PRÁCE BUDÚ STÁŤ 2,2 MILIÓNA EUR
LÝDIA VEREŠČAKOVÁ
Dobrá správa pre vodičov! Úsek štátnej cesty E 50 v obci Trhovište v Michalovskom okrese opravia. P. Lazor z Investičnej výstavy a správy ciest (IVSC) Košice potvrdil, že práce sa začnú už v polovici tohto roka. Starosta obce Róbert Koba dodáva, že kvôli oprave "odrežú" kus cintorína.
TRHOVIŠTE/ KOŠICE. Prudké stúpanie a ostrá zákruta v kombinácii s vozovkou v katastrofálnom stave sú nočnou morou vodičov. Cestári každú jar "kopec" len opravili. Na rozbitom asfalte pribúdali stále nové záplaty. V súčasnosti vozovka pripomína skôr tankodrom, než cestu medzinárodného významu.
Vodiči sa cítia ako eskamotéri
Svoje o tom vedia najmä vodiči. Úsek frekventovaného cestného ťahu na ukrajinskú hranicu sa po zime mení na prekážkovú dráhu. Vodiči to riešia po svojom - buď prechádzajú do protismeru, kde riskujú čelnú zrážku s protiidúcimi vozidlami, alebo sa snažia nájsť čo najprejazdnejšiu trasu. "Cítim sa ako eskamotér, začína byť umením to prejsť. Tam, kde to ešte pred zimou šlo, sú ďalšie diery," rozčúlil sa mladý vodič, ktorého sme oslovili na parkovisku pod kopcom: "Chodím tadiaľto často na Vranov nad Topľou, lebo cez Michalovce by som to mal naokolo. Tento kopec je na trase najhorším úsekom a asi aj najhorším, aký som kedy videl."
Vodiči sa obávajú aj tesnej blízkosti domov pri ceste a nechráneného chodníka. V strede zákruty je navyše kostol, druhý oproti. Hromžia aj vodiči autobusov, ktorí trasu absolvujú viackrát denne. "Videl som už všeličo, ale toto je katastrofa. Úzka cesta, kopec, zákruta a samá záplata. Navyše, na kopci sú odbočky na bočné cesty jedna pod ním na Vranov, druhá v strede na Oborín. O chodníku ani nehovorím, keď hľadám cestu, aby som nepoškodil perá hrozí, že zachytím ľudí na chodníku. A každý rok je to horšie," opísal svoje skúsenosti vodič košickej spoločnosti.
Pod cestou sú "mačacie hlavy"!
Nutnosť urobiť generálku nepodareného úseku IVSC pripustila už pred troma rokmi. Aj to, že "súčasná vozovka v prieťahu obce je v rámci bežných opráv efektívne neopraviteľná." Blokom, ktorý investíciu zastavil, boli financie. Dlhodobé prípravy prebiehajú už od roku 2006. Starosta obec Róbert Koba vie aj dôvod, prečo sa cesta tak veľmi ničí: "Pod vozovkou sú staré dlažobné kocky, tzv. mačacie hlavy. Pri stavbe cesty ich tam ponechali. Práve kvôli tomu cesta stále 'pracuje', trhá sa a deformuje."
Pripustil, že sťažností od bežných ľudí bolo za tie roky viac než dosť: "Žiaľ, nemali sme na to vplyv. Cesta patrí štátu. Začiatok rekonštrukcie zdržalo aj vysporiadanie pozemkov." Správa ciest ich odkúpila od súkromných vlastníkov, aj od obce.
Uberú z cintorína, zbúrajú obchod
Dobrou správou je, že tento rok problémový úsek začnú opravovať: "Výstavba sa začne v polroku 2009. Predpokladaný termín ukončenia stavby je november 2010," uviedol Lazor.
Pripustil, že vodiči sa musia pripraviť na dopravné obmedzenia: "Budú počas celej výstavby v nevyhnutnom rozsahu. Verejnosť bude informovaná dopravným značením vopred tak, aby bezpečnosť nebola ohrozená."
Koba dodal, že opravy sa majú začať už v apríli: "Kvôli rozšíreniu cesty sa bude musieť plot obecného cintorína posunúť o čosi ďalej. A tiež zbúrajú obchod, ktorý stojí pri odbočke na Vranov nad Topľou. Kvôli informovanosti občanov sme na budúci týždeň zvolali verejné zhromaždenie."
--FAKTY--
(lyv)
Čo sa zmení
n V rámci prípravy SSC vykúpila pozemky, potrebné na výstavbu, vrátane budovy Potravín - Discontu. Lazor pripustil, že túto budovu zbúrajú: "Z dôvodu smerových úprav cesty a výstavby oporného múra."
n Súčasnú poškodenú konštrukciu vozovky v najhorších úsekoch odstránia a nahradia novou aj s riešením odvodnenia cestnou kanalizáciou.
n Celkovo SSC zrekonštruuje asi 1,1 kilometra hlavnej cesty I/50.
n Pribudnú autobusové zastávky a stúpací pruh, dlhý 700 metrov.
n Po oboch stranách úseku budú chodníky a vyrastú tu aj priechody pre peších.
n Stavba bude financovaná zo štátneho rozpočtu. Predpokladané náklady sú 2,2 mil. eur.
n "Po výstavbe sa zvýši bezpečnosť a plynulosť dopravy, dôjde k úprave smerového vedenia a šírkového usporiadania, chodníkov pre peších. Všetko v rámci priestoru, ktorý umožňuje intravilán obce," dodal Lazor.
Autor: sdk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín