestského úradu v Humennom, sa na spoločnom verejnom prerokovaní správy o hodnotení vplyvov obchvatu na životné prostredie vyjadril: "Obchvat je strategickým záujmom mesta pre jeho ďalší rozvoj." V správe sa okrem iného uvádza, že variant C odporúčajú spracovatelia ako optimálny. Podľa mesta by však zhoršil životné prostredie v existujúcej a navrhovanej zástavbe rodinných domov vo viacerých lokalitách - Mlynisko, Jasenovská ulica, sídlisko Pod Sokolejom atď. Zhruba 3 km z navrhovanej preložky by podľa tohto variantu viedli v blízkosti rodinných domov. Primátor Vladimír Kostilník uviedol: "Mesto sa priklonilo k variantu A." Okrem iného by si nevyžiadal zmenu územného plánu mesta. "Navyše, už dávno je v plánovaných lokalitách stavebný uzáver na výstavbu." Hovorkyňa Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová informovala, že v súčasnosti prebieha proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie. V záverečnom stanovisku, ktoré vypracuje ministerstvo životného prostredia, bude vybratý variant, ktorý sa bude realizovať," povedala. Dodala, že potom nasleduje verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebného zámeru a dokumentácie pre územné rozhodnutie.

* * *

ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE

O preložke I/74

n Začiatok výstavby je naplánovaný na rok 2010. Ukončiť by ju chceli na jeseň 2014, motoristom by slúžila od jari 2015.

n Trasa podľa variantu A by merala 10,316 km a stála by zhruba 1 miliardu 753 miliónov korún.

n Variant B by meral 10,390 km a stál by zhruba 1 miliardu 513 miliónov korún.

n Preložka podľa variantu C by merala 10,470 km a stála by 1 miliardu 595 miliónov korún.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 647
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 778
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 862
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 259
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 893
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 488
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 014
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 847
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 199
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 012
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na veľké testovanie chýbajú zdravotníci

Celoštátne testovať bez toho, aby štát prikázal pracovnú povinnosť, je risk

Ilustračné foto
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Koronavírus na Slovensku: Nitrianska nemocnica má už 115 nakazených zamestnancov (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Ilustračná fotografia.
Monika Jankovská v rukách polície.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop