ANNA KORNAJOVÁ, anna.kornajovakorzar.sk
Dva z troch navrhnutých variantov plánovanej výstavby preložky cesty I/74 Humenné-Brekov rátajú s trasou, ktorá by viedla v blízkosti rodinných domov na Jasenovskej ulici v Humennom a nových domov na sídlisku Pod Sokolejom. Niektorých majiteľov domov to znepokojilo, zhoršili by sa vraj ich životné podmienky. Obec Jasenov by prišla o pozemky na výstavbu bytov, hoci kvôli plánovanému obchvatu je v Humennom v dotknutých lokalitách stavebný uzáver.
HUMENNÉ. Korzár oslovili obyvatelia rodinných domov na Jasenovskej ulici v Humennom. Sú nespokojní s návrhmi projektantov. Tí vypracovali tri varianty budúcej preložky cesty. Podľa dvoch z nich by im frčali autá rovno pred domami.
Znepokojení
Čitatelia nás požiadali, aby sme ich mená nezverejnili. Priznávajú, že ich šokovalo, keď z projektovej dokumentácie vyčítali, že podľa variantu B a C by nová cesta mohla viesť od futbalového ihriska v Jasenove popri domoch na Jasenovskej, smerom na sídlisko Pod Sokolejom. "Je to len niekoľko metrov od našich domov. Mala by viesť aj tesne za novou rodinnou výstavbou na sídlisku Pod Sokolejom. Tesne pod lesom. Ak by o tom ľudia vedeli, tak by si tam pred rokmi pozemky nekúpili. Svoje domy len teraz dostavali. My by sme mali mať pred domom akýsi nadjazd," vyrozumeli nás. Sú za to, aby sa cesta budovala podľa variantu A.
Návrhy
Podľa informácií na internete by mal obchvat začínať severne od Strážskeho pri železničnom nadjazde. Podľa variantu A by sa tu mal vybudovať most a cesta by mala pokračovať súbežne so železničnou traťou k poľnohospodárskemu družstvu a futbalovému ihrisku v Brekove. Odtiaľ ku križovatke v Humennom, kde by sa dalo odbočiť do Závadky a Vranova nad Topľou. Cesta by potom smerovala k čističke odpadových vôd a premostila by Laborec. Po jeho ľavom brehu pri priemyselnej zóne by smerovala ku križovatke Jasenovská-Sninská. Tu by podľa plánov mala vyrásť okružná križovatka a cesta by pokračovala smerom na Krámovú, kde by sa napojila na existujúcu hlavnú cestu.
Podľa variantov B a C by zmeny nastali za mostom cez Laborec. Cesta by viedla na križovatku, z ktorej by sa dalo odbočiť do Jasenova a k futbalovému ihrisku. Pokračovala by medzi Jasenovom a domami na Jasenovskej ulici k sídlisku Pod Sokolejom. Existujúcu cestu do obce by premostili a autá by v smere na Ptičie alebo Sninu prechádzali popod les za rodinnými novostavbami. Obišla by križovatku Jasenovská Sninská a končila by zhruba v rovnakom mieste ako podľa variantu A.
Jasenov tiež nesúhlasí s variantmi B a C
Jozef Čurilla, starosta obce Jasenov, pre Korzár uviedol, že obecné zastupiteľstvo varianty B a C jednomyseľne zamietlo. Obáva sa o budúcnosť futbalového ihriska. Rovnako by obec prišla o pozemky na individuálnu bytovú výstavbu. "Zamietnutý variant by veľmi negatívne vplýval na urbanizmus celej obce a priľahlého územia. Okrem obrábania poľnohospodárskej pôdy je využívané aj na turistiku," zhodli sa poslanci. Podľa nich variant A menej zaťaží životné prostredie a rozumnejšie vyrieši dopravnú situáciu nielen Jasenova, ale aj na sídlisku Pod Sokolejm - hlavne v dopravných špičkách.
Humenné je takisto za variant A
Navrhovaná trasa podľa variantu A je v súlade s územnými plánmi Prešovského samosprávneho kraja a mesta Humenné. Marián Šalata, vedúci oddelenia výstavby a územného plánu mestského úradu v Humennom, sa na spoločnom verejnom prerokovaní správy o hodnotení vplyvov obchvatu na životné prostredie vyjadril: "Obchvat je strategickým záujmom mesta pre jeho ďalší rozvoj." V správe sa okrem iného uvádza, že variant C odporúčajú spracovatelia ako optimálny. Podľa mesta by však zhoršil životné prostredie v existujúcej a navrhovanej zástavbe rodinných domov vo viacerých lokalitách - Mlynisko, Jasenovská ulica, sídlisko Pod Sokolejom atď. Zhruba 3 km z navrhovanej preložky by podľa tohto variantu viedli v blízkosti rodinných domov. Primátor Vladimír Kostilník uviedol: "Mesto sa priklonilo k variantu A." Okrem iného by si nevyžiadal zmenu územného plánu mesta. "Navyše, už dávno je v plánovaných lokalitách stavebný uzáver na výstavbu." Hovorkyňa Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová informovala, že v súčasnosti prebieha proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie. V záverečnom stanovisku, ktoré vypracuje ministerstvo životného prostredia, bude vybratý variant, ktorý sa bude realizovať," povedala. Dodala, že potom nasleduje verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebného zámeru a dokumentácie pre územné rozhodnutie.
* * *
ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE
O preložke I/74
n Začiatok výstavby je naplánovaný na rok 2010. Ukončiť by ju chceli na jeseň 2014, motoristom by slúžila od jari 2015.
n Trasa podľa variantu A by merala 10,316 km a stála by zhruba 1 miliardu 753 miliónov korún.
n Variant B by meral 10,390 km a stál by zhruba 1 miliardu 513 miliónov korún.
n Preložka podľa variantu C by merala 10,470 km a stála by 1 miliardu 595 miliónov korún.
Autor: sdk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín