aj cestujúcich. To všetko očakáva Colná správa SR od rekonštrukcie hraničného priechodu v Ubli.
UBĽA. Po trojmesačnej uzávierke ho včera odovzdali pre cestujúcich. Prvým, kto prekročil hranicu, bol honorárny konzul Holandského kráľovstva na Slovensku Matúš Murajda. Vracal zo služobnej cesty na Ukrajine.
Generálka na dvakrát
Riaditeľka Colnej správy SR Eleonóra Kročanová počas otvorenia pripomenula, že priechod Ubľa - Malyj Bereznyj v roku 1995 otvorili ako dočasný. Potreba modernizácie sa ukázala najmä po našom vstupe do EÚ a pred vstupom Slovenska do schengenského systému. Prvé rekonštrukčné práce sa tu začali vlani v júni. Počas troch mesiacov tu vybudovali kontrolnú halu a modernizovali dopravnú infraštruktúru. Pribudli nové jazdné pruhy pre autá aj chodník pre peších. Počas rekonštrukcie vybudovali murovanú administratívnu budovu, kde pribudli nové sociálne zariadenia, zasadacia miestnosť, kuchynky, šatne a zázemie pre colníkov. Pribudli nové murované vybavovacie objekty s hygienickými zariadeniami pre motorizovaných aj peších cestujúcich, rozšírili prestrešenie vybavovacieho areálu. Stavba tiež doriešila infraštruktúru celého areálu, spevnené plochy či inžinierske siete a bezpečnostný systém. Tieto úpravy stáli asi 45 miliónov korún, financie vyčlenili zo štátneho rozpočtu.
Vybavenie na jedno zastavenie
Podľa riaditeľa Colného úradu Michalovce Ladislava Bradu znovuotvorenie Uble odľahčí Vyšné Nemecké, ktoré kvôli trojmesačnej uzávierke Uble zaznamenalo poriadny nával. Od vynovenia priechodu očakáva zvýšenie komfortu colníkov aj cestujúcich, zjednodušenie a urýchlenie vybavovania. Proces bude fungovať na tzv. jedno zastavenie, teda, že colník bude cestujúceho vybavovať v súčinnosti s hraničnou políciou. Podľa Bradu vynovené administratívne priestory umožnia „odkloniť" časovo náročnejšie úkony práve do administratívnej budovy, čím sa odľahčí colný priestor. Celkovo v Ubli pracuje 45 colníkov v 4-zmennej prevádzke, lebo priechod funguje v nepretržitom režime. Môžu ho využívať peší cestujúci, autá aj autobusy. Jediné obmedzenie je pre nákladné autá, vybavia tu len tie do 3,5 tony.
Chýba len kamerový systém
Brada dodal, že priechodu ku kompletnosti chýba už len monitorovací kamerový systém, ktorý by umožnil kontrolu zamestnancov aj cestujúcich. Podľa neho je to nielen prevencia, ale aj priama páka na boj proti korupcii a pokusom o pašovanie. Záznamy z neho môžu pomôcť aj pri vybavovaní sťažností cestujúcich. Termín jeho zavedenie nevedel upresniť, povedal len, že by to stálo asi 2 milióny korún.
---- OPATRENIA ---
Cigaretové obmedzenie odľahčilo hranicu
Brada povedal, že nové obmedzenia na dovoz tovaru z Ukrajiny, ktoré začali platiť od 1. decembra, podstatne odľahčilo hraničné priechody.
Z Ukrajiny možno legálne preniesť len dve krabičky cigariet namiesto doterajšieho kartóna: „Veľké Slemence, ktoré slúžia len pre peších, predtým prekročilo asi 900 cestujúcich denne, teraz je to len asi 250." Pokles podľa neho nastal aj vo Vyšnom Nemeckom, ale presné čísla nevedel uviesť.
Cigaretová turistika bola pre mnohých Slovákov hlavným motívom na cestovanie na Ukrajinu, najviac cigariet prenášali peší. „Zo 103 883 peších cestujúcich na Ubli viac ako 102-tisíc vypisovalo colné deklarácie na cigarety. U áut je to podstatne menej, zo 133 188 áut, cigarety oficiálne prenášalo len 49 934 ľudí." Podobný stav bol aj vo Vyšnom Nemeckom, kde za prvých 9 mesiacov roku predložilo colnú deklaráciu na cigarety 78 851 cestujúcich: „Vyskytlo sa množstvo pokusov o pašovanie, celkovo chceli prepašovať 2,74 milióna kusov cigariet!"
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín