počas kontroly vlakových súprav slovenskí colníci "ožiarili" špeciálnym skenerom. Celým prípadom sa zaoberali nielen colníci, ale aj zástupcovia nákladnej železničnej dopravy Cargo, úradu verejného zdravotníctva a ukrajinských železníc.
MICHALOVCE. Prípad sa odohral pred pár dňami na prekladisku v Maťovciach (okres Michalovce). Colný hraničný priechod Maťovce je vybavený skenerom na kontrolu nákladnej železničnej dopravy od decembra 2007. Inšpekčné zariadenie umožňuje efektívnejšie vykonávanie kontrol plne naložených a pohybujúcich sa železničných vagónov. Skener v nich identifikuje pašovaný tovar ako cigarety, zbrane a narkotiká. Jeden z ukrajinských rušňovodičov, ktorý nedávno prešiel takouto kontrolou sa sťažoval, že ho zariadenie "ožiarilo".
Colníci: Rušňovodiča sme neskenovali
Zástupca hovorkyne Colného riaditeľstva SR Vojetch Jakab potvrdil, že sa skutočne takýmto kurióznym prípadom zaoberali. Zároveň však vylúčil, že by skener spôsobil nejaké zdravotné problémy.
"Po prešetrení všetkých skutočností, ktoré súvisia s prechodom vlakov cez inšpekčné zariadenie, po vyjadrení sa k technickému stavu inšpekčného systému dodávateľom technológie, konzultácie so zástupcom Regionálneho úradu verejného zdravotníctva a za prítomnosti vedúceho pracovníka ZSSR Cargo, hlavného inšpektora BOZP Cargo, inšpektora BOZP ŽSR, zástupcu ukrajinských železníc na Slovensku, náčelníka stanice Užhorod a inštruktora rušňovodičov ukrajinských železníc, ktorým bol objasnený samotný skenovací proces vlakov neprišlo k zoskenovaniu ukrajinských štátnych občanov," uviedol hovorca.
Ako funguje skener
Zariadenie má schopnosťou rozlíšiť látky nachádzajúce sa v naloženom náklade. Podobným zariadením kontrolujú colníci aj kamióny na hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom. Hoci skener pracuje na báze röntgenových lúčov, dokáže presvietiť až 26 cm hrubú oceľ. Podľa odborníkov v prípade ožiarenia ľudí ukrytých v kamióne, alebo vozni nie je ich zdravie ohrozené. Dávka žiarenia nie je väčšia ako na bežnom medicínskom röntgene. Zdravotné obavy zo skenera a jeho prípadného škodlivého žiarenia sú preto neopodstatnené. Ionizujúce žiarenie vykazuje nízke limity. Zariadenie je umiestené vo vymedzenom traťovom úseku. Z obidvoch strán koľají stoja 40 metrov dlhé tieniace steny vysoké šesť metrov. Skener sníma vozne pri spomalenej jazde 5 km/hod. Výsledky kontroly sa zobrazia na obrazovkách operátora.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín